Byliśmy zaskoczeni gdy w 2003 roku Honda zakończyła produkcję modelu XRV 750 Africa Twin. Motocykl cieszył się ogromnym uznaniem wśród podróżników i już za życia stał się obiektem kultu. Musieliśmy czekać aż 12 lat (do 2015 roku), by w salonach pojawiła się następczyni starej Afryki - CRF1000L.
Dwa lata później (w 2017 roku) Japończycy pokazali światu bardziej wypasiony model CRF-y, czyli Adventure Sports. W porównaniu do wersji standardowej wyróżniała się ona zawieszeniami o większym skoku i bajerami w postaci gmoli, zmienionych liczników czy metalowej osłony silnika. Wisienką na torcie było trójkolorowe malowanie nawiązujące do Afryki z lat 80-tych.
Ekipa Hondy postanowiła nie odpuszczać tempa i już na miesiąc przed jesiennymi targami EICMA w Mediolanie Japończycy pokazali nowe turystyczne-enduro - CRF1100L.
Nowa Africa Twin 2020
Nowa Africa Twin, która w salonach Hondy w Europie pojawi się w 2019 roku(!) będzie napędzana nowym rzędowym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1084 cm3 (dotychczas 998 cm3) spełniającym przepisy normy Euro5. Pewnie interesują was jak zmieniły się osiągi? Maksymalna moc silnika wzrosła o 7% do 102 KM (z 95 KM) przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy urósł o 6% do 105 Nm (z 99 Nm) przy 6250 obr/min. Dodatkowo producent obiecuje, że silnik nowej Afryki zachowa przyjazną charakterystykę pracy.
Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów - 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (zamiast 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. Tak jak poprzednio, wał korbowy posiada wykorbienia przesunięte względem siebie o 270° co gwarantuje charakterystyczne brzmienie silnika. Głowica cylindra została całkowicie przekonstruowana, podobnie jak korpus przepustnicy o średnicy powiększonej do 46 mm.
Rozrząd SOHC Unicam to element rozpoznawczy Hondy. W modelu 2020 zmieniono czasy rozrządu, wzrósł również skok zaworów zwiększono do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (z 9,2/8,6 mm). Do nowej Hondy będziecie mogli dokupić również opcjonalny quickshifter.
Jednostkę napędową umieszczono w nowej ramie, w której tylny stelaż jest aluminiowy i co najważniejsze jest teraz przykręcany do ramy głównej. Nowy jest również aluminiowy wahacz podobny do tego stosowanego w CRF450R. Dzięki tym zamianom ma się poprawić przyczepność tylnego koła co z klei ma wpływ na prowadzenie.
Imponująco wygląda pakiet systemów elektronicznych zastosowanych w Africe Twin. Przede wszystkim jest to nowy sześcioosiowy moduł IMU, który ma wpływ na pracę następujących systemów:
- System elektronicznej przepustnicy
- System kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC)
- Tempomat
- ABS na winkle
- System kontroli unoszenia przedniego koła (Wheelie Control)
- System kontroli unoszenia tylnego koła
- Sygnalizację hamowania awaryjnego
- Sześć trybów jazdy (Cztery z nich mają fabrycznie ustawione poziomy mocy silnika, hamowania silnikiem i charakterystyki ABS dla różnych scenariuszy jazdy, jak turystyka, miasto, szuter i teren. Dwa tryby użytkownika pozwalają kierowcy ustawić własne parametry).
Komentarze
~Szymko_mfr, 2019-10-15 15:34:51
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?