REKLAMA

Honda CRF 250 Rally - wojownik inspirowany maszynami z Dakaru

Honda CRF 250 Rally to lekki motocykl przeznaczony na asfalt i w niezbyt wymagający teren. Maszyna jest lekka, smukła i poręczna, zaś jej zawieszenia, prześwit i wysokość kanapy zapewniają sporo komfortu nawet podczas jazdy po wyboistych nawierzchniach.

Honda CRF250 Rally

Bojowy wygląd CRF250 Rally zaczerpnięto z modelu HRC CRF450 Rally Dakar i był to ruch w dobrym kierunku, bowiem maszyna przykuwa uwagę. Poza tym, mimo niewielkiego silnika potrafi dostarczyć prawdziwego smaku przygody jeźdźcom preferującym lekkie, łatwe do okiełznania maszyny.

Honda CRF250 Rally powstała w oparciu o model CRF250L, w którym wprowadzono kilka istotnych zmian, czyniących ten motocykl ciekawą propozycją.

Imponująca szyba, owiewki zapewniają dobrą ochronę przed wiatrem. Wysokość siedzenia wynosi 895mm, czyli jest o 20mm wyższa niż w CRF250L. Asymetryczny reflektor i  światła pozycyjne wykonano w technologii LED, duży zbiornik (10 l w tym, 1,6l rezerwy) pozwolił zwiększyć zasięg do ponad 300 km, a nowe cyfrowe zegary zawierają wskaźnik paliwa i obrotomierz.

Zawieszenie o dużym skoku oraz imponujący prześwit podnoszą właściwości off-roadowe, zaś powiększona przednia, pływająca tarcza w połączeniu z układem ABS – umożliwiającym wyłącznie działania systemu ABS w tylnym kole – zapewnia lepsze hamowanie.

Ramę wykonano ze stali. Rozstaw osi wynosi 1455 mm, a kąt nachylenia główki ramy to 28.1°’. Wyprzedzenie i prześwit wynoszą odpowiednio 114 i 270 mm (prześwit jest o 20mm większy niż w CRF250L). Masa motocykla gotowego do jazdy (z płynami) wynosi 157 kg.

 Nowe zawieszenie Showa o średnicy rur 43mm ma identyczny skok 250mm jak pozostałe modele CRF250L, ale jest o 50mm dłuższe. Zastosowano klasyczne, sztywniejsze rozwiązanie przedniego zawieszenia w tej serii, które obniża masę - w jednej ladze sprężynę, a w drugiej tłumienie. Zarówno twardość sprężyny jak i siłę tłumienia dostosowano do charakteru CRF250 Rally jako pojazdu do dalekich wypraw. Ośka przedniego koła o średnicy 17 mm (2 mm większa) poprawiła wytrzymałość oraz wyczucie podczas prowadzenia.

Tylne zawieszenie Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem Showa, ma skok 265mm - 25mm więcej niż CRF250L. Nastawy tylnego zamieszenia również zmieniono pod kątem komfortu.

 Dla zwiększenia siły hamowania zastosowano z przodu, pływającą tarczę o średnicy 296mm współpracującą z dwutłoczkowym zaciskiem. W wyposażeniu standardowym jest dwukanałowy ABS, który daje możliwość wyłączenia ABSu tylnego koła podczas jazdy terenowej.  

CRF250 Rally toczy się na czarnych aluminiowych obręczach om średnicy 21-cali przód i 18 z tyłu.

Silnik, to chłodzony cieczą singiel DOHC o pojemności 250 cm3 i mocy wynoszącej 24,8 KM (18,2 kW) osiąganej przy 8500 obr./min. Piecyk generuje 22,6 Nm jest osiągany przy 6750 obr./min, a zasila go wtrysk PGM-FI z przepustnicą o średnicy 38 mm (powiększoną z dotychczasowych 36 mm).

W silniku zastosowano kompaktowe popychacze zaworowe oraz głowicę, średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 76 i 55 mm. Przesunięty niesymetrycznie względem wału cylinder redukuje straty podczas tarcia, podobnie jak tłok, na którego powierzchni wykorzystano specjalny materiał i powłokę molibdenową. Pompa oleju posiada wewnętrzną strukturę zapobiegającą napowietrzaniu oleju niebędącego pod ciśnieniem.

Wał korbowy wykorzystuje wprasowane w blok silnika metalowe panewki, podczas gdy jego łożysko wykorzystuje żeliwną panewkę, co wpływa na redukcję masy i pozwala na płynniejszą oraz cichszą pracę silnika i zwiększa sztywność skrzyni korbowej, pozwalając zminimalizować stopień zwiększenia średnicy wewnętrznej na skutek rozszerzalności cieplnej. 

Wałek wyrównoważający pozwala na zmniejszenie wibracji, zaś sześciobiegowa skrzynia i sprzęgło są zaprojektowane tak, aby przenosić duże obciążenia podczas jazdy w terenie. Chłodnica-wymiennik ciepła o mocy 10,7 kW wyposażona jest w wentylator o cienkim pierścieniu prowadzącym dla utrzymania stałej temperatury podczas jazdy z niskimi prędkościami. Silnik CRF250 Rally spełnia normę EURO4.

zobacz galerię

Zobacz również:
Oto AMB 001 – efekt kooperacji dwóch legendarnych brytyjskich marek – Aston Martin i Brough Superior. Prototypowy motocykl właśnie odbył pierwsze testy na jednym z francuskich torów. Powstanie tylko… sto egzemplarzy tego wyjątkowego motocykla.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA