REKLAMA

Harley-Davidson Pan America 2021. Opis, dane techniczne, zdjęcia, waga, moc, wyposażenie

Harley-Davidson Pan America może nie jest najpiękniejszym motocyklem na świecie, ale z całą pewnością nie jest ani gruby, ani powolny. Przy wadze 228 kg i mocy 150 KM może okazać się prawdziwym dzikiem pustyni!

Harley-Davidson Pan America Harley-Davidson
  • Harley-Davidson Pan America 1250 jest najnowocześniejszym motocyklem producenta.
  • Waga 228 kg w stanie gotowym do jazdy stawia go na równi z Hondą Africą Twin.
  • Motocykl wyposażony jest w półaktywne zawieszenie, tryby jazdy i zmienne fazy rozrządu.

REKLAMA

REKLAMA

Przywykliśmy by nazywać Harleya-Davidsona Pan America "pierwszym motocyklem adventure" tej marki. Tymczasem podczas premiery producent opowiedział nam ciekawą historię. Uzmysłowił, że na początku XX wieku, kiedy na drogach pojawiły się pierwsze motocykle HD, konkurowały one z… końmi. Nie było równych jak stół dróg, wszelkie szlaki wyglądały dokładnie tak, jak dzisiejsze polne drogi – dwie koleiny i trawiasty garb pośrodku. Czymże była wówczas jazda motocyklem, jeśli nie przygodą w stylu adventure?

To właśnie ten element historii stał się punktem wyjścia dla modelu Pan America. Z naszego punktu widzenia być może dziwacznego, na pewno spóźnionego, ale też z drugiej strony jedynego w swoim rodzaju. Każdy, kto kiedykolwiek miał okazję przejechać się motocyklem z Milwaukee pewnie się zgodzi, że podróż nim tworzy kawałek całkiem innego świata. Taki zapewne będzie również Harley-Davidson Pan America.

HD Pan America - silnik i napęd

Chłodzony cieczą V-Twin Revolution Max to bardzo ciekawa i nowoczesna konstrukcja. Silnik generuje 150 KM i nieco ponad 127 Nm, co oznacza, że jest to najmocniejsza obecnie jednostka napędowa producenta. Co ciekawe, wbrew temu, co możemy wnioskować na podstawie zdjęć i filmów, Pan America to nie grubas, a mięśniak – gotowy do jazdy motocykl waży 228 kg, czyli niemal tyle co… Honda Africa Twin!

Taki wynik udało się uzyskać między innymi poprzez wykorzystanie silnika jako elementu nośnego – łączy on w jedno zarówno elementy ramy głównej, jak i pomocniczej, dzięki temu uzyskano dodatkową korzyść – wysoką sztywność konstrukcji. Układ taki ma również, zdaniem producenta, pozytywny wpływ na centralizację masy.

Silnik Revolution Max 1250 ma 90-stopniową kolejność zapłonu, co, jak twierdzą konstruktorzy motocykla, ma poprawiać trakcję w terenie, ale także dostarczać wrażeń kierowcy, ze względu na charakterystyczną rytmikę układu wydechowego. W cylindrach pracują tłoki z kutego aluminium obrabianego maszynowo, co pozwoliło uzyskać wysoki stopień sprężania – 13:1.

Oznacza to z jednej strony korzystny przebieg momentu obrotowego silnika, z drugiej jednak ryzyko spalania stukowego. Producent uspokaja jednak, że silnik wyposażony jest w szereg czujników, które zabezpieczają jednostkę napędową przed tym zjawiskiem, nawet jeśli zastosowane zostanie paliwo o liczbie oktanowej mniejszej niż 95.

Harley-Davidson Pan AmericaHarley-Davidson

Revolution Max 1250 wyposażony jest w sterowany komputerowo system zmiennych faz rozrządu – VVT (Variable Valve Timing), zarówno na wałku rozrządu zaworów ssących, jak i wydechowych. Technologia ta ogólny zakres użytecznych obrotów, w których dostępna jest maksymalna moc i moment obrotowy silnika. Układ VVT poprawia także zużycie paliwa i zwiększa tym samym zasięg.

Osprzęt silnika zaprojektowano, by maksymalnie uodpornić go na kurz, stąd bardzo pojemny filtr powietrza (11 litrów), czy dwie przepustnice. Moc, przez 6-biegową przekładnię przenoszona jest na koło za pomocą łańcucha. Rozwiązanie to było przez wiele osób krytykowane, ale trzeba pamiętać, że dla producenta opracowywanie napędu wałem nie miałoby uzasadnienia ekonomicznego, zaś napęd pasem w trudnych terenowych warunkach nie zdałby egzaminu.

REKLAMA

Zawieszenie modelu Pan America

W modelu Pan America Harley oferuje w opcji (tylko dla wersji Special) ciekawe rozwiązanie – system Adaptive Ride Height, który aktywnie steruje wysokością zawieszenia w zależności od warunków. Podczas dohamowywania zapobiega nurkowaniu podnosząc przód, a w czasie przyspieszania lekko podnosi tył. System ułatwia także zajmowanie miejsca na kanapie, obniżając motocykl o 25-50 mm (w zależności od automatycznie wybranego napięcia wstępnego sprężyny amortyzatora tylnego, które określa wysokość zawieszenia, gdy motocykl jest w ruchu).

Do wyboru są cztery ustawienia systemu ARH: auto, krótkie i długie opóźnienie, kiedy motocykl nie obniża się podczas jazdy z niewielkimi prędkościami i tryb zablokowany, kiedy system utrzymuje stałą wysokość motocykla.

Harley-Davidson Pan AmericaHarley-Davidson

Standardowy model Pan America wyposażony jest w elektronicznie regulowane, półaktywne zawieszenie Showa przednie i tylne. Skok zawieszenia wynosi 190 mm z przodu i z tyłu, z przodu zastosowano 47 mm widelec upside-down BFF (Balance Free Forks) z półaktywną kontrolą tłumienia. Z tyłu pracuje amortyzator BFRC (Balanced Free Rear Cushion-lite) z elektroniczną kontrolą napięcia wstępnego i półaktywnym tłumieniem.

Do dyspozycji kierowcy jest pięć wstępnie zaprogramowanych ustawień. Comfort, Balanced, Sport, Off-Road Soft, Off-Road Firm. W ustawienia programów nie można ingerować, ale można stworzyć własny program.

Przeczytaj także: elektryczny Pan America?

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowana elektronika

Harley-Davidson Pan America wyposażony jest w pakiet systemów elektronicznych wspomagających kierowcęCornering Rider Safety Enhancements: elektronicznie połączone hamulce z działaniem w zakręcie (C-ELB - Cornering Enhanced Electronically Linked Braking), układ ABS z działaniem w zakręcie (C-ABS - Cornering Enhanced Antilock Braking System), system kontroli trakcji z działaniem w zakręcie (C-TCS - Cornering Enhanced Traction Control System), system kontroli poślizgu z działaniem w zakręcie (C-DSCS - Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System), system kontroli poślizgu z działaniem w zakręcie (C-DSCS - Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System), a także siedem trybów jazdy, w tym dwa z możliwością ustawień własnych: Rain (Deszcz), Road (Droga), Sport, Off-Road, Custom Off-Road, Custom A, Custom B.

Harley-Davidson Pan AmericaHarley-Davidson

Dla modelu Special dostępne są dwa tryby dodatkowe: Off-Road Plus i Custom Off-Road Plus.

Modele Pan America 1250 i Pan America 1250 Special wyposażone są w 6,8-calowy ekran dotykowy TFT z możliwością regulacji położenia i dostosowywania wyświetlanych informacji. W skład oprogramowania wchodzi także nawigacja współpracująca z telefonem przez aplikację Harley-Davidson.

Zobacz również:
Triumph zaprezentuje nowego Speed Triple 1200. Pewne źródła w Triumphie podesłały nam małą próbkę tego co nas czeka. Można posłuchać…
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA