Nowość 2020: żegnaj Panigale 959, witaj Panigale V2

Wysłużone" Panigale 959 odchodzi wraz z normą Euro 4, a jego miejsce zajmie nowe Panigale V2, równie piękne jak Panigale V4.

Od premiery Panigale 959 minęło już blisko 4 lata, a i ten model opierał się na jeszcze starszej konstrukcji - Panigale 899. Ducati więc sprawiło tzw. "baby Panigale" jak najbardziej zasłużoną przebudowę, dodatkowo wymuszoną kolejną europejską normą czystości Euro 5, która wejdzie w życie już od 1 stycznia 2020 roku. Tak, to nieco skomplikowane, ale V2 to naturalny następca Panigale 899 i 959, który nie tylko z nazwy, ale również z wyglądu mocno upodobni się do topowego Panigale V4. To oznacza owiewkę w stylu V4, ale też piękny jednoramienny wahacz i wydech poprowadzony pod silnikiem, z krótką końcówką po prawej stronie. V2 jest również elementem nośnym i jest połączony ze szczątkową ramą monocoque (główka ramy i podciągi).

W półkach osadzony jest widelec Big Piston Fork marki Showa oferujący pełną regulację tłumienia i napięcia wstępnego. Rolę zawieszenia z tyłu gra amortyzator Sachsa, oczywiście również z pełną regulacją zamocowany z boku, by ułatwić dostęp do regulacji. Oba zawiasy mają nowe zestrojenie, które lepiej spisze się podczas codziennej jazdy. Zadaniem zawieszenia jest doskonale współgrać z nowymi oponami Pirelli Diablo Rosso Corsa II.

Z technicznego punktu widzenia zmieniło się naprawdę sporo, choć sam silnik - Superquadro V2 o pojemności 955 cm3 pozostał niemal bez zmian. Jest teraz co prawda nieco mocniejszy (155 KM) i ma więcej momentu obrotowego (104 Nm), oraz jest bardziej ekologiczny dzięki dwóm, jeszcze większym niż wcześniej katalizatorom, ale konstrukcyjne to wciąż ten sam piec co w 959. Skąd więc ten przyrost mocy i momentu? To dzięki nowym wtryskiwaczom, zamontowanym pod innym kątem, oraz przede wszystkim na nowo skonstruowanemu układowi dolotowemu, który powoduje mniejsze straty w ciśnieniu doładowania powietrzem.

Jeśli chodzi o elektronikę, Panigale V2 korzysta z 6-osiowego systemu pomiarowego IMU, sterującego ABS-em na zakręty (trzy poziomy ustawień), sportową kontrolą trakcji DTC EVO 2 (osiem poziomów ustawień - 6 na suchą drogę i 2 na mokrą), kontrolą wheelie DWC EVO, obustronnym quickshifterem DQS EVO 2 i możliwością sterowania siłą hamowania silnika EBC EVO. Wszystko to jest również uzależnione od jednej z trzech wybranych map silnika: Race, Sport i Street, które możesz dodatkowo indywidualnie ustawiać. Wszystkim sterujesz z poziomu kolorowego wyświetlacza TFT o średnicy 4,3 cala z naprawdę dużą ilością funkcji i intuicyjną obsługą. Jeśli zechcesz możesz też sięgnąć po akcesoria z półki Ducati Performance - laptimer GPS rejestrujący czasy okrążeń, system multimedialny pozwalający połączyć się z telefonem przez Bluetooth, czy też Ducati Data Analyser z GPS-em pozwalający śledzić pełną telemetrię podczas jazdy na torze.

Ducati Panigale V2Ducati
Ducati Panigale V2

Za zatrzymanie odpowiada sprawdzony i mocno przetestowany już w motocyklach Ducati zestaw Brembo M4.32 połączony z dwoma tarczami o średnicy 320 mm. Z tyłu wspomaga tarcza o średnicy 245 mm i jednotłoczkowy zacisk.

Choć pod względem elektroniki i podzespołów V2 jest uzbrojony niemal tak jak V4 i jest prawdziwą rakietą na torze, Ducati popracowało też nad poprawą ergonomii pod kątem jazdy na co dzień. Poprzednik - Panigale 959 dał się poznać jako dosłownie "twardy zawodnik" - jazda na co dzień była niełatwa i nieco męcząca. Ma się to zmienić wraz z pojawieniem się Panigale V2. Oczywiście nie ma mowy o wygodzie czy komforcie takim jak na turystycznych motocyklach, ale dzięki nowemu siedzeniu jazda ma nie być uciążliwa. Położenie podnóżków pozostało bez  zmian.

Cena szacowana jest na poziomie 17 990 Euro. To oznacza cenę w Polsce na poziomie 80-85 000 zł.

Dużą galerię zdjęć znajdziesz na początku artykułu. Poniżej dane techniczne Ducati Panigale V2.

Tu znajdziesz więcej nowości 2020

Dane techniczne  Panigale V2 (2020)
Silnik:  V2, czterosuwowy, chłodzony cieczą, rozrząd desmodromiczny zawory na cylinder, wtrysk paliwa, dwa wałki wyrównoważające, sucha miska olejowa.
Przeniesienie napędu:  skrzynia 6-biegowa, antyhoppingowe sprzęgło wielotarczowe mokre, łańcuch O-Ring. Quickshifter Evo 2
Śr. cylindra x skok tłoka  100 x 60,8 mm
Pojemność skokowa  955 cm3
Stopień sprężania  12,5:1
Moc maksymalna  155 KM (114 kW) przy 10.750 obr/min
Maks. moment obrotowy  104 Nm przy 9000 obr/min
Rama:  monocoque aluminium
Zawieszenia:  przód – widelec USD Showa o śr. 43 mm z pełną regulacją, tył – amortyzator sachs, pełna regulacja
Hamulce:  przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zacisk czterotłoczkowy Brembo M4.32, tył – jedna tarcza, średnica 245 mm, zacisk jednotłoczkowy, ABS Evo 2
skok zawieszeń p/t  120 mm / 130 mm
Rozmiary opon p/t  120/70ZR17 / 180/55ZR17 Pirelli Diablo Rossi II
WYMIARY I MASY  
Dł/szer/wys  b.d.
Rozstaw osi  1380 mm
kąt główki ramy/wyprzedzenie  66/94 mm
Wysokość kanapy  840 mm
Pojemność zbiornika paliwa  17 l
Masa na sucho/gotowy do jazdy 176 kg/200 kg
Cena  17 990 Euro

 

Zobacz również:
REKLAMA