Gilera RA9 1000? Piaggio i Zongshen przygotowują grunt pod reaktywację marki

Gilera – zasłużona włoska marka, może być kolejnym po Benelli przykładem udanego joint-venture z chińskim kapitałem. Obie firmy przygotowują grunt pod prezentację pierwszego motocykla.

Zongshen RA9 Zongshen

Spółka joint-venture Zongshen-Piaggio ogłosiła, że do końca roku zostanie opracowany motocykl napędzany silnikiem 900 cm³. Pokazano także szkice patentowe V-twina. Tym, co zwraca uwagę najbardziej, są dekle silnika, na których znalazło się logo Gilery. Mamy wrażenie, że producent puszcza do nas oko, mówiąc – patrzcie szykujemy coś specjalnego, nową odsłonę popularnej włoskiej marki.

Gilera silnikZongshen

Jednostka napędowa nie będzie oczywiście budowana od podstaw – bazą dla niej jest wycofany z europejskiego rynku V-twin o pojemności 896 cm³, który napędzał Aprilię Shiver. Zongshen chciałby uruchomić produkcję tego silnika w Chinach ze względu na dynamicznie rosnące na tamtejszym rynku zainteresowanie motocyklami z większymi silnikami. Dotychczas jednoślady takie były sprowadzane spoza Chin, przez co miały one bardzo wysokie ceny.

Z europejskimi koncernami współpracuje już kilku chińskich producentów motocykli – CF Moto z KTM, Loncin z BMW, Quianjiang z Benelli, a Zongshen właśnie z grupą Piaggio. Europejscy partnerzy korzystają na taniej produkcji i dostępie do gigantycznego rynku zbytu, Chińczycy zyskują nowoczesne technologie i produkcyjne know-how.

Jak pokazuje przykład Benelli, wykorzystanie znanej marki znacznie skraca drogę do klienta, a jeśli za znaną marką stoi przyzwoita technologia, sukces jest w zasięgu ręki. I tą właśnie drogą chce zapewne pójść Zongshen, który pod marką Gilera chciałby zaoferować motocykle o większych pojemnościach. Niewykluczone, że jednoślady te trafią także do Europy.

Podczas ubiegłorocznych targów CIMAMotor Zongshen pokazał koncepcyjny model RA9, bazujący na Aprilii Shiver, ale zdecydowanie inny stylistycznie, bardziej futurystyczny i "europejski". Do napędu wykorzystano silnik o pojemności 987 cm3, który bazował na V-twinie Shivera, ale został nieco zmodyfikowany. Motocykl nosił nazwę Cyclone, która jest marką Zongshena.

Zongshen RA9Zongshen

Już wówczas mogliśmy oglądać zaprezentowany tuż obok silnik z logotypami Gilery. Jeśli logotyp ten pojawi się na motocyklu takim jak RA9, gotowi jesteśmy obstawiać wielki sukces. Warto nadmienić, że lekceważone na początku współpracy z Quianjiangiem Benelli, na macierzystym, włoskim rynku bije się dziś o pozycję lidera sprzedaży z… BMW.

Przeczytaj także: Cyclone RA9.

Zobacz również:
REKLAMA