[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.3

Najnowsze BMW: R1250GS i R1250RT

BMW z serii GS i RT na 2019 rok napędza nowy bokser o pojemności 1254 cm3. Silnik generuje aż o 11 KM więcej. Odświeżone motocykle lepiej wyglądają i mają bogatsze wyposażenie. Musimy przyznać, że nowe turystyki BMW wywarły na nas dobre wrażenie.

BMW R1200GS uznać można za najpopularniejsze turystyczne enduro na świecie. To powód dla którego każdy nowy model GS-a wyczekujemy z wielką niecierpliwością. Internetowe plotki potwierdziły się, ale ciężko uwierzyć nam w to co się dzieje! Niemiecka marka nie przestaje nas zaskakiwać. Najpierw rama do S1000RR wydrukowana drukarką 3D, później autonomiczny motocykl, który samodzielnie utrzymuje równowagę, a teraz nowy boxer i dwa nowe turystyczne modele!

Co ciekawe BMW obrało nową taktykę w prezentowaniu nowości na nadchodzący sezon. Do tej pory wszelkie bawarskie premiery poznawaliśmy podczas targów motocyklowych (Intermot w Kolonii, EICMA w Mediolanie). W tym roku jest inaczej. BMW ujawniło wszelkie informacje na temat nowych modeli w internecie tuż przed targami. 

REKLAMA

Zarówno GS-a jak i RT-ka napędza nowy bokser. Jednostka napędowa przeszła sporo zmian. Po pierwsze nowy silnik ma większą pojemność: 1254 cm3 zamiast dotychczasowych 1170 cm3 (dzięki temu udało się osiągnąć większą moc, ale o tym za chwilę).

Po drugie niemiecka marka postanowiła wykorzystać nową technologię w głowicy, którą nazwała ShiftCam. Shift z j. ang. oznacza "przesunięcie", a cam to z j. ang. "krzywka". To pierwszy tego typu system zastosowany w seryjnych motocyklach BMW.

By w pełni zrozumieć zasadę działania ShiftCama polecamy film na końcu artykułu.

Dzięki ShiftCam możliwe jest kontrolowanie czasu otwarcia (fazy) i wzniosu zaworów dolotowych (skok) w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy, oraz obciążenia silnika. Jak to działa? Na każdy z dwóch zaworów dolotowych przypadają dwie krzywki. Przesuwający się na boki wałek rozrządu w razie potrzeby wykorzystuje  inny zestaw krzywek do otwierania zaworów dolotowych.

Krzywki o mniejszym wzniosie sterują dźwigienkami, które naciskają na zawory podczas wolnej jazdy na niskich obrotach. Krzywki o większym wzniosie wkraczają do gry podczas ostrzejszej i bardziej dynamicznej jazdy na wysokich obrotach. 

Dzięki temu rozwiązaniu BMW ograniczyło spalanie i podniosło moc motocykla. Nowy boxer osiąga 136 KM (przy 7 750 obr) i 143 Nm (poprzednio: 92 kW (125 KM) przy 7 750 obr / min i 125 Nm przy 6 500 obr / min). To nietypowy system i zastanawia nas jak bardzo skomplikowana będzie jego obsługa. 

Inne techniczne zmiany w silniku dotyczą napędu wałków rozrządu. Teraz napędzane są przez łańcuch zębaty (poprzednio był to łańcuch rolkowy). Dodatkowo wcześniej wspomniane krzywki wałka rozrządu nie naciskają już na szklanki popychaczy, tak jak miało to miejsce w poprzednim bokserze. W nowym silniku wykorzystywane są do tego dźwigienki pośrednie - takie jak np. w S1000RR. 

R1250RT

R1250GS

Oba modele w standardowej wersji wyposażone są w kontrolę stabilności, asystent hamowania, elektronicznie sterowane zawieszenie (Dynamic ESA), Hill Climb Control, oraz dwa tryby jazdy.

Opcjonalnie dostępne są również Riding Modes Pro, czyli dodatkowe tryby jazdy (Dynamic dla wersji RT i Dynamic Pro, Enduro i Enduro Pro dla GS-a). Mało tego - ABS Pro na winkle (standard w R 1250 RT) Hill Start Control Pro i Dynamic Brake Assistant. DBC to nic innego jak system zapobiegający niechcianemu dodawaniu gazu podczas hamowania. 

Ponadto GS wyposażony jest w kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 6,5 cala i oświetlenie LED. Wersja RT ma nieco mniejszy TFT (5,7 cala) i analogowe zegary, a za reflektor LED trzeba dodatkowo zapłacić. Co ciekawe BMW oferuje w standardzie możliwość połączenia motocykla ze smartfonem - przydatny bajer!

R1250GS będzie dostępny w dwóch podstawowych kolorach, a także w wersji off-roadowej - HP - na szprychowych felgach (patrz: zdjęcia). Nowy R1250RT dostępny będzie w jednym kolorze, ale w dwóch wersjach stylistycznych i wersji "719 Spezial" z opcjonalnym wyposażeniem. 

Targowa premiera motocykli odbędzie się 2 października podczas targów INTERMOT w Kolonii.

 

Zobaczcie jak działa technologia Shiftcam:

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij