REKLAMA

Norton sprzedany do Indii!

Norton to kolejna brytyjska marka po BSA i Royal Enfieldzie, która po upadku trafia w ręce Hindusów. Czy to szansa na ratunek dla brytyjskiej legendy?

Norton kupiny przez TVS Norton Atlas Ranger

Norton ma nowego właściciela

Afera wokół Nortona nie cichnie i tak jak pisaliśmy długi firmy wyliczone są już na 28 milionów funtów brytyjskich. To gigantyczne pieniądze, ale nie dla takich marek jak indyska Mahindra, Bajaj czy TVS. To właśnie ta ostatnia firma doszła do porozumienia z zarządcą masy upadłościowej po Nortonie – BDO. BDO zgodziło się na wykup marki wraz z „pewnymi podległymi podmiotami”, ale nie bezpośrednio marce TVS, a utworzonej specjalnie na potrzeby tego zakupu spółce z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Taka też powstała 2 kwietnia - Project 303 Bidco Limited, której jednym z dyrektorów jest Kunnath Narayanan, przez przypadek prezes i właściciel TVS Motor Company. Teraz nawet na stronie Nortona znajdziesz informację, że nowym właścicielem jest TVS Motors Company.

Firma kupiła tylko to co wcześniej należało do spółek Norton Motorcycles i Norton Motorcycle Holdings, pomijając Donnington Hall Estates, które również należało do Stuarta Garnera – byłego właściciela i prezesa Nortona i jak się okazało niezłego kombinatora.

Za ile TVS kupił Nortona?

Pewne źródła mówią o kwocie około 11 inne o 16 milionów funtów brytyjskich zapłaconej firmie BDO, ale nie wiadomo czy i w jakim stopniu ta kwota pokryje straty wierzycieli wyliczone na 28 milionów, czy też jest tylko zapłatą za samą firmę i spłacenie zabezpieczonych wierzycieli, czyli Metro Banku i kredytodawców. Nie wiadomo też co dokładnie kupił TVS. Jedne źródła mówią o całej wartości intelektualnej, licencji na korzystanie z nazwy, a także sprzęcie, pomijając budynki i nieruchomości, inne wliczają licencję na korzystanie z fabryki na przynajmniej 6 miesięcy, ale bez prawa własności. Dane 58 pracowników, którzy do ostatniej chwili pracowali w Nortonie zostały przekazane nowemu właścicielowi, a jak mówi jeden z dyrektorów zarządzających przejęciem marki Norton Sudarshan Venu plan jest taki by ożywić upadającą markę i sprawić by firma przynosiła zyski już od pierwszego dnia. To oznacza, że praktycznie od momentu pełnego przejęcia fabryka (a raczej manufaktura) ma ruszyć i produkować motocykle. Znów jest sporo niewiadomych w całym tym zamieszaniu, ale wreszcie dla Nortona jest światełko w tunelu. TVS to ogromna firma sprzedająca blisko 3 miliony motocykli rocznie w Indiach – ich największy motocykl to sportowy TVS Apache 310 z silnikiem współdzielonym z BMW 310 R. Norton może być więc dla nich bramką do produkcji motocykli o dużej pojemności. Najprawdopodobniej firma będzie kontynuować produkcję Dominatorów i Commando, a zapowiadane nowe modele Atlas o pojemności 650 też mają powstać w niedalekiej przyszłości.

Norton Atlas Nomad

Kto ma prawa do silników?

To również ciekawe, bo przecież jeszcze przed całą katastrofą, Stuart Garner zdążył sprzedać prawa do produkcji silników 961 z Commando i Dominatora, oraz 650 z modeli Atlas chińskim producentom Zongshen i Jinlang. Zależnie od tego jak potoczą się rozmowy może okazać się, że nie tylko nowy właściciel Nortona będzie mógł produkować te silniki, ale czy hindusom kiedykolwiek to przeszkadzało?

Nas nurtuje pytanie: czy, a właściwie kiedy produkcja Nortona zostanie przeniesiona do Indii (bo ostatecznie raczej tak się stanie) i czy ceny Nortona, które były naprawdę wygórowane wraz ze zmianą właściciela zmienią się na zdecydowanie bardziej przystępne? Co do trwałości na razie nie mamy opinii, bowiem Norton pod brytyjskimi rządami był awaryjny, niedopracowany i nietrwały.

Zobacz także: Anatomia upadku Nortona - ile firma jest winna wierzycielom?

Co z byłym szefem Nortona?

Wciąż nie wiadomo też co czeka Stuarta Garnera, czyli byłego właściciela i prezesa firmy, który jak wskazują wszelkie przesłanki dopuścił się przestępstw i oszustw finansowych, posługując się sprytnymi trikami księgowymi zwyczajnie okradając ludzi z oszczędności całego życia. Na pewno grozi mu potężny wyrok, ale sprawa jest w toku.

zobacz galerię

Zobacz również:
Oto AMB 001 – efekt kooperacji dwóch legendarnych brytyjskich marek – Aston Martin i Brough Superior. Prototypowy motocykl właśnie odbył pierwsze testy na jednym z francuskich torów. Powstanie tylko… sto egzemplarzy tego wyjątkowego motocykla.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA