[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
5.0

Nowa Honda Africa Twin CRF1100L nadchodzi

Honda Africa Twin to bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych maszyn na świecie. W tym roku ten motocykl kończy 31 lat! Dzisiaj zadebiutowała nowa Afryka z silnikiem 1100! 

Byliśmy zaskoczeni gdy w 2003 roku Honda zakończyła produkcję modelu XRV 750 Africa Twin. Motocykl cieszył się ogromnym uznaniem wśród podróżników i już za życia stał się obiektem kultu. Musieliśmy czekać aż 12 lat (do 2015 roku), by w salonach pojawiła się następczyni starej Afryki - CRF1000L.

Dwa lata później (w 2017 roku) Japończycy pokazali światu bardziej wypasiony model CRF-y, czyli Adventure Sports. W porównaniu do wersji standardowej wyróżniała się ona zawieszeniami o większym skoku i bajerami w postaci gmoli, zmienionych liczników czy metalowej osłony silnika. Wisienką na torcie było trójkolorowe malowanie nawiązujące do Afryki z lat 80-tych.

REKLAMA

Ekipa Hondy postanowiła nie odpuszczać tempa i już na miesiąc przed jesiennymi targami EICMA w Mediolanie Japończycy pokazali nowe turystyczne-enduro - CRF1100L.

Nowa Africa Twin 2020

Nowa Africa Twin, która w salonach Hondy w Europie pojawi się w 2019 roku(!) będzie napędzana nowym rzędowym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1084 cm3 (dotychczas 998 cm3) spełniającym przepisy normy Euro5. Pewnie interesują was jak zmieniły się osiągi? Maksymalna moc silnika wzrosła o 7% do 102 KM (z 95 KM) przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy urósł o 6% do 105 Nm (z 99 Nm) przy 6250 obr/min. Dodatkowo producent obiecuje, że silnik nowej Afryki zachowa przyjazną charakterystykę pracy.

Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów - 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (zamiast 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. Tak jak poprzednio, wał korbowy posiada wykorbienia przesunięte względem siebie o 270° co gwarantuje charakterystyczne brzmienie silnika. Głowica cylindra została  całkowicie przekonstruowana, podobnie jak korpus przepustnicy o średnicy powiększonej do 46 mm.

Rozrząd SOHC Unicam to element rozpoznawczy Hondy. W modelu 2020 zmieniono czasy rozrządu, wzrósł również skok zaworów zwiększono do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (z 9,2/8,6 mm). Do nowej Hondy będziecie mogli dokupić również opcjonalny quickshifter.  

Jednostkę napędową umieszczono w nowej ramie, w której tylny stelaż jest aluminiowy i co najważniejsze jest teraz przykręcany do ramy głównej. Nowy jest również aluminiowy wahacz podobny do tego stosowanego w CRF450R. Dzięki tym zamianom ma się poprawić przyczepność tylnego koła co z klei ma wpływ na prowadzenie.

Imponująco wygląda pakiet systemów elektronicznych zastosowanych w Africe Twin. Przede wszystkim jest to nowy sześcioosiowy moduł IMU, który ma wpływ na pracę następujących systemów:

  • System elektronicznej przepustnicy
  • System kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC)
  • Tempomat
  • ABS na winkle
  • System kontroli unoszenia przedniego koła (Wheelie Control)
  • System kontroli unoszenia tylnego koła
  • Sygnalizację hamowania awaryjnego
  • Sześć trybów jazdy (Cztery z nich mają fabrycznie ustawione poziomy mocy silnika, hamowania silnikiem i charakterystyki ABS dla różnych scenariuszy jazdy, jak turystyka, miasto, szuter i teren. Dwa tryby użytkownika pozwalają kierowcy ustawić własne parametry).

 

REKLAMA

REKLAMA

Co nie spodoba się dotychczasowym krytykom tego modelu, to fakt, że nowa CRF1100L Africa Twin już w standardzie jest wyposażona w 6,5-calowy dotykowy ekran TFT. Informacje są wyświetlane w niesamowicie przejrzysty i intuicyjny sposób. Wyświetlacz TFT jest również
kompatybilny z Apple CarPlay, co umożliwia sparowanie telefonu z motocyklem.

Już na pierwszy rzut oka nowa Honda CRF1100L Africa Twin wygląda na zaskakująco wąski motocykl. Nic dziwnego - maszyna ma o 40 mm węższy zbiornik paliwa i węższą kanapę, której wysokość można regulować w zakresie od 850 do 870 mm. Miłośnicy jeżdżenia w terenie będą zadowoleni, bo wąskie zbiornik i kanapa pozwalają wygodnie pokonywać kilometry na stojąco. Najnowsza Africa waży teraz w standardowej wersji 226 kg  i 236 kg w wersji ze skrzynią DCT. 

REKLAMA

Motocykl będzie dostępny w kolorach Grand Prix Red i Matte Ballistic Black Metallic.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

Wersję Adventure Sports wyróżnia większy zbiornik paliwa o pojemności 24,8 litra (wersja standardowa: 18,8 l), który według zapewnień fabryki gwarantuje przejechanie ponad 500 km bez tankowania. Przednie owiewki są szersze, szyba ma możliwość przedniej regulacji (pięć poziomów) a na pokładzie znajdziesz  także podgrzewane manetki i gniazdo elektryczne. To nie wszystko. Dołóż do tego  nowe trzystopniowe światła doświetlające zakręty oraz najważniejsze, czyli zawiasy Showa EERA mające możliwość elektronicznej regulacji (dostępne w opcji).

Maszyna jest nieco cięższa od tej standardowej - 238 kg (DCT 248 kg). Adventure Sports będzie sprzedawana  w barwach Pearl Glare White Tricolor - przypominających malowanie modelu XRV650 oraz w kolorze Darkness Black Metallic.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

Dane techniczne - Africa Twin CRF1100L 2020

Silnik SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-
cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
Pojemność skokowa 1084 cm3
Średnica cylindra i
skok
92 mm x 81,5 mm
Stopień sprężania 10,1:1
Moc maksymalna 75 kW (102 KM) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment
obrotowy
105 Nm przy 6250 obr/min
Rama Częściowo podwójna, kołyskowa
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2330 mm x 960 mm x 1395 mm
Rozstaw osi 1575 mm
Prześwit 250 mm
Wysokość siedziska 850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)
Masa własna 226 kg (DCT 236 kg)
Zawieszenie przednie Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm
Zawieszenie tył Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.
Hamulce przód Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu
Hamulec tył Falista tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła
Opony p/t Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T/AX41T. Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H (bezdętkowa) / 150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)

 

REKLAMA

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij