Kradzieże jednośladów w 2021 r. Wrocław w niechlubnej czołówce, Warszawa też słabo

Najwięcej jednośladów zginęło w ubiegłym roku z ulic miast Wrocławia. Złodzieje kradli je głównie z ogólnodostępnych miejsc, ale podziemne garaże też nie były bezpieczne.

złodziej motocykla Unsplash

W ubiegłym roku policja odebrała 1380 zgłoszeń o kradzieżach jednośladów. Najwięcej, bo aż 235 zarejestrowano w KWP Wrocław. Drugie miejsce na mało zaszczytnej liście zajęła stolica – tam zgłoszono 204 takie przestępstwa, trzecie – aglomeracja śląska z wynikiem 163 kradzieży. Najmniej motocykli (16) zginęło w ubiegłym roku z ulic Białegostoku.

Najwięcej jednośladów ginęło z niestrzeżonych parkingów – 346 sztuk. Z prywatnych posesji zniknęło 200 pojazdów, zaś z ulic 141. Niestety, parkingi podziemne też nie były wolne od kradzieży – tam w ubiegłym roku właściciele nie zastali aż 127 jednośladów. Najbezpieczniej mogli czuć się ci, którzy trzymali swoje skarby na parkingach strzeżonych – z takich miejsc zniknęły zaledwie 3 jednoślady.

Policji udało się w ubiegłym roku odzyskać zaledwie jedną trzecią skradzionych motocykli, skuterów i motorowerów – 432 sztuki. To mniej niż w poprzednich latach – w 2020 r. było to 481, w 2019 r – 496 sztuk. Niestety, coraz częściej jednoślady kradzione są na części lub na eksport, czego dowodem są systematycznie ujawniane transporty trefnych motocykli i ich części na wschód.

Jak wynika z komentarzy, które zamieszczacie pod częścią artykułów, za najskuteczniejszą formę zabezpieczenia motocykla przed kradzieżą uważacie ubezpieczenie autocasco. Niestety w wielu przypadkach ubezpieczenie takie jest bardzo kosztowne – najkorzystniej wykupić je w pakiecie z nowym motocyklem, w przypadku starszych modeli składka może sięgnąć wielu tysięcy złotych rocznie.

Alternatywą są zabezpieczenia mechaniczne, z których najskuteczniejszym, zdaniem specjalistów, jest dobrej jakości łańcuch zakotwiony do ściany. Dzięki takiej konfiguracji złodziej nie może użyć nożyc do drutu, bo nie ma ich na czym oprzeć dla pewnego chwytu. Ważne, by zarówno łańcuch jak i kotwa wykonane były z hartowanej stali – przecięcie takiego zabezpieczenia szlifierką kątową zajmuje wówczas mnóstwo czasu.

Przeczytaj także: jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą.

Zobacz również:
REKLAMA