Najszybsza Honda w ofercie, czyli duży Fireblade w przyszłym roku kończy 25 lat! CBR 900 RR pojawił się w 1992 roku. Z tej okazji fani, po kilku latach posuchy, będą mogli się cieszyć aż trzema wersjami flagowego przecinaka - dwie z nich SP i jeszcze bardziej wypasioną SP2 pokazano w październiku na targach Intermot w Kolonii. Teraz - na targach EICMA w Mediolanie - dołączył do nich model podstawowy - po prostu CBR 1000 RR Fireblade.
Koniec z narzekaniem na mniejszą, niż u konkurencji, moc. Do tego lżejszy wcale nie znaczy słabszy - dzięki zastosowaniu magnezu i wielu drobniejszym zmianom poszczególnych części silnik schudł o 2 kg, ale przybyło mu poweru - wyciśnięto z niego 192 KM przy 13 000 obr/min. To o 11 KM więcej, niż u poprzednika. W połączeniu z mniejszą o równe 15 kg masą (196 kg z paliwem) zapewni jeszcze mocniejsze doznania.
90% części jest nowych lub mocno zmodyfikowanych - wszystko w celu zmniejszenia masy. Silnik nowego Fireblade'a ma większą prędkość obrotową, większy stopień sprężania oraz zmodyfikowany czas otwarcia zaworów. Po raz pierwszy w historii czterocylindrowych rzędowych silników Hondy zastosowano tu elektronicznie sterowane przepustnice (TBW - Throttle By Wire). Średnica gardzieli wtrysku wynosi 48 mm.
Zmieniono sztywność aluminiowej ramy oraz wahacza. Zastsosowanow pełni regulowane zawieszenia Showa (z przodu widelec upside-down Big Piston Fork, z tyłu amortyzator BFRC). Dostawcą układu hamulcowego jest japońskie Tokico. Czterotłoczkowe zaciski zostały dozbrojone w nowe, skuteczniejsze klocki hamulcowe.
Po raz pierwszy Fireblade został dopasiony w cały arsenał elektroniki. Sercem systemu jest komputer mierzący przyspieszenia w 5-ciu osiach IMU. Zaawansowana kontrola trakcji (HSTC) w połączeniu z ABS-em na zakręty może ci uratować tyłek w podbramkowej sytuacji. Na pokładzie są też systemy anti-wheelie i anty-stoppie.
Wyświetlacz posiada trzy tryby pracy - drogowy, torowy i techniczny – za każdym razem ma dostarczać najbardziej potrzebne w danej sytuacji informacje. Tryby możesz zmieniać i modyfikować podczas jazdy (przełącznik na lewej stronie kierownicy), tak samo jak w drogowej wersji motocykla MotoGP czyli RC213V-S.
Wygląd i kształt owiewek to sprawa gustu. Trzeba przyznać, że tutaj robotę robią w pełni LED-owe światła.
M. Sato, lider projektu CBR1000RR Fireblade SP: - Wszystkie motocykle sportowe pojemności 1000 cm3 to przykład możliwości najnowszej technologii. W nowej Hondzie Fireblade maksymalnie zwiększyliśmy przyjemność z kontroli nad ogromną mocą. CBR 900 RR to kamień milowy w historii Hondy, inspiracja przy pracy nad aktualnym modelem, nad redukcją jego masy i wzrostem mocy. Wsparliśmy motocyklistę najnowszą elektroniką - dzięki temu otrzyma on pomoc w każdej sytuacji. Chodzi o czystą radość z jazdy.
Dane techniczne Honda CBR1000RR Fireblade 2017 | |
SILNIK | |
Typ | Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy DOHC, zasilany wtryskiem |
Pojemność | 999 cm³ |
Ilość zaworów na cylinder | 4 |
Średnica i skok tłoka | 76 x 55 mm |
Stopień sprężania | 13:01 |
Moc maksymalna | 192 KM (141 kW) przy 13000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 116 Nm / 11000 obr./min. |
Pojemność miski olejowej | 3,4 l |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Skrzynia biegów | 6-biegów, tylne koło napędzane łańcuchem |
ELEKTRYKA | |
Akumulator | 12V-4,5 Ah (Li-ion) |
Alternator | 420 W |
RAMA | |
Typ | Aluminiowa, typu Diamond composite twin spar |
ZAWIESZENIE | |
Przód: | Showa BPF, teleskopowe, odwrócone, średnica rur 43mm, pełna regulacja (napięcie wstępne sprężyny, tłumienie odbicia i dobicia), skok 120 mm |
Tył: | Układ Pro-Link z gazowym amortyzatorem Showa BFRC, pełna regulacja (10 stopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny, tłumienie odbicia i dobicia), skok 138.2mm. |
Rozmiar opon przód/tył | 120/70ZR17 / 190/50ZR17 |
WYMIARY I MASY | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2065 x 720 x 1125 mm |
Rozstaw osi | 1405 mm |
Kąt główki ramy | 23°20’ |
Wyprzedzenie | 96 mm |
Wysokość kanapy | 832 mm |
Prześwit | 130 mm |
Zbiornik paliwa | 16 L |
Masa własna (z płynami i paliwem) | 195 kg |