Najpierw Austria, teraz oni. Kolejny alpejski kraj wprowadza zakazy dla głośnych motocykli

Po Austrii, teraz Szwajcaria rozważa wprowadzenie zakazu dla pojazdów emitujących nadmierny hałas. Nowe regulacje dotyczyć mają jednak nie tylko motocykli.

szwajcaria Unsplash
  • Szwajcarskie władze, mimo wcześniejszego wycofania się z pomysłu, ogłaszają wprowadzenie zakazów dla głośnych motocykli.
  • Podobny zakaz obowiązuje w austriackim Tyrolu.
  • Rozwiązaniem problemu mogą być zapowiadane przez Akrapowicia nowe, ciche wydechy.

REKLAMA

REKLAMA

O pomyśle wprowadzenia ograniczeń dla hałaśliwych pojazdów mówi się w Szwajcarii od dawna, choć sami Szwajcarzy są do niego nastawieni dość sceptycznie. Zwolennicy argumentują, że zwiększony ruch turystyczny na szczególnie popularnych trasach jest bardzo uciążliwy dla lokalnych mieszkańców. Jako przykład często podają oni sąsiednią Austrię, gdzie na kilku drogach w Tyrolu wprowadzono w ubiegłym roku zakaz wjazdu dla motocykli, których poziom głośności przekracza 95 dB.

W tym roku zdecydowano, że zakaz ten będzie obowiązywał od 10 czerwca do 31 października każdego roku i dotyczyć będzie zarówno mieszkańców jak i turystów. Dziennikarze austriackiego magazynu Motorrad protestowali przeciwko tej decyzji, tłumacząc, że według danych policji na 8917 motocyklistów skontrolowanych w minionym sezonie, tylko 135 naruszyłoby przepisy dotyczące hałasu. To zaledwie 1,5 procent.

W przeciwieństwie do sąsiadów, Szwajcarzy nie zamierzają jednak dyskryminować motocyklistów i zamierzają objąć zakazem wszystkie pojazdy. Pomysły na walkę z hałasem są na razie dwa – albo, wzorem Austrii, wprowadzenie całkowitego zakazu wjazdu na niektóre odcinki dróg dla pojazdów przekraczających próg 95 dB, albo montaż audioradarów, które będą rejestrować przejazd motocykli i samochodów o natężeniu hałasu przekraczającym ustalony limit. Na podstawie ich informacji kierowcy będą karani mandatami.

Władze Szwajcarii zapowiadają, że przepisy pojawią się pod koniec przyszłego roku. Problem wcale nie jest tak marginalny, jak się wydaje – poziom 95 dB przekracza wiele motocykli, które często widywane są na alpejskich drogach, na przykład Ducati Hypermotard SP, Ducati Multistrada 1260, Kawasaki Z 900, czy KTM 890 Duke. Ratunkiem dla posiadaczy takich motocykli mogą być plany znanego producenta wydechów – firmy Akrapović, które przewidują wprowadzenie do produkcji tłumików o poziomie głośności… niższym od fabrycznych.

Przeczytaj także: Austria przedłuża zakazy na kolejne lata

Zobacz również:
Dane o parametrach emisji spalin pojazdu w czasie rzeczywistym przesyłane do odpowiednich instytucji – taką przyszłość widzą dla nas unijni urzędnicy. Elektroniczny szpieg, w razie stwierdzenia nieprawidłowości, mógłby natychmiast powiadomić służby.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA