Nowość 2021: Kawasaki ZX-10 R

Oto nowe Kawasaki ZX-10 R Ninja na sezon 2021! Nowy wygląd, nowe osiągi i… brak skrzydełek!

Wszyscy ci, którzy czekali na nową odsłonę ZX-10 R wreszcie się doczekali i mogą nacieszyć oko. Duża Ninja dostała nowy wygląd, sporo nowej technologii, ale też lepsze osiągi i aerodynamikę. Zmiany nie są rewolucyjne, a raczej ewolucyjne, ale jak obiecuje Kawasaki wyraźnie wpływają na osiągi i możliwości motocykla. Przy projektowaniu nowej maszyny brali udział Jonathan Rea i Alex Lowes, czyli fabryczni zawodnicy World Superbike, a w tym 6-krotny mistrz świata tej kategorii. To pozwala przypuszczać że nowy ZX-10 R jest „wykuty w ogniu”.

Pomijając kwestię wyglądu, który na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo dyskusyjny i kontrowersyjny nie sposób pominąć kwestii nowej aerodynamiki, która była ważnym elementem podczas pracy nad nowym modelem. Otóż nowy model nie podziela obecnej mody na dołożone po bokach skrzydełka, a raczej wykorzystuje przednią owiewkę i specjalnie wyprofilowane panele boczne owiewki by kierować powietrze w odpowiedni sposób wykorzystując przy tym siłę docisku. To zapewni 17% wzrost siły docisku względem poprzedniej wersji Ninji. Tylna owiewka również została przeprojektowana by ułatwić przepływ powietrza i zapobiec wytwarzaniu się wysokiego ciśnienia tuż za plecami kierowcy. Przednia szyba jest wyższa o 40 mm, a pozycja za kierownicą jest taka sama jak w motocyklu wyścigowym Jonathana Rei.

Interesujące jest również to co znajduje się pod „ubraniem” ZX-10 R. Na pierwszy ogień idzie zupełnie nowy zestaw wskaźników – wielofunkcyjny wyświetlacz TFT z zintegrowaną łącznością Bluetooth. Kokpit jest sterowany za pomocą panelu na lewej kierownicy. To tam wybierasz spośród czterech trybów jazdy sportowej lub drogowej i ustawiasz parametry motocykla pod własne potrzeby (Sport, Road, Rain, Rider). Światła w pełni w systemie LED zastąpiły tradycyjne żarówki. Motocykl jest oczywiście wyposażony w pełny pakiet elektroniki znany z poprzedniego modelu.

Kawasaki ZX-10 RKawasaki

Lekko poprawione zostało też podwozie: punkt mocowania dłuższego o 8 mm wahacza został obniżony o 1 mm (w wersji RR jest regulowany), wyprzedzenie przedniego koła zwiększyło się o 2 mm – to wszystko ma mieć pozytywny wpływ na stabilność maszyny. Tylny amortyzator ma teraz twardszą sprężynę, a w przednim widelcu sprężyny mają nieco bardziej miękką charakterystykę. Mocowania widelca – półki zostały przeprojektowane i poszerzone by zwiększyć sztywność widelca.

Hamulce to dobrze znane i sprawdzone Brembo M50 Monobloc współpracujące z półpływającymi tarczami o średnicy 330 mm i radialną pompą. Serce maszyny uległo niewielkim poprawkom (zawory, kanały dolotowe, nowa, dodatkowa chłodnica oleju), podobnie jak zestrojenie skrzyni biegów – skrócone zostały przełożenia 1., 2. i 3. biegu by wyciągnąć lepsze przyspieszenia z mocnego silnika. Silnik ma moc 203 KM, która może być znacznie zwiększona przez zmianę układu wydechowego na wyczynowy. Kawasaki jednak nie podaje żadnych liczb. Silnik został oczywiście dostosowany do restrykcyjnych norm Euro 5, więc możemy podejrzewać, że dość mocno go zdławiono.

Kawasaki ZX-10 RKawasaki

Znów pojawi się również wersja RR, która będzie wyposażona w lżejsze, kute koła Marchesini, opony Pirelli Diablo Supercorsa SP i lekkie podzespoły firmy Pankl (tłoki, korbowody i sworznie). Silnik w wersji RR będzie kręcił też o 400 obrotów więcej niż wersja standardowa (do 14 700 obr/min). Niestety ZX-10 RR będzie limitowany do 500 sztuk.

 

Dane techniczne Kawasaki ZX-10 R 2021
SILNIK  
Budowa: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 47 mm
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring, przełożenie wtórne 42:15.
Średnica cylindra x skok tłoka 76 x 55 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 13:01
Moc maks. 203 KM
Maks. moment obrotowy b.d.
   
PODWOZIE  
Rama grzbietowa z aluminium, 
Zawieszenia: przód – widelec upside-down BFF, średnica goleni 43 mm, pełna regulacja, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzatorBFRC  z systemem dźwigni, pełna regulacja.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 330 mm, radialne zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS na zakręty.
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1450 mm
Długość/Wysokość/Szerokość 2185/1185/750 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 105 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/115 mm
Wysokość siedziska 835 mm
Masa gotowy do jazdy 207 kg
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Cena b.d.

zobacz galerię

Zobacz również:
Voge – marka premium chińskiej firmy Loncin, zaprezentował nowy motocykl adventure, tym razem napędzany większym silnikiem – Valico 650 DSX.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA