CBR1000RR-R to prawdziwa petarda! Motocykl został skonstruowany z myślą niemal wyłącznie o jeździe po torze. Choć większość z nas spodziewała się, że do jej napędu wykorzystany zostanie czterocylindrowy silnik widlasty, Japończycy pozostali wierni tradycji i zastosowali klasyczną jednostkę rzędową. Nie oznacza to wcale, że nie jest ona nowoczesna. Wręcz przeciwnie! Efektywność spalania jest porównywalna z tą z RC 213 V-S, a przy jej konstruowaniu skorzystano z technologii obniżających tarcie. W jej wnętrzu znajdziesz tytanowe korbowody i kute tłoki.
„W tym roku rodzi się zupełnie nowy Fireblade. A nasze intencje są jasne" - mówi Yuzuru Ishikawa, szef projektu CBR1000RR-R Fireblade. „Polem bitwy dla CBR1000RR-R jest tor wyścigowy, na którym motocykl jest w stanie pokazać swoje osiągi. Silnik ma taką samą średnicę cylindrów i skok tłoków jak RC213V, mimo to my zdecydowaliśmy się zachować rzędową czterocylindrową konfigurację silnika. Jestem przekonany, że motocykliści na całym świecie będą mogli poznać jak ogromny potencjał drzemie w tej maszynie ”
A teraz najważniejsze. Czterocylindrowy silnik będzie osiągał oszałamiającą moc 217 KM przy 14500 obr/min! By zapanować nad tym motocyklem, konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie: elektronicznie sterowanej przepustnicy (o tradycyjnej lince gazu możesz zapomnieć), trzech domyślnych trybów jazdy, zmiennej charakterystyki hamowania silnikiem, wheelie control, kontroli trakcji HSTC czy też tak zwanego pakietu Start Mode.
W motocyklu nie mogło zabraknąć sześcioosiowej jednostki pomiarowej (IMU) która jest mózgiem wszystkich elektronicznych systemów zastosowanych w tym motocyklu. Odpowiada ona również za kontrolę nowego elektronicznego amortyzatora skrętu nazwanego przez Hondę - HESD.
Żeby w szybki i łatwy sposób zapanować nad elektroniką w motocyklu, w nowym Fireblade zdecydowano się na 5-calowy wyświetlacz TFT obsługiwany za pomocą trzech przycisków na lewym końcu kierownicy.
Całkowicie nowa jest aluminiowa rama diamond frame. Co ciekawe w konstrukcji motocykla wykorzystano tylną część silnika jako górne mocowanie amortyzatora. Wahacz nowego Fireblade jest dłuższy i swoją konstrukcją przypomina ten z RC213V-S. Sztywność ramy, rozkład mas w motocyklu i geometria zawieszeń zostały dostosowane do ogromnej mocy silnika, tak by do dyspozycji jeźdźca była jak najlepsza przyczepność z przodu, jak i z tyłu, oraz w każdej sytuacji wiadomo było co dzieje się na styku opon z asfaltem.
Z przodu w Hondzie CBR 1000 RR-R zastosowano widelec upisde-down o średnicy 43 mm, a z tyłu centralny amortyzator dostarczony przez Showa. Tak ma się sprawa w wersji cywilnej. Jeśli wybierzesz wersję SP, zawieszenia zostaną zmienione na produkty Ohlinsa.
W nowej Hondzie zmieniony został tez układ hamulcowy. W CBR 1000 RR-R przednie tarcze mają teraz większą średnicę i wgryzają się w nie nowe czterotłoczkowe zaciski Nissin. ABS ma możliwość włączenia trybu do jazdy po torze. Ale w wersji SP zdecydowano się na hamulce Brembo. W nowym Fireblade tylna opona ma teraz rozmiar 200/55-ZR17.
Motocykl z MotoGP Honda RC213V „użyczył” modelowi CBR 1000 RR-R kilka rozwiązań zapewniających mu świetną aerodynamikę, w tym winglety (skrzydełka) zwiększające docisk do nawierzchni i poprawiające stabilność hamowania. Pozycja za kierowcą jest w nowym modelu bardziej zwarta a kierowca jest mocniej „przyklejony” do motocykla.
Czy nowa Honda dokopie konkurencji? Tego dowiemy się dopiero po pierwszych testach. Dzisiaj jestem pewien, że CBR 1000 RR-R tanio skóry nie sprzeda.
Zresztą zobaczcie sami co ma na ten temat do powiedzenia Marc Marquez, który już jeździł tym modelem.
A na deser podstawowe dane techniczne modelu Honda CBR 1000 RR-R Fireblade
Silnik | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 81 mm x 48,5 mm |
Stopień sprężania | 13,0 : 1 |
Moc maksymalna | 160 kW przy 14500 obr /min |
Maks. moment obrotowy | 113 Nm przy 12500 obr/min |
Pojemność układu smarowania | 4,0 l |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-DSFI |
Zbiornik paliwa | 16,1 l |
Średnie zużycie paliwa | 6,25 l/100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Pojemność akumulatora | 12-6 YTZ7S |
Moc alternatora | |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre wielotarczowe hydrauliczne z antyhoppingiem |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa |
Przekładnia główna napędowa | Łańcuchowa |
RAMA | |
Typ | Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2100 x 745 x 1140 mm |
Rozstaw osi | 1455 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 24o |
Wyprzedzenie | 102 mm |
Wysokość siedziska | 830 mm |
Prześwit | 115 mm |
Masa własna | 201 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przednie | Showa Teleskopowe z odwróconym widelcem, średnica wewnętrzna 43 mm, Big Piston Front Fork z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia, skok 120mm |
Tył | Pro-Link z gazowym amortyzatorem HMAS z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego oraz bezstopniową regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 137mm |
Showa Balance-Free Rear Cushion z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia | |
KOŁA | |
Przednia obręcz koła | 3,5 x 17 cali |
Tylna obręcz koła | 6,0 x 17 cali |
Koło przednie | 120/70-ZR17 |
Pirelli Diablo Supercorsa SP | |
Bridgestone RS11 | |
Koło tylne | 200/55-ZR17 |
Pirelli Diablo Supercorsa SP | |
Bridgestone RS11 | |
HAMULCE | |
Układ ABS | Dwukanałowy |
Przednie | Tarcze o średnicy 330 mm, 4-tłoczkowe zaciski Nissin |
Tylne | Tarcze o średnicy 220 mm, 2-tłoczkowe zaciski Brembo |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | TFT-LCD |
System zabezpieczeń | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Reflektory | LED |
Światła tylne | LED |
Komentarze