Kultowa Gilera powraca. Na motocyklu tej marki wygrywał Simoncelli!

Gilera – jedna z najstarszych marek motocyklowych, która ma na koncie 6 zwycięstw w GP 500, będzie reaktywowana. Informację potwierdził chiński partner Aprilii – Zongshen.

Best Bikes 2019 MPP

Nie tak dawno spółka Zongshen-Piaggio zapowiedziała pojawienie się na rynku motocykla Gilera. Miałby to być naked, napędzany widlastym silnikiem o pojemności 900 cm3. W marcu ujawniono szkice patentowe silnika, którego bazą była jednostka 896 cm3, pochodząca z Aprilii Shiver. Produkcja tego pieca miałaby odbywać się w chińskich zakładach Zongshena.

Początkowo plany zakładały produkcję tego motocykla wyłącznie na rynek chiński, na którym zainteresowanie motocyklami z większymi silnikami dynamicznie rośnie. Dodatkowo, Chińczycy niezwykle cenią sobie zasłużone europejskie marki – wystarczy przypomnieć, że w rękach właścicieli z Państwa Środka są już między innymi Volvo, MG, Saab, czy Pirelli. Oczywiście nie można zapomnieć o marce z motocyklowego ogródka, czyli Benelli, które pod chińskim zarządem przeżywa w Europie prawdziwy renesans.

Pierwszą wskazówką odnośnie do tego jak mogłaby wyglądać nowa Gilera był genialny koncept Zongshen RA9, oparty konstrukcyjnie właśnie na Aprilii Shiver 900. Tylko jednak konstrukcyjnie, bowiem awangardowy design o lata wyprzedzał wszystko, co seryjnie produkowała wówczas Aprilia. Obok tego konceptu stał na stojaku silnik Shivera z logo Gilery. Dalszego rozwoju wypadków mogliśmy się wówczas tylko domyślać, teraz Zongshen potwierdził, że będzie w swoich fabrykach produkować V-twina 900 cm3.

Potwierdzenie to jest jednak tylko kropką nad i, ponieważ pierwsze prototypy wyprodukowane przez Zongshena są już w fazie testów. Informację tę potwierdzają zdjęcia opublikowane przez chiński portal sohu.com. I choć na zdjęciach tych producent zadał sobie sporo trudu, by ukryć markę, oznaczenia "Gilera" dostrzec można na pokrywie sprzęgła, reflektorze i panelu instrumentów. Mimo maskowania, nawet średnio wprawne oko dostrzeże, że prototypy są identyczne jak produkcyjna Aprilia Shiver.

Nowa Gilera z V-twinem 900 cm3 mogłaby być wstępem do następnych modeli – być może powstanie także turystyk i motocykl sportowy. Sama Gilera to jedna z najstarszych marek motocyklowych i rzecz niezwykle cenna w portfolio Grupy Piaggio. Historia Gilery sięga roku 1909, a w latach 50. motocykle tej marki zdobyły sześć tytułów GP 500. Na motocyklu Gilera tytuł mistrzowski wywalczył w 2008 roku Marco Simoncelli (250 cm3).

Przeczytaj także: Zongshen RA9. 

REKLAMA