[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
5.0

Nowa Honda Africa Twin CRF1100L nadchodzi

Honda Africa Twin to bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych maszyn na świecie. W tym roku ten motocykl kończy 31 lat! Dzisiaj zadebiutowała nowa Afryka z silnikiem 1100! 

Byliśmy zaskoczeni gdy w 2003 roku Honda zakończyła produkcję modelu XRV 750 Africa Twin. Motocykl cieszył się ogromnym uznaniem wśród podróżników i już za życia stał się obiektem kultu. Musieliśmy czekać aż 12 lat (do 2015 roku), by w salonach pojawiła się następczyni starej Afryki - CRF1000L.

Dwa lata później (w 2017 roku) Japończycy pokazali światu bardziej wypasiony model CRF-y, czyli Adventure Sports. W porównaniu do wersji standardowej wyróżniała się ona zawieszeniami o większym skoku i bajerami w postaci gmoli, zmienionych liczników czy metalowej osłony silnika. Wisienką na torcie było trójkolorowe malowanie nawiązujące do Afryki z lat 80-tych.

Ekipa Hondy postanowiła nie odpuszczać tempa i już na miesiąc przed jesiennymi targami EICMA w Mediolanie Japończycy pokazali nowe turystyczne-enduro - CRF1100L.

Nowa Africa Twin 2020

Nowa Africa Twin, która w salonach Hondy w Europie pojawi się w 2019 roku(!) będzie napędzana nowym rzędowym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1084 cm3 (dotychczas 998 cm3) spełniającym przepisy normy Euro5. Pewnie interesują was jak zmieniły się osiągi? Maksymalna moc silnika wzrosła o 7% do 102 KM (z 95 KM) przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy urósł o 6% do 105 Nm (z 99 Nm) przy 6250 obr/min. Dodatkowo producent obiecuje, że silnik nowej Afryki zachowa przyjazną charakterystykę pracy.

Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów - 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (zamiast 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. Tak jak poprzednio, wał korbowy posiada wykorbienia przesunięte względem siebie o 270° co gwarantuje charakterystyczne brzmienie silnika. Głowica cylindra została  całkowicie przekonstruowana, podobnie jak korpus przepustnicy o średnicy powiększonej do 46 mm.

Rozrząd SOHC Unicam to element rozpoznawczy Hondy. W modelu 2020 zmieniono czasy rozrządu, wzrósł również skok zaworów zwiększono do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (z 9,2/8,6 mm). Do nowej Hondy będziecie mogli dokupić również opcjonalny quickshifter.  

Jednostkę napędową umieszczono w nowej ramie, w której tylny stelaż jest aluminiowy i co najważniejsze jest teraz przykręcany do ramy głównej. Nowy jest również aluminiowy wahacz podobny do tego stosowanego w CRF450R. Dzięki tym zamianom ma się poprawić przyczepność tylnego koła co z klei ma wpływ na prowadzenie.

Imponująco wygląda pakiet systemów elektronicznych zastosowanych w Africe Twin. Przede wszystkim jest to nowy sześcioosiowy moduł IMU, który ma wpływ na pracę następujących systemów:

  • System elektronicznej przepustnicy
  • System kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC)
  • Tempomat
  • ABS na winkle
  • System kontroli unoszenia przedniego koła (Wheelie Control)
  • System kontroli unoszenia tylnego koła
  • Sygnalizację hamowania awaryjnego
  • Sześć trybów jazdy (Cztery z nich mają fabrycznie ustawione poziomy mocy silnika, hamowania silnikiem i charakterystyki ABS dla różnych scenariuszy jazdy, jak turystyka, miasto, szuter i teren. Dwa tryby użytkownika pozwalają kierowcy ustawić własne parametry).

 

REKLAMA

REKLAMA

Co nie spodoba się dotychczasowym krytykom tego modelu, to fakt, że nowa CRF1100L Africa Twin już w standardzie jest wyposażona w 6,5-calowy dotykowy ekran TFT. Informacje są wyświetlane w niesamowicie przejrzysty i intuicyjny sposób. Wyświetlacz TFT jest również
kompatybilny z Apple CarPlay, co umożliwia sparowanie telefonu z motocyklem.

Już na pierwszy rzut oka nowa Honda CRF1100L Africa Twin wygląda na zaskakująco wąski motocykl. Nic dziwnego - maszyna ma o 40 mm węższy zbiornik paliwa i węższą kanapę, której wysokość można regulować w zakresie od 850 do 870 mm. Miłośnicy jeżdżenia w terenie będą zadowoleni, bo wąskie zbiornik i kanapa pozwalają wygodnie pokonywać kilometry na stojąco. Najnowsza Africa waży teraz w standardowej wersji 226 kg  i 236 kg w wersji ze skrzynią DCT. 

Motocykl będzie dostępny w kolorach Grand Prix Red i Matte Ballistic Black Metallic.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

Wersję Adventure Sports wyróżnia większy zbiornik paliwa o pojemności 24,8 litra (wersja standardowa: 18,8 l), który według zapewnień fabryki gwarantuje przejechanie ponad 500 km bez tankowania. Przednie owiewki są szersze, szyba ma możliwość przedniej regulacji (pięć poziomów) a na pokładzie znajdziesz  także podgrzewane manetki i gniazdo elektryczne. To nie wszystko. Dołóż do tego  nowe trzystopniowe światła doświetlające zakręty oraz najważniejsze, czyli zawiasy Showa EERA mające możliwość elektronicznej regulacji (dostępne w opcji).

Maszyna jest nieco cięższa od tej standardowej - 238 kg (DCT 248 kg). Adventure Sports będzie sprzedawana  w barwach Pearl Glare White Tricolor - przypominających malowanie modelu XRV650 oraz w kolorze Darkness Black Metallic.

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

Dane techniczne - Africa Twin CRF1100L 2020

Silnik SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-
cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
Pojemność skokowa 1084 cm3
Średnica cylindra i
skok
92 mm x 81,5 mm
Stopień sprężania 10,1:1
Moc maksymalna 75 kW (102 KM) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment
obrotowy
105 Nm przy 6250 obr/min
Rama Częściowo podwójna, kołyskowa
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2330 mm x 960 mm x 1395 mm
Rozstaw osi 1575 mm
Prześwit 250 mm
Wysokość siedziska 850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)
Masa własna 226 kg (DCT 236 kg)
Zawieszenie przednie Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm
Zawieszenie tył Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.
Hamulce przód Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu
Hamulec tył Falista tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła
Opony p/t Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T/AX41T. Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H (bezdętkowa) / 150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Nadchodzi KTM Duke R - bardziej wypasiona i znacznie mocniejsza wersja Duke'a 790, nadająca się do jeszcze bardziej sportowej jazdy.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA