Nowość 2021: Yamaha R7 [opis, dane techniczne, kolory, dostępność]

W 1998 roku Yamaha pokazała YZF-R1, który na zawsze zmienił oblicze motocykli sportowych. Rok później pojawiła się limitowana do 500 sztuk R7. Czy nowa Yamaha R7 będzie kontynuować sportowe tradycje? Czy będzie to raczej krok w kierunku przydatności na co dzień?

R7 rocznik 2021 to nowy model uzupełniający gamę Supersport Yamahy. Został on stworzony z myślą o młodszych użytkownikach i pokazaniu następnemu pokoleniu motocyklistów emocji oraz dumy z posiadania motocykla sportowego. Yamaha R7 jest uzupełnieniem sportowej serii R. Obok flagowych R1M oraz R1 pozostała R6 Race, która od tego sezonu jest dostępna bez homologacji. A dla początkujących przewidziano napędzaną rzędowym twinem R3 oraz jednocylindrową R125.

Yamaha R7: pojemność i moc silnika

W stalowo-aluminiowej ramie osadzono dobrze znany silnik CP2 o pojemności 689 cm³. Rzędowy twin Yamahy charakteryzuje się dużą kulturą pracy oraz sporym momentem obrotowym w całym zakresie obrotów. Swoją trwałość i przyjazność dla użytkowników udowodnił już w modelach MT-07 oraz mniejszych Tracerach 700.

4-suwowy, 2-cylindrowy silnik Yamahy ma rozrząd DOHC i jest chłodzony cieczą. Wał z wykorbieniami przesuniętymi o 270 stopni zapewnia nierównomierną kolejność zapłonu, co przypomina pracę silnika typu V2. Jednostka Yamahy zapewnia mocny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów i jego liniowe oddawanie, dzięki czemu motocykl jest dynamiczny na wszystkich biegach i w całym zakresie obrotów. Maksymalna moc 73,4 KM (54 kW) jest uzyskiwana przy 8750 obr/min, a co ważniejsze maksymalny moment obrotowy - 67 Nm - osiąga przy 6500 obr/min, co zapewnia R7 niezwykłe przyspieszenie - podczas gdy nierównomierny zapłon zapewnia niesamowite doznania wraz ze wzrostem obrotów.

Na potrzeby R7 w silniku przeprogramowano ECU i zoptymalizowano kanały dolotowe, a także zmieniono konstrukcję układu wydechowego oraz ustawienia wtrysku paliwa. Wszystko zgodnie z normą Euro 5. Oprócz wspomnianych modyfikacji, R7 ma również nieco zmniejszone przełożenie wtórne, co zapewnia mu bardziej sportowy charakter i większe przyspieszenie. 

Jednak kluczową nowością w silniku R7 jest sprzęgło Assist & Slipper (A&S), które zapewnia płynniejszą zmianę przełożeń i zapobiega zablokowaniu, czy też podskakiwaniu tylnego koła podczas ostrych redukcji. Kolejną zaletą sprzęgła A&S w R7 jest znacznie mniejsza siła potrzebna do obsługi klamki, działa ona o około 33% lżej niż standardowe sprzęgło.

Wśród akcesoriów będzie dostępny quickshifter (tylko w górę), który w nomenklaturze Yamahy nazywa się QSS, czyli Qiuick Shift System.

REKLAMA

Yamaha R7: lekka rama i nowe zawieszenia

Nowa Yamaha R7 ma lekką ramę, która została zaprojektowana, aby zapewnić dobre wyczucie i zwinne prowadzenie wraz z szybkim i dynamicznym wchodzeniem w zakręty.

Sztywna aluminiowa rama centralna ma zapewnić doskonałe właściwości podczas jazdy na torze, czy na szosie, a stalowa rama o wysokiej wytrzymałości wykorzystuje rury o różnej wytrzymałości w kluczowych miejscach, aby uzyskać idealną równowagę sztywności i elastyczności.

Podwozie uzupełniono w pełni regulowanym widelcem upside-down KYB o śr. goleni 41 mm. Aby zapewnić solidne i przewidywalne prowadzenie, zastosowano odlewaną z aluminium górną półkę i odkuwaną aluminiową dolną półkę.

R7 może być skonfigurowany przez kierowcę do różnych warunków, a widelec dysponuje pełną regulacją od napięcia wstępnego, po tłumienie do- i odbicia. Tłumienie dobicia jest regulowane w lewej, a odbicia w prawej ladze, co oznacza, że regulacje są szybkie i łatwe do wykonania.

Aby zapewnić precyzyjne prowadzenie z dokładnym wyczuciem przodu, widelec USD R7 zamontowano pod ostrym kątem 23,7 stopnia z wyprzedzeniem wynoszącym 90 mm, a dzięki kompaktowemu rozstawowi osi 1395 mm i rozkładowi mas przód/tył 51/49, nowy Supersport umożliwia ostre wchodzenie w zakręty.

Z tyłu R7 wykorzystuje przeprojektowany system zawieszenia monocross link z charakterystyką zestrojenia pasującą do sportowego charakteru motocykla. Zamontowany poziomo amortyzator przyczynia się do centralizacji masy. Można go łatwo regulować pod kątem napięcia wstępnego i tłumienia odbicia. To dobrze wróży zarówno fanom track dayów, jak i planującym używać R7 do jazdy po zwykłych drogach.

Yamaha R7 pozycja za kierownicą

Yamaha twierdzi, że konfiguracja kierownica typu clip-ons/siedzenie/podnóżki daje sportową, ale jak najbardziej wygodną na co dzień pozycję, która pozwala na dużą swobodę ruchu ciała, aby się dostosować do różnych sytuacji w czasie jazdy.

Yamaha podkreśla, że duży nacisk położono na konstrukcję kanapy, która jest wąska wokół wewnętrznej strony ud kierowcy i szersza z tyłu, co pozwala na maksymalną swobodę ruchu. Pozycja i wyprofilowanie kierownicy wraz z umiejscowieniem setów podnóżków zostały dokładnie przemyślane, aby dać możliwość schowania się za owiewką. Pomaga w tym głęboko wcięta osłona zbiornika z wycięciami na kolana umożliwiającymi trzymanie motocykla podczas hamowania czy też pokonywania zakrętów.

REKLAMA

Yamaha R7: radialne zaciski hamulcowe

Autentyczne odniesienia do serii R7 można dostrzec w układzie przednich hamulców z 4-tłoczkowymi radialnymi zaciskami hamulcowymi, które mają zapewniać precyzyjne i równomierne hamowanie i najwyższą kontrolę, np. przy użyciu dwóch palców. W skład zaawansowanego przedniego układu hamulcowego wchodzi również radialna pompa Brembo, która zapewnia liniowe ciśnienie w układzie hamulcowym dla zwiększenia kontroli.

Yamaha R7: nowy kokpit

Kompaktowy kokpit wyposażony jest w nowo zaprojektowany panel LCD z wyświetlaczem o wysokim kontraście, który zapewnia dobrą czytelność, dzięki czemu kierowca R7 może skupić się na drodze. Funkcje obejmują wyświetlacz zapiętego biegu, a także wskaźnik zmiany biegów oraz wskaźnik QSS, gdy używana jest ta opcjonalna funkcja.

Yamaha R7: kolory i dostępność

R7 jest dostępna w dwóch opcjach kolorystycznych. Pierwszą opcją jest Icon Blue, która jest używana na górnych powierzchniach, a także na dolnych aluminiowych panelach i kołach - podczas gdy boki owiewki mają kontrastowy ciemniejszy matowy kolor niebieski. Silnik, pokrywy ramy i wahacz są wykończone w kolorze Crystal Graphite, który podkreśla moc i dynamikę R7.

Drugą opcją jest kolor Yamaha Black z minimalistyczną grafiką i akcentami. To błyszczące czarne wykończenie nadaje motocyklowi wspaniały wygląd i jest uzupełnione silnikiem i podwoziem Crystal Graphite. Piękno tej czystej kolorystyki dobrze współgra z różnym osprzętem i nadaje R7 subtelny charakter - motocykl wygląda dobrze w każdej sytuacji, od toru wyścigowego po zwykłą drogę lub miejską ulicę.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w październiku 2021 roku.  

REKLAMA

Yamaha R7 najważniejsze dane techniczne

  • Kompaktowy silnik CP2 w technologii crossplane o wysokim momencie obrotowym i pojemności 689 cm3,
  • Dostępny w wersji full i 35 kW
  • Ultrakompaktowa konstrukcja z czystym DNA serii R
  • Wysoka aerodynamiczna pełna owiewka z aluminiową dolną osłoną
  • Z przodu widelec upside-down Ø41mm o wysokiej specyfikacji
  • Tylny wahacz Monocross z na nowo zestrojonym amortyzatorem
  • Sprzęgło A&S:
  • Lekka rama kratownicowa z aluminiowym elementem centralnym dla optymalnej sztywności podwozia
  • Kierownica typu clip-ons i lekkie sety podnóżków ze stylowymi osłonami pięt
  • Sportowa i swobodna pozycja jazdy
  • Agresywny przód z dwoma otworami chcarakterystycznymi dla serii R i diodami LED
  • Mocny przedni reflektor LED
  • Lekkie, dziesięcioramienne obręcze kół z aluminium
  • Radialne przednie zaciski z radialną pompą hamulcową Brembo
  • Konstrukcja kokpitu Supersport z pełnym panelem LCD
  • Centralny przedni kanał powietrzny w kształcie litery M
  • Mocne przednie i tylne hamulce tarczowe
  • 13-litrowy zbiornik paliwa Slimline z głębokimi wcięciami na kolana
  • Tył w stylu serii R
  • Opona przednia 120/70, opona tylna 180/55

zobacz galerię

Zobacz również:
BMW w sierpniu wyciąga asa z rękawa: im więcej ubrań i akcesoriów motocyklowych kupisz, tym więcej zyskasz! Jak to możliwe? Już wyjaśniamy.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA