HONDA CB500F 2022. Pół litra turystyki

Nieobudowany model CB500F, w formie zbliżonej do obecnej, wprowadzono na rynek w 2013 roku wraz z modelem w stylu adventure CB500X i w pełni obudowanym modelem CBR500R. Motocykle te dowiodły, że jedna ze sprawdzonych receptur Hondy na popularny motocykl nie straciła na aktualności.

Jaka to formuła? Istotą tej receptury jest pełen werwy dwucylindrowy silnik, obudowany prostym, lekkim, sportowym podwoziem, co prowadzi do powstania motocykla dającego masę radości, zarówno doświadczonemu kierowcy, jak i nowicjuszowi, który chce bezstresowo zbierać doświadczenia. Maksymalna moc silnika wynosząca 47,6 KM (35 kW) sprawia, że motocyklem może kierować posiadacz prawa jazdy kategorii A2, a przy tym CB500F oferuje o wiele więcej niż tylko osiągi na typowym, podstawowym poziomie.

Kompaktowe wymiary i przyjazne maniery motocykla sprawiają, że jest on łatwy do opanowania, nadaje się do jazdy i do jej doskonalenia. Jednocześnie jest świetnym środkiem codziennej komunikacji i prawdziwą fabryką przyjemności dla tych, którzy szukają weekendowej rozrywki, niezależnie, czy przesiadają się z motocykla klasy 125, czy też ze znacznie większego jednośladu. Atrakcyjność modelu znacznie zwiększają też rozsądne koszty eksploatacji.

Model CB500F na rok 2019, przedstawiono z bezkompromisowymi liniami, które dodatkowo uwypuklają jego techniczne i mechaniczne detale, a w 2020 roku motocykl uzyskał homologację EURO5. Po udowodnieniu swojej niesłabnącej popularności, w roczniku modelowym 2022 otrzyma wysokiej jakości zawieszenie, wykorzystujące widelec USD Showa 41mm (SFF-BP), podwójne przednie tarcze hamulcowe, nowe lekkie koła i lekki wahacz oraz inne drobne modernizacje, w tym trzy atrakcyjne nowe kolory.

Opis modelu

Wraz ze zmianami w silniku, takimi jak nowe mapy wtrysku paliwa i nowa, lżejsza chłodnica, podwozie wzbogaciło się o widelec Showa SFF-BP USD z goleniami 41 mm, otrzymało podwójne, dwutłoczkowe, montowane promieniowo zaciski hamulcowe Nissin, które współpracują z tarczami o średnicy 296mm, wprowadzono też lżejsze 5-ramienne obręcze kół i przeprojektowano wahacz celem uzyskania lepszego prowadzenia i pewniejszego hamowania z dużych prędkości. W porównaniu z poprzednim modelem, przesunięto ku przodowi środek masy, aby poprawić przyczepność i wyczucie przedniej opony.

Stylistyka została odświeżona, dzięki nowemu przedniemu błotnikowi, pochodzącemu z modelu CB650R, a sportowe aluminiowe podnóżki są obecnie wyposażeniem standardowym. Podobnie jak poprzednio, w zestawie wskaźników LCD znajdziemy funkcje wyświetlenia sugestii zmiany biegu na wyższy i sygnalizację aktualnie załączonego biegu. Całe oświetlenie wykorzystuje technologię LED, poprawiono wiązką świateł drogowych i mijania nowego reflektora i świateł pozycyjnych.

CB500F 2022 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:

  • Grand Prix Red
  • Matt Axis Grey Metallic **NOWOŚĆ w modelu 2022**
  • Pearl Smokey Gray **NOWOŚĆ w modelu 2022**
  • Pearl Dusk Yellow **NOWOŚĆ w modelu 2022**

Kluczowe funkcje

3.1 Podwozie i stylistyka

Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP).
Nowe podwójne tarcze 296 mm, hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin mocowane promieniowo
Lżejsze koła i wahacz oraz aluminiowe podnóżki
Przesunięty do przodu środek masy poprawia kontakt opony z nawierzchnią
Zmienione diody LED w reflektorze wzmocniły wiązki świateł drogowych i mijania

Niezmieniona w modelu 2022 rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy minimalizuje też przenoszone na nią drgania.

Nowe zawieszenie przedniego koła rzuca się w oczy od pierwszej chwili. Dla podwyższenia osiągów przy sportowym stylu jazdy, teleskopowy widelec 41 mm poprzedniej konstrukcji został zastąpiony przez widelec USD Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) 41 mm, prowadzony przez nowe półki górną i dolną. Dzięki rozdzieleniu funkcji, amortyzator Big Piston znajdujący się w jednej goleni i mechanizm sprężynowy w drugiej, poprawiają zarówno reakcje motocykla, jak i jakość jazdy. W czterocylindrowej Hondzie CB650R zastosowano dokładnie taki sam układ.

W ramach dalszych działań, zmierzających do poprawy jakości jazdy, model 2022 CB500F wyposażono w nowe, lżejsze koła z 5 ramionami w kształcie litery Y, zamiast 6 ramion, jak w poprzednim modelu. Przednia obręcz ma nadal szerokość 3,5 cala i funkcjonuje w parze z oponą 120/70-ZR17, na tylną obręcz 4,5 cala zakładana jest opona 160/60-ZR17.

Przeprojektowany wahacz również zrzucił kilka gramów i jest teraz zbudowany ze stali o grubości 2 mm (zamiast 2,3 mm), dodatkowo posiada wydrążoną poprzeczkę oraz wyraźnie przeprojektowaną osłonę łańcucha. Sztywniejszy skrętnie nowy wahacz jest również bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie. Jednorurowy amortyzator tylny (jak w przypadku maszyn sportowych o większej pojemności), z tłokiem o dużej średnicy, zapewnia doskonałą reakcję zawieszenia i kontrolę temperatury, ma 5-stopniową regulację napięcia wstępnego oraz ustawienia sprężyny i tłumienia dobrane pod kątem charakterystyki przedniego widelca.

Wraz z poprawą dynamiki podwozia i zawieszenia poprawiono również skuteczność hamowania. Pojedynczy hamulec przedni o średnicy 320 mm z dwutłoczkowym zaciskiem z poprzedniego modelu został zastąpiony podwójnymi tarczami o średnicy 296 mm i dwutłoczkowymi zaciskami Nissin montowanymi radialnie. Wprowadzenie mniejszych tarcz nie tylko minimalizuje przyrost masy, ale także zmniejsza wymagany nacisk na dźwignię podczas hamowania.

Masa własna nowej Hondy CB500F pozostaje na poziomie 189 kg, ale w porównaniu z poprzednim modelem, większa część ciężaru spoczywa na przednim kole, co pozwoliło uzyskać bardziej zwinne prowadzenie i poprawić przyczepność przodu motocykla. Procentowy rozkład masy na przód i tył wynosi teraz 49,7/50,3 (w porównaniu do 46,8/53,2). Rozstaw osi wynosi 1410 mm, z pochyleniem główki ramy 25,5° i wyprzedzeniem 102 mm.

Bezowiewkowa forma motocykla samym swoim widokiem wzmaga produkcję adrenaliny. Poczynając od dynamicznie zarysowanego projektu obudowy reflektora – obecnie jeszcze bardziej wyrazistego dzięki wyjątkowo mocnym diodom LED i nowemu, przejrzystszemu rozmieszczeniu zestawu wskaźników, a także dobrze widocznym przednim kierunkowskazom – motocykl sprawia wrażenie nisko ustawionego nad nawierzchnią i gotowego do ataku. Boczne szczątkowe osłony łączą się ze zbiornikiem paliwa maksymalnie odsłaniając silnik, a osłony tylne i siedzisko kontynuują temat narysowanej ostrą kreską muskulatury. Kompaktowy przedni błotnik został przejęty bezpośrednio z modelu CB650R.

Stożkowa kierownica zapewnia intuicyjne wyczucie i działanie. Wysokość siedziska wynosi 789 mm, co sprawia, że CB500F jest bardzo łatwy w prowadzeniu, a neutralna pozycja do jazdy zapewnia komfort kierowcom bez względu na wzrost. Aluminiowe podnóżki o bardziej wyrazistym wyglądzie zastępują poprzednie, pokryte gumą elementy, a oba nowe podnóżki pozwoliły zaoszczędzić kolejne 104 g. Ogólne wymiary to 2080 mm x 800 mm x 1060 mm, z prześwitem 145 mm.

Zbiornik paliwa mieści 17,1 litra benzyny łącznie z rezerwą, co dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa 3,5 l/100 km, zapewnia zasięg rzędu 485 km.

3.2 Silnik

Żwawa dwucylindrowa jednostka napędowa zapewnia użyteczną moc i moment obrotowy w całym zakresie obrotów oraz sportowy dźwięk z tłumika zakończonego podwójną rurą wydechową
Nowe ustawienia PGM-FI poprawiają wyczucie silnika i charakterystykę momentu obrotowego
Chłodnica nowej konstrukcji jest bardziej stylowa i lżejsza
Sprzęgło antyhoppingowe zapewnia łatwiejsze zmiany biegów w górę i bezpieczniejsze redukcje przełożeń
Spełnia normę czystości spalin EURO5

Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 silnik napędzający CB500F 2022, to chłodzona cieczą dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa o pojemności 471 cm3, zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i możliwościami, o charakterystyce gwarantującej przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcająca się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. Udoskonalenia wprowadzone w modelu 2019 roku zapewniły lepsze przyspieszenia dzięki 4% wzrostowi mocy w niskim i średnim zakresie obrotów oraz momentu obrotowego w zakresie 3 000 – 7 000 obr./min. To w dużej mierze silnik, którego ogólne osiągi i charakter przeczą jego umiarkowanej pojemności skokowej. Moc maksymalna 47,6 KM (35 kW) pojawia się przy 8 600 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6 500 obr./min.

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje teraz mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic, a nowe ustawienia poprawiają w modelu 2022 wyczucie i charakterystykę momentu obrotowego bez pogorszenia osiągów. Tłumik wydechu ma podwójne rury wylotowe, które nadają każdemu impulsowi sportowy charakter i ostry świst przy wysokich obrotach. Nowa, bardziej estetyczna konstrukcja chłodnicy przyczynia się do zmniejszenia masy o 100 g, bez utraty wydajności chłodzenia.

Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania wynosi 10,7:1; Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty dzięki zmniejszonej bezwładności.

Silnik, działając jako element przenoszący naprężenia, uzupełnia sztywność ramy dzięki czterem mocowaniom głowicy cylindrów do ramy. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.

Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zużycie. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych 21,5 mm.

Kształt tłoka został zaprojektowany z myślą o redukowaniu hałasu pracy tłoka przy wysokich obrotach. Tarcie jest niższe dzięki prążkom na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. „Trójkątne” proporcje wału korbowego, wałka głównego i wałka zdawczego są zwarte. W skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei, których konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania” występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa redukuje przemieszczanie oleju przy szybkim przejeżdżaniu zakrętów i przy hamowaniu. Pojemność układu smarowania wynosi 3,2 l. Sześciobiegowa skrzynia biegów, zapewniająca błyskawiczną zmianę przełożeń, współpracuje ze sprzęgłem antyhoppingowym.

Akcesoria

Dla CB500F dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy. Obejmują one:

  • Kufer centralny 35 litrów
  • Tylny bagażnik
  • Torba na zbiornik
  • Torba na siedzenie pasażera
  • Przyciemniana przednia szyba
  • Podgrzewane manetki
  • Gniazda USB C oraz 12V
  • Osłona siedzenia
  • Paski na felgi
  • Naklejka na zbiornik paliwa
  • Podpórka główna

zobacz galerię

Zobacz również:
Planujesz odstawić swoją Hondę na zimowy odpoczynek? Skorzystaj z usług ASO Honda i doprowadź motocykl do idealnego stanu!
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA