Latający motocykl odrzutowy dla służb. Szalony pomysł powoli staje się faktem!

Speeder to, w założeniu, statek powietrzny przypominający motocykl. Z początkowej fazy prototypu, konstrukcja wchodzi powoli w fazę produkcyjną. Pierwsze próby wypadają bardzo zachęcająco.

  • Speeder to sztandarowe dzieło amerykańskiej firmy Jetpack Aviation.
  • Konstrukcja wydawała się jeszcze do niedawna pieśnią przyszłości, dziś jest już na dobrej drodze do produkcji.
  • Przeszkodą w dostępności Speedera może okazać się niestety cena - ta jest gigantyczna.

REKLAMA

REKLAMA

Twórcą tego pojazdu jest pochodząca z Kalifornii firma Jetpack Aviation, kierowana przez konstruktora-wizjonera Davida Maymana, który od lat poświęca się pracy nad osobistymi urządzeniami latającymi. Speeder to statek typu VTOL, czyli taki, który ma zdolność pionowego startu i pozostawiania w zawisie. Od początku projektowany był on z przeznaczeniem dla służb, dlatego kluczową dla konstruktorów sprawą była możliwość transportu dodatkowego obciążenia, takiego jak nosze z pacjentem, czy środek gaśniczy.

The speederJetpack Aviation

Jedną z ważniejszych cech Speedera, która zarazem jest rozwiązaniem kluczowego problemu obiektów latających napędzanych silnikami odrzutowymi, jest system elektronicznej stabilizacji. Silniki odrzutowe nie mają możliwości wygenerowania mocy natychmiast, stąd ich ustabilizowanie w powietrzu jest niezwykle problematyczne. Tutaj przewagę mają statki powietrzne napędzane elektrycznymi silnikami wirnikowymi, takie jak na przykład drony, które, dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu uzyskiwanemu przez silniki elektryczne, mogą natychmiastowo różnicować ciąg między wirnikami i skutecznie się równoważyć.

REKLAMA

Do stabilizacji położenia w czasie lotu i zawisu użyto dysz sterowanych specjalnym serwomotorem – jetovatorów, które zdolne są bardzo szybko wektoryzować ciąg każdego strumienia w zakresie 360 ​​stopni, co pozwala na błyskawiczne korekty równowagi, czy wykonywanie manewrów w powietrzu. Jetovatory zarządzane są przez stworzone specjalnie do tego pojazdu oprogramowanie.

Jak twierdzi konstruktor, David Mayman, Speeder bez większego problemu przenosi nie tylko ciężar pilota, ale także atrapy ładunków. Radzi sobie z takim zadaniem nawet przy dość silnym wietrze – do około 50 km/h. Statek startuje pionowo, skręca, wznosi się i utrzymuje swoją pozycję. Speeder, dzięki przegubom, na których osadzona jest każda z dysz, ma także możliwość przechylania się w tył i w przód – to niezbędne dla zachowania stabilizacji i sterowności podczas szybkiego lotu w przód lub gwałtownego hamowania.

The speederJetpack Aviation

Dodatkowo, Speeder daje możliwość użycia opcjonalnych skrzydeł, dzięki którym czas lotu poziomego można wydłużyć z 20 minut przy użyciu samych dysz odrzutowych, do około godziny przy wykorzystaniu skrzydeł. Powodem jest fakt, że podczas lotu poziomego około 70 procent siły nośnej jest generowane przez aerodynamikę skrzydeł.

Maksymalna prędkość tego statku wynosi około 480 km/h, ale możliwa jest tylko z wykorzystaniem opcjonalnych skrzydeł i w wersji bezzałogowej. Podczas lotu z pilotem na pokładzie prędkość, ze względu na otwartą konstrukcję Speedera, byłaby znacznie niższa.

The speederJetpack Aviation

Początkowe szacunki Maymana przewidywały koszt statku na poziomie 380 tys. dolarów (1 460 000 zł), jednak dziś wiadomo już, że cena ta będzie wyższa. Producent, oprócz wersji dla służb przewiduje także cywilne, w tym takie, które nie będą wymagały licencji pilota.

Przeczytaj także: policja dosiada załogowych dronów Hooverbike.

zobacz galerię

Zobacz również:
Likwidacja punktów poboru opłat na autostradach zbliża się wielkimi krokami. Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt zmian w ustawie, zaś uruchomienie aplikacji, która służyć ma do dokonywania płatności, przewidziano na maj.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA