[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Motocykle elektryczne. Jakie mają przywileje?

Na rynku pojawia się coraz więcej motocykli elektrycznych, które cieszą się dodatkowymi przywilejami. Czy warto kupić pojazd zasilany prądem?

Przejechanie 92 km skuterem elektrycznym - Askoll eS3 - kosztuje 1,87 zł.

Wielu producentów widzi przyszłość w motocyklach zasilanych prądem. Choć są droższe niż spalinowe to jazda nimi jest tańsza, bo prąd kosztuje znacznie mniej niż benzyna. Przykład? Skuter Askoll eS3, który zużywa niecałe 4 kWh prądu na 100 km. Oznacza to, że przejechanie jednego kilometra skuterem elektrycznym kosztuje niecałe 2 grosze.

Oprócz tego, motocykle elektryczne, dzięki ustawie o elektromobilności, cieszą się dodatkowymi przywilejami. Jakimi?

REKLAMA

Zobacz też: Czy polskie przepisy są gotowe na elektryczne pojazdy?

Motocyklem elektrycznym bo buspasach

Po pierwsze buspasy. Dotychczas z nich mogły korzystać tylko autobusy, taksówki i pojazdy MTON (czyli dla osób niepełnosprawnych). Teraz na buspasach można spotkać też pojazdy elektryczne - motocykle i samochody. Wjechanie motocyklem elektrycznym na buspas może okazać się sporym ułatwieniem. Dzięki temu nie trzeba przeciskać się w korkach pomiędzy samochodami.

Tą możliwość reguluje art. 148a Ustawy "Prawo o ruchu drogowym".

Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

Wjazd do strefy czystego transportu

Strefa czystego transportu to pomysł mający zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w centrach dużych miast, poprzez ograniczenie ruchu.

Dzięki ustawie o elektromobilności wprowadzonej w lutym 2018 roku władze miast mogą tworzyć strefy czystego transportu. Taka strefa to nic innego jak obszar, po którym bez ograniczeń poruszać się mogą tylko i wyłącznie pojazdy o niskiej lub zerowej emisji spalin, czyli np. motocykle elektryczne. Nieprzestrzeganie zasad wjazdu do określonej strefy grozi mandatem w wysokości do 500 zł.

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu działa od 6 stycznia 2019 roku na Kazimierzu w Krakowie. Czy nadejdzie moment w którym spalinowe pojazdy trzeba będzie zostawić na parkingu z dala od centrum? Póki co nie wiadomo jeszcze, gdzie i kiedy pojawią się strefy w innych miastach.

Zobacz też: Pierwsza strefa czystego transportu działa już w Krakowie

Parkowanie w nietypowych miejscach

Trzecim z ułatwieniem jest możliwość parkowania elektryków w nietypowych miejscach. Elektryczny motocykl po pierwsze jest cichy, a po drugie nawet w zamkniętych pomieszczeniach nie pozostawia po sobie zapachu benzyny i spalin. Można nim wjechać do środka budynku. 

Czy warto kupić motocykl elektryczny?

Powodów dla których warto kupić motocykl elektryczny jest kilka. Po pierwsze jazda nim jest znacznie tańsza. Po drugie, pojazdem na prąd możesz jeździć po buspasach i wjeżdżać do stref czystego transportu. Po trzecie, jest cichy i nie pozostawia zapachu więc można go zaparkować w nietypowym miejscu. Niestety jest i druga strona tego medalu. Motocykle elektryczne są droższe w porównaniu do spalinowych. Czy warto zatem kupić motocykl elektryczny? Każdy musi sobie sam odpowiedzieć na to pytanie.

Zobacz też: Elektryczny Harley-Davidson stał się faktem.

zobacz galerię

Zobacz również:
W Niemczech w jako jednym z niewielu państw w Europie jazda po autostradach jest zupełnie darmowa. Od października 2020 roku ta sytuacja ma się zmienić. Kierowcy będą zmuszeni wykupić obowiązkową winietę. Na szczęście dla motocykli autostrady mają pozostać darmowe.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij