Hybrydowy T-Max? Yamaha odważnie pracuje nad niepopularną technologią

Wygląda na to, że pierwszy seryjnie produkowany hybrydowy jednoślad Yamahy będzie skuterem. Producent złożył w urzędzie patentowym dokumentację dotyczącą modelu T-Max wyposażonego w taki właśnie napęd.

  • Niemal wszyscy producenci motocykli pracują nad technologią hybrydową, ale dość ospale, bo klienci niespecjalnie jej oczekują. 
  • Piaggio pokazało tak napędzany jednoślad już w roku 2010, ale szybko zniknął z oferty.
  • Jednoślad Yamahy będzie napędzany tylko elektrycznie, silnik spalinowy będzie tylko generatorem prądu. 

REKLAMA

REKLAMA

Technologia hybrydowa, coraz powszechniejsza w samochodach, wydaje się wciąż omijać jednoślady. Z jednej strony można to uzasadnić całkowicie odmienną funkcją motocykla – chyba nikt nie kupuje go ze względu na walory użytkowe i niskie spalanie. Z drugiej jednak, jak pokazują patenty Kawasaki, alternatywny napęd można użyć w motocyklu inaczej niż w samochodzie – choćby jako chwilowe doładowanie podczas startu, czy wyprzedzania.

Ale nawet jeśli hybrydy kojarzyć tylko z praktycznością, na rynku jednośladów również znajdzie się miejsce dla tej technologii. Tutaj przykładem pojazdu, który w większości kupowany jest z powodów praktycznych, może być skuter. Najwyraźniej Yamaha podąża za tym właśnie trendem, bo w najnowszych szkicach patentowych producenta pojawił się model T-Max wyposażony w podwójne zasilanie.

Co ciekawe, silnik spalinowy, podobnie jak na przykład w lokomotywie, pełni funkcję generatora prądu, nie biorąc bezpośredniego udziału w napędzaniu skutera. To dość nowatorskie podejście w zastosowaniu napędu w pojazdach. Korzyścią takiego rozwiązania jest możliwość łatwej kontroli emisji spalin, ponieważ silnik spalinowy pracuje zawsze w ściśle określonym zakresie obrotów.

Wizualizacje przedstawiają wyposażony w napęd hybrydowy trójkołowiec, jednak na szkicach wyraźnie widać sylwetkę modelu T-Max. Próby implementacji technologii podwójnego zasilania podejmował już w przeszłości inny producent – Piaggio, jednak bez sukcesów. Zaprezentowany w 2010 roku model MP3 300 w takiej wersji został wkrótce potem wycofany.

Przeczytaj także: hybrydowe motocykle Kawasaki coraz bliżej.

zobacz galerię

Zobacz również:
W 1998 roku Yamaha pokazała YZF-R1, który na zawsze zmienił oblicze motocykli sportowych. Rok później pojawiła się limitowana do 500 sztuk R7. Czy nowa Yamaha R7 będzie kontynuować sportowe tradycje? Czy będzie to raczej krok w kierunku przydatności na co dzień?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA