[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Jak działa przednie zawieszenie Nikena?

Zastanawiałeś się dlaczego trókołowa Yamaha Niken pochyla się w zakrętach? Nie ty jeden! Wyjaśniamy więc jak to działa.

Obok Yamahy Niken trudno przejść obojętnie. Dowodem na to była premiera na targach EICMA i towarzyszące jej zamieszanie. Co ciekawe głosów zachwytu było tyle samo co krytyki... Nic dziwnego - to pierwszy w historii sportowy trójkołowiec. 

Czy odniesie sukces? Wszystko zależy od tego, jak maszyna będzie składała się w zakręty, bo przecież dwa przednie koła mają zapewnić większą kontrolę i przyczepność na winklach. Producent zapowiada, że trójkołowiec jest stworzony do śmigania po winklach - ale spokojnie - sprawdzimy to na własnej skórze.

Pozostaje pytanie: jak działa zawieszenie? To żadna tajemnica - jak we wszystkich samochodach podstawą jest system kompensacji Ackermana, który dostosowuje promień skrętu przednich kół do zakrętu. 

Czym jest kompensacja Ackermana?

Dwa koła tej samej osi pokonujące łuk, przebywają inną drogę. Koło jadące po wewnętrznej części zakrętu pokonuje krótszą drogę, niż te jadące po zewnętrznej stronie. Z tego powodu Georg Lankensperger w 1816 roku w Monachium wynalazł system kompensacji Ackermana. Słowo kompensacja pochodzi z łaciny i oznacza "równoważenie". Rudolph Ackermann to tylko pełnomocnik Georga, który zgłosił wniosek patentowy tego wynalazku. I co ciekawe, to właśnie jego nazwisko firmuje ten system. 

Skoro koła na łuku pokonują inną drogę to jednoznaczne z tym, że muszą być skręcone pod innym kątem. Koło jadące po wewnętrznej stronie zakrętu pokonuje ciaśniejszy łuk, zatem musi być skręcone mocniej. Ackerman rozwiązuje ten problem dostosowując promień skrętu poszczególnych kół, do profilu pokonywanych zakrętów. W Yamasze system został oczywiście przeprojektowany do potrzeb motocykla.


Dla przykładu: bez tego systemu pojazd byłby podsterowny lub nadsterowny, a opony zużywałyby się dużo szybciej.

Ciekawostka: Sposób działania systemu zobaczysz na własne oczy, skręcając maksymalnie koła samochodu i obserwując ich położenie (skręcając w prawo, koło lewe będzie mniej wychylone od prawego).

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Na widok tego auta Yamahy, pozbieraliśmy szczęki z podłogi. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ