Tym modelem, a właściwie tymi modelami MV Agusta wyprowadza mocny cios w segment adventure. Bynajmniej nie chodzi tutaj o fakt, że Lucky Explorer jest jakąś rewolucją – tym modelem, który chce być spadkobiercą wielkiej Cagivy Elefant, Schiranna mocno miesza w skostniałym środowisku fanów enduro, a poza tym otwiera w swojej historii całkiem nowy rozdział.
Dla fanów off-roadu w wydaniu dakarowym Elefant z charakterystycznym malowaniem Lucky Explorer jest czymś w rodzaju świętego graala, symbolu całej kultury rajdów długodystansowych. Do dziś istnieją kluby zrzeszające posiadaczy tych motocykli, a w ogłoszeniach za Elefanta w dobrym stanie trzeba zapłacić majątek.
![]() |
![]() |
W to całe towarzystwo wzajemnej adoracji włoska MV Agusta, zarządzana przez Rosjan wrzuca nagle granat z napisem Lucky Explorer, mówiąc: patrzcie, to jest nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! Mało tego – granat o podwójnej sile rażenia, bo motocykle z charakterystycznym kółkiem Lucky Explorer są dwa, a tym jeden opracowany… z pomocą Chińczyków. Od tego kosmopolitycznego koktajlu można dostać zawrotów głowy.
MV Agusta Lucky Explorer 9.5
Pierwsza z maszyn – Lucky Explorer 9.5 napędzana jest trzycylindrową jednostką o pojemności 930 cm3, będącą rozwinięciem znanego z innych modeli MV Agusty silnika o pojemności 800 cm3. Tutaj osiąga on 123 KM przy 10 000 obr/min i 102 Nm przy 7 000 obr/min. Choć silnik ten ma dokładnie te same rozmiary co 800, różni się od swojego protoplasty średnicą cylindra i skokiem tłoka. Te także są całkiem nowe, wykonane z kutego aluminium. Nowa jest głowica cylindrów, zawory dolotowe i wydechowe, a także wał korbowy, który, dla poprawienia dynamiki i zmniejszenia bezwładności, kręci się w przeciwną stronę.
![]() |
![]() |
Dla potrzeb tego projektu całkowicie przeprojektowano również sprzęgło, alternator, rozrusznik i skrzynię biegów. Model 9.5 dostępny będzie także z automatycznym sprzęgłem Rekluse i quickshifterem. Producent chwali się elektronicznie sterowaną skrzynią biegów, zaprojektowaną specjalnie do tego motocykla.
Jak przystało na kontynuatora dakarowej legendy, z przodu znalazła się słusznych rozmiarów obręcz 21-calowa, z tyłu 18-calowa, oczywiście obie szprychowe. Rozstaw osi to 1580 mm. Kołyskową ramę wykonano z rur stalowych, podobnie jak ramę pomocniczą. Tylny wahacz jest natomiast wykonany z aluminium.
![]() |
![]() |
Rolę kokpitu pełni 7-calowy wyświetlacz TFT, który można sparować ze smartfonem. Producent nie ujawnił jak dotąd jego funkcji, ale można założyć, że będzie on podobny do paneli z innych modeli MV Agusty, również lista jego funkcji i systemów elektronicznych będzie zbliżona do tego, co znamy z innych motocykli z Schiranny.
MV Agusta Lucky Explorer 5.5
Jeszcze ciekawszym modelem jest Lucky Explorer 5.5, opracowany przy współpracy z chińskim koncernem Qianjiang – właścicielem marki Benelli. Ta unikalna chińsko-rosyjsko-włoska współpraca przyniosła efekt w postaci bardzo zgrabnego motocykla, który stylistycznie jest niemal bliźniakiem modelu 9.5. Do napędu wykorzystano skonstruowany przez QJ dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 550 cm3. Moc nie została ujawniona, ale bliźniaczy model QJ 500 GS ma 48 KM, czyli spełnia wymagania prawa jazdy A2.
![]() |
![]() |
Wydaje się, że model Lucky Explorer 5.5 przewidziany jest na rynki azjatyckie, ale niewykluczone, że pojawi się on także na Starym Kontynencie. Jak dotąd nie ujawniono cen żadnego z modeli. Nie wiadomo także kiedy pojawią się one w europejskich salonach.
![]() |
![]() |