[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
3.9

Kupno motocykla. Co sprawdzić? [Checklista PDF]

Kupowanie motocykla używanego bez zastanowienia to kiepski pomysł. Podpowiadamy co sprawdzić, by nie kupić sterty złomu i nie wydać bezsensownie oszczędności.

zakup motocykla

Załóżmy, że znalazłeś motocykl który chciałbyś kupić. Zanim pojedziesz go oglądać, wydając kasę na wycieczkę w nieznane, zadzwoń i zapytaj, czy maszyna jest zarejestrowana i ma aktualne badania techniczne oraz czy można się nią przejechać. Jeśli na tym etapie coś będzie nie halo, tzn. np. sprzedawca będzie coś kombinował, poszukaj innego egzemplarza.

ZOBACZ TEŻ: Umowa kupna sprzedaży motocykla - wzór do pobrania 2019

Checklista do pobrania - zakup motocykla używanego

Gdy zawęzisz wybór do paru modeli, w internecie lub w serwisie danej marki poszukaj informacji o ich typowych słabych punktach. Na oględziny warto zabrać kogoś, kto pomoże Ci w kupnie używanego motocykla (ma taki sprzęt lub duże doświadczenie motocyklowe) albo zagadać mechanika z serwisu: być może za opłatą zgodzi się obejrzeć pojazd. To pozwoli zminimalizować ryzyko przeoczenia usterek, a jednocześnie da argumenty do negocjowania ceny.

Zanim umówisz się ze sprzedawcą na oględziny, wydrukuj "Poradnik sapera, czyli jak uniknąć miny" czyli naszą checklistę. Dzięki niej sprawnie poradzisz sobie z kupnem używanego motocykla. 

>> CHECKLISTA DO POBRANIA [PDF do wydruku] <<

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzanie motocykla przed kupnem

Weź ze sobą latarkę – ułatwi spojrzenie w trudno dostępne zakamarki oraz do zbiornika paliwa.

  • Na początku sprawdź, czy silnik jest zimny. Jeśli sprzedający go zagrzał, może coś kombinować. Najważniejszy jest spokój – obejdź motocykl dookoła i dokładnie go obejrzyj. Bądź jak pokerzysta, tzn. nigdy i pod żadnym pozorem nie napalaj się.

  • Sprawdź, czy na silniku nie ma wycieków i śladu czerwonego silikonu, czy nie cieknie widelec oraz jak wyglądają przewody i klocki hamulcowe. Nigdy nie wierz we wszystko, co mówi sprzedawca. Nieraz, mimo poważnego dzwona, przyzna się on co najwyżej do gleby parkingowej.

  • Porównaj odcień lakieru na poszczególnych elementach – może się okazać, że któryś był malowany. Warto rzucić okiem na śrubki mocujące owiewki (czy są oryginalne) oraz poszukać śladów klejenia i spawania.

  • Nie od rzeczy będzie też sprawdzenie stanu wiązek elektrycznych i akumulatora. Może jest oryginalny zestaw narzędzi? Woltomierzem łatwo sprawdzisz, czy jest ładowanie.

  • Na pytanie, czy motocykl bądź skuter nie jest dwuśladem, powinna odpowiedzieć jazda próbna. W jej trakcie sprawdź działanie skrzyni biegów (czy precyzyjnie się przełącza, czy biegi nie wypadają i czy są wszystkie), płynność działania sprzęgła, hamulców i układu przeniesienia napędu. To jasne, że nie wystarczy śmignąć wokół bloku. Poszukaj dłuższej prostej, na której będziesz mógł się rozpędzić.

    ZOBACZ TEŻ: Używane motocykle do 3000 złotych

  • Rozgrzany silnik łatwiej zdradzi dziwne dźwięki. Zwróć też uwagę na trzeszczące owiewki czy hałasy z okolic łańcucha. Po jeździe jeszcze raz skontroluj silnik, widelec i amortyzator pod kątem wycieków.

  • Nie zapomnij o dokumentach – sprawdź, czy numer VIN na ramie zgadza się z tym w dowodzie rejestracyjnym i książce pojazdu. Idealnie, jeśli dostaniesz komplet oryginalnych kluczyków. Przyjrzyj się stacyjce – czy nie ma śladów włamania, czy działa blokada kierownicy.

REKLAMA

Kupić, czy nie?

Jeśli z pojazdem, do którego się przymierzasz, czy z dokumentami coś jest nie w porządku albo sprzedawca kręci – odpuść. Ofert jest tyle, że zawsze znajdziesz coś równie ciekawego. Ani na sekundę nie zapominaj, że „żyję w kraju, w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ch…” – jak śpiewa Grabaż z kapeli Strachy na Lachy.

Zobacz również:
Model Thruxton RS nawiązuje do legendarnych wyścigów motocyklowych Isle of Man TT oraz Thruxton 500 i stanowi współczesną interpretacją prawdziwego, brytyjskiego cafe racera.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij