Wymiary łańcuchów
Motocykle sportowe potrzebują rzecz jasna mocniejszych łańcuchów niż maszyny lekkie. W katalogach wymiary najczęściej podaje w postaci trzycyfrowej liczby, która określa wymiary pojedynczego ogniwa – szerokość (wewnętrzna szerokość tulejki), średnica rolki oraz podział (rozstaw rolek mierzony między ich środkami). Wymiary podawane są w calach (1’’ = 2,54 cm).
Pierścienie uszczelniające
Współczesne motocykle są zwykle wyposażone w łańcuchy uszczelnione i wypełnione smarem stałym. Za uszczelnienie odpowiada gumowy pierścień, który ma uniemożliwić wyciek smarowi znajdującemu się między sworzniem łańcucha a tulejką. Często w oznaczeniu łańcuchów znajduje się odniesienie do kształtu tego gumowego pierścienia. Oferowane są więc łańcuchy O-ring (najbardziej znane, bowiem potocznie określa się tak wszystkie łańcuchy uszczelniane), łańcuchy X-ring i Z-ring. Inne przykłady to łańcuchy XW- RX- lub Quad-ring. Oznaczenia te nie mają żadnego związku z jakością.
Materiał
Wszystkie zestawy łańcuchów są wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości. W sporcie – ze względu na zdecydowanie mniejszą masę – są oferowane lekkie zębatki wykonane z utwardzonego aluminium; ulegają one jednak znacznie wcześniejszemu zużyciu. W przypadku zestawów napędowych czasami podawane są informacje dotyczące stosowanych stopów. Dla laików informacje te są raczej nieistotne. Ważniejsza jest wiedz, czy mamy do czynienia z łańcuchem z zapinką (którą można w dowolnym momencie otworzyć i zdjąć), czy też łańcuch zakuwany na stałe. W tym drugim przypadku wszystkie ogniwa są na stałe zamknięte. Jedynie dla ułatwienia montażu za pomocą specjalnego przyrządu usuwa się jedno z ogniw i zastępuje się je ogniwem zamykającym, które po zakończeniu montażu jest na stałe zakuwane. Jeżeli ktoś tego nie zrobi, przy wymianie będzie musiał demontować wahacz.
Wymiar łańcucha | Podział i szerokość |
Z reguły pasuje do
|
415 | 1/2 x 3/16’’ | mopedów |
420 | 1/2 x 1/4’’ | starszych lekkich motorowerów i mniejszych motocykli |
428 | 1/2 x 5/16’’ | nowoczesnych, lekkich motorowerów i mniejszych motocykli |
520 | 5/8 x 1,4’’ | enduro i maszyn średniej klasy, przezbrojonych supersportów |
525 | 5/8 x 5/16’’ |
nowoczesnych maszyn sportowych i turystycznych |
530 | 5,8 x 3/8’’ | starszych dużych motocykli |
532 | 5/8 x 3/8’’* |
starszych motocykli sportowych |
630 | 3/4 x 3/8’’ | youngtimery o dużej pojemności |
632 | 3/4 x 3/8’’* | youngtimery o dużej pojemności |
* większa średnica rolek niż przy 530 lub 630, potrzebne inna zębatka i koło łańcuchowe