Chcę kupić używany motocykl, jak mogę sprawdzić czy nie był „kręcony”?
Samodzielne wykrycie, że pojazd był kręcony jest dosyć trudne. Istnieją dwie główne drogi, aby to stwierdzić. Po pierwsze techniczna: sprawdzamy stan techniczny i stan zużycia pojazdu. To jednak sposób niepewny i warto wesprzeć się pomocą fachowca Zostaje więc druga droga – raporty i dokumenty.
- Strona historiapojazdu.gov.pl i dostępne tam dane o przebiegu podczas wizyty na stacji kontroli pojazdów. Niestety baza obejmuje tylko przebiegi pojazdów, wpisywane w czasie przeglądów w polskich stacjach kontroli pojazdów. Nie znajdziemy więc tam maszyn sprowadzonych ostatnio z zagranicy.
- Dane uzyskane od Autoryzowanych Stacji Obsługi. Z tym jednak bywa różnie – niektóre sieci nie każdemu lub nie zawsze udzielą takich informacji.
- Zaświadczenie o odbytym przeglądzie z zagranicznej stacji kontroli pojazdów. Wydawanie takiego dokumentu właścicielowi pojazdu przy każdym przeglądzie jest obowiązkowe od 2015 roku w całej UE. W dokumencie tym widnieje przebieg pojazdu w momencie przeglądu.
-
- Płatne raporty VIN o historii pojazdu, tworzone przez prywatne firmy, które zbierają dane z różnych źródeł. W Polsce najpopularniejsze są raporty tworzone są przez firmy AutoDNA (www.autodna.pl) i Carfax (www.carfax.eu). Po podaniu numeru VIN samochodu możemy otrzymać całą historię pojazdu, także z zagranicy. Niestety z powodu braku jednolitego europejskiego systemu dokumentacji przebiegów pojazdów nie każdy pojazd da się tam sprawdzić. Dotyczy to zwłaszcza aut z Niemiec, gdzie nie ma państwowego rejestru przebiegów.
Czy fakt wykrycia przekręconego przebiegu w czasie zakupu trzeba gdzieś zgłosić?
Co do zasady nie ma takiego obowiązku. Zgodnie z art. 304 Kodeksu postępowania karnego każdy ma jedynie „społeczny obowiązek” poinformowania o przestępstwie. Więc to już kwestia wyboru, czy poinformujemy organy ścigania czy nie.
Jeżeli jednak chcemy ścigać osoby odpowiedzialne to teraz możemy zgłosić dwa przestępstwa. Po pierwsze sam fakt przekręcenia licznika – pod warunkiem, że nastąpił po 25 maja, bo prawo nie działa przecież wstecz. Po drugie oszustwo czyli próbę doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia naszym mieniem, poprzez sprzedaż kręconego auta.
Motor Presse Polska
Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek. Walcz do końca!
Co zrobić jeśli już po zakupie odkryłem, że motocykl ma poprawiany przebieg?
Poza możliwością zgłoszenia przestępstwa, wszystko zostało po staremu. Klientowi nadal przysługują roszczenia oparte o przepisy rękojmi przy sprzedaży. W takim przypadku zwrot pieniędzy za nabyty pojazd.
Przy okazji warto wspomnieć o Trwającej od września zeszłego roku Kampanii "Sprawdzony/Niekręcony” której głównymi celami są:
1. Skłonienie klientów, by zwracali baczną uwagę na stan licznika kupowanego pojazdu używanego, żeby domagali się od sprzedawców nowego standardu „pisemnej gwarancji przebiegu” i kontrolowali w dostępnych źródłach, czy oświadczenie jest prawdziwe.
2. Spowodowanie, by „pisemna gwarancja przebiegu” stała się standardem obsługi klientów u polskich sprzedawców pojazdów używanych, zapewniając im większą pewność prawną przy zakupach używanych aut i eliminując z rynku nieuczciwych sprzedawców.
3. Spowodowanie, by organy ścigania (prokuratorzy i policja) traktowali przestępstwo „fałszowania liczników” bardzo poważnie i wykorzystali wszystkie nowe instrumenty prawne do skutecznego karania oszustów.
Kampanii towarzyszy strona internetowa www.niekrecony.pl, na której klienci znajdą odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące skutecznego unikania zakupu pojazdów z „kręconymi licznikami” oraz mapę miejsc, gdzie można kupić auta używane z pisemną gwarancją przebiegu. Na stronie znajduje się też krótki przewodnik dla organów ścigania, przygotowany przez Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, który ma pomóc w sprawnym ściganiu tego „nowego” przestępstwa.
Informacja opracowana na podstawie materiałów przesłanych przez Związek Dealerów Samochodów.
zobacz galerię
Komentarze