Kraków wprowadza strefę czystego transportu. Jest dobra wiadomość dla motocyklistów

Strefa czystego transportu w Krakowie nie będzie zamknięta dla jednośladów – zapowiada Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Radnym spod Wawelu udało się wypracować kompromisowe wyjście z patowej sytuacji.

strefa czystego transportu Unsplash
  • Strefy czystego transportu wprowadziła w 2018 r. Ustawa o elektromobilności.
  •  Jednym z pierwszych miast, gdzie się taka strefa pojawiła, był Kraków.
  • Pierwsza próba jej wprowadzenia była porażką, teraz radni próbują raz jeszcze.
  • Wg nowych przepisów na teren strefy bez przeszkód będzie można wjechać motocyklem.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy – strefy czystego transportu zostały zdefiniowane w Ustawie o elektromobilności z 2018 r. Przepisy dopuściły ich tworzenie w częściach dużych miast, gdzie występuje zwarta zabudowa z koncentracją budynków użyteczności publicznej. Decyzja o utworzeniu takiej strefy należy jednak do władz samorządowych.

Jednym z pierwszych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie strefy czystego transportu, był Kraków. Obszarem chronionym miała być zabytkowa dzielnica Kazimierz. Niestety – przepisy uchwalano na szybko i nie zadbano o wnikliwą analizę skutków decyzji. Efekty były łatwe do przewidzenia – ruch turystyczny gwałtownie spadł, dostawcy jedzenia nie mogli pracować, a starsi mieszkańcy mieli spore problemy dostaniem się do lekarza, czy sklepu.

Efektem rosnącego niezadowolenia były akcje protestacyjne, systematycznie organizowane przez mieszkańców i przedsiębiorców z Kazimierza. Decyzja krakowskich radnych została także zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ostatecznie Rada Miasta ugięła się pod naciskami protestujących i wycofała większość zapisów uchwały o wprowadzeniu strefy czystego transportu.

Po dwóch latach praktycznego zawieszenia uchwały o strefie czystego transportu, krakowscy radni powrócili do tematu. Ponowne otwarcie kazimierzowskiej strefy, tym razem ze znowelizowanymi zasadami, ma nastąpić 1 stycznia 2023 r. Na początku dzielnica zostanie zamknięta dla samochodów, które nie spełniają normy Euro 3 lub niższej. Będą to zatem auta wyprodukowane mniej więcej do 2000 r. Zakazem nie zostaną objęte pojazdy należące do mieszkańców strefy i przedsiębiorców prowadzących tam działalność gospodarczą. Zakaz nie będzie także dotyczyć samochodów zabytkowych.

Strefa czystego transportu Kraków 2022ZTP Kraków
Strefa czystego Transportu - Kraków 2023

Jak dowiedziała się w krakowskim ZTP Wirtualna Polska, krakowskie władze nie zakażą wjazdu do strefy motocyklistom i motorowerzystom. Jak twierdzi cytowany przez wp.pl Sebastian Kowal z ZTP, temat jednośladów nie jest poruszany w kontekście SCT z uwagi na mały odsetek tych pojazdów na krakowskich ulicach oraz fakt, że w większości są one użytkowane sezonowo.

Ten fakt daje pewną nadzieję w sytuacji, gdy coraz więcej miast zapowiada powstawanie stref czystego transportu. Mamy nadzieję, że i one, wzorem Krakowa, nie zdecydują się na zakazywanie motocyklom wjazdu do stref. I nie chodzi tutaj o dzidowanie po zabytkowych ulicach, ale o zwykły fakt, że motocykl zajmuje mniej miejsca, przez co nie tworzy korków i jego obecność na drodze jest dla wszystkich użytkowników zwyczajnie wygodniejsza.

Przeczytaj także: strefy czystego transportu - gdzie powstaną?

Zobacz również:
REKLAMA