Ducati Panigale V4 i V4 S - nowy model na 2022

Mocniejsze, bardziej dopracowane i jeszcze szybsze na torze wyścigowym. Tak Ducati zapowiada nowy model Panigale V4 oraz V4 S na rok 2022. Tu znajdziesz wszystko co musisz wiedzieć na temat nowej superbroni Ducati.

Ducati Panigale V4 S - premiera

Ducati wyciąga nowości jak króliki z kapelusza. Po premierze nowej Multistrady V4 Pikes Peak, Multistrady V2, Streetfightera V2 i Scramblera 1100 w wersji Urban i Tribute PRO przyszedł czas na całkowicie zmodernizowane Panigale V4 na rok 2022. Od czasu premiery pierwszego Panigale V4, supersport Ducati wyznaczał trendy i kierunek rozwoju dla rynku maszyn sportowych. Imponująca moc połączona z doskonałym prowadzeniem, współpracująca z najnowszymi technologiami z dziedziny elektroniki, zamknięta w pięknej, dopracowanej do granic stylistyce była ukoronowaniem inżynieryjnego i designerskiego kunsztu Ducati.

Czerpiąc z nowatorskich rozwiązań opracowanych na potrzeby wyścigowych mistrzostw świata MotoGP Ducati konsekwentnie rozwija swój flagowy model, by w dalszym ciągu mógł stawiać czoła konkurencji. Po zdobyciu drugiego z rzędu mistrzostwa świata konstruktorów MotoGP inżynierowie Ducati znów sięgnęli po rozwiązania z królewskiej kategorii, by zaadaptować je do użytku w motocyklu drogowym, dostępnym dla każdego motocyklisty.

Panigale V4 2022 jest najważniejszą ewolucją od powstania tego modelu. Zmianom i poprawkom uległy tak ważne elementy jak pakiet aerodynamiczny, silnik, ergonomia, podwozie oraz elektronika. Celem wprowadzenia zmian było zbudowanie jeszcze szybszego na torze wyścigowym, ale także bardziej intuicyjnego i komfortowego podczas codziennego użytku motocykla sportowego, na którym jazda będzie mniej wyczerpująca i angażująca. Skorzystać na tym mają zarówno profesjonalni motocykliści, którzy są szybcy na torze, jak i amatorzy, którzy dopiero próbują swoich sił w jeździe maszyną sportową.

Ducati Panigale V4S 2022Ducati


Potwierdzeniem właściwego kierunku zmian były rozbudowane testy na torze Vallelunga, w których udział wzięło dwóch etatowych testerów Ducati oraz zawodnik mistrzostw Włoch oraz rezerwowy teamu Ducati w MotoGP – Michele Pirro. Testerzy jadący na nowych Panigale V4 obutych w opony Pirelli SC1 wykręcili lepsze o odpowiednio 0,9 i 1,2 sekundy okrążenia w porównaniu z testami maszyny ubiegłorocznej, a Michele Pirro również pobił swój najlepszy czas okrążenia o 0,5 sekundy, pokonując okrążenie w czasie gorszym o zaledwie 3 sekundy od swojego rekordu, wykręconego na maszynie wyścigowej w specyfikacji Superbike na wyścigowych oponach Pirelli SCX.

Panigale V4 2022 – Aerodynamika i ergonomia

Nowe Panigale V4 S z akcesoryjnym układem wydechowym Akrapovic rozwija 228 KM!

Pracując nad poprawą aerodynamiki inżynierowie Ducati skupili się na zwiększeniu wydajności skrzydełek aerodynamicznych. Nowe skrzydełka są teraz złożone z dwóch profili, dzięki czemu są bardziej kompaktowe i cieńsze oferując ten sam docisk o sile 37 kg przy prędkości 300 km/h. Na dodatek zmiany wprowadzone w owiewce poprawiają chłodzenie silnika podczas jazdy na torze wyścigowym.

Równie ważne jak aerodynamika było poprawienie ergonomii na motocyklu. Bardziej płaskie i obszyte nowym materiałem siedzenie oraz nowy kształt tylnej sekcji zbiornika mają sprawić, że motocyklista jadący na Panigale V4 będzie miał jeszcze lepszą kontrolę nad maszyną, a jazda będzie mniej męcząca. Dodatkowo zmiana kształtu przetłoczeń zbiornika wpłynie znacząco na kontrolę podczas jazdy w głębokich złożeniach, wymagających zwieszania się z motocykla oraz podczas hamowań przed zakrętem.

Ducati Panigale V4S 2022Ducati

Panigale V4 – zmiany w silniku

Niewielkie, ale znaczące zmiany w silniku Panigale V4 przyniosły nieznaczny wzrost mocy oraz poprawę charakterystyki pracy oraz wydajności chłodzenia. Nowa pompa oleju, większa średnica wylotu tłumika, nowe mapowanie silnika Desmosedici Stradale przyniosły wzrost mocy o 2,5 KM (do 216,5 KM) przy maksymalnych 14 500 obr/min (przy 13 000 obr/min wzrost wynosi 1,5 KM). Silnik dostarcza też aż 123,6 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 9 500 obr/min, a już od 6000 obr/min zapewnia minimum 100 Nm.

Zmian nie uniknęła też skrzynia biegów, której zestrojenie jest wzięte żywcem z maszyny klasy Superbike. Dłuższy pierwszy (o 11,8%), drugi (o 5,6%) oraz szósty (o 1,8%) bieg sprawił, że jazda w ciasnych zakrętach na pierwszym biegu jest łatwiejsza dzięki lepszemu hamowaniu silnikiem i lepszemu przyspieszeniu na wyjściach z zakrętów. Dzięki zmniejszeniu różnicy pomiędzy pierwszym i drugim biegiem praca dwukierunkowego quickshiftera podczas zmiany jest teraz płynniejsza i szybsza. Dłuższy szósty bieg oznacza oczywiście większą aż o 5 km/h prędkość maksymalną, niż w przypadku Panigale V4 2021.

Ducati Panigale V4S 2022Ducati


W dziedzinie elektroniki Ducati wprowadziło nową selekcję trybów mocy silnika: Full, High, Medium i Low, dzięki czemu orientacja w wybranym poziomie mocy jest łatwiejsza, a dodatkowo każda mapa zmienia charakterystykę pracy silnika i reakcję na dodanie gazu. Najniższa mapa Low ogranicza maksymalną moc motocykla do 150 KM, a jej charakterystyka oraz reakcja na dodanie gazu jest dedykowana do jazdy po normalnych drogach.

Moc i moment obrotowy można dodatkowo zwiększyć stosując pełny dedykowany układ wydechowy Akrapovic dostępny w katalogu akcesoriów Ducati Performance. Kompletny, wykonany z tytanu układ redukuje masę motocykla o dodatkowe 5 kg oraz zwiększa moc i moment obrotowy do odpowiednie 228 KM i 131 Nm.

Ducati Panigale V4S 2022Ducati

Ducati Panigale V4 i V4 S – zawieszenia i elektronika

Przód Panigale V4 jest postawiony na odwróconym widelcu Showa Big Piston Fork o średnicy goleni 43 mm z regulacją tłumienia od- i dobicia oraz napięcia wstępnego sprężyny. Rolę tylnego zawieszenia pełni centralny amortyzator produkcji Sachsa również z pełną regulacją.

Widelec poprzedniego Panigale V4 S w nowej wersji został zastąpiony przez najnowszy, elektronicznie sterowany układ Öhlins NPX 25/30, poprawiający stabilność przy hamowaniu oraz lepiej pochłaniający nierówności. Nowy widelec ma większy o 5 mm skok dzięki czemu może mieć nieco bardziej miękką charakterystykę. Z tyłu Ducati postawiło na sprawdzony i dopracowany amortyzator centralny Öhlins TTX36. Elektroniczne sterowanie pozwala dostroić reakcje zawieszenia zależnie od wymaganej sytuacji (hamowanie, zakręty, przyspieszanie), jak i poszczególne parametry pracy samych elementów amortyzatora i widelca (tłumienie, napięcie wstępne). Kolejną drobną zmianą w podwoziu jest przesunięcie punktu mocowania jednoramiennego wahacza o 4 mm wyżej niż w poprzedniku, co ma wpłynąć na poprawę stabilności podczas przyspieszania.

Na kute trójramienne aluminiowe koła Panigale V4 S 2022 trafiają seryjnie opony Pirelli Diablo Supercorsa SP. W wersji standardowej są to pięcioramienne koła z odlewów aluminium.

Ducati Panigale V4S 2022Ducati


Ostatnie zmiany objęły pakiet elektroniki oraz rozbudowany wyświetlacz TFT. Systemy elektroniczne współpracują z 6-osiowym modułem sterującym IMU jak w poprzedniej wersji, a ich działanie można ustawiać w ramach czterech trybów jazdy (Race A, Race B, Sport, Street). Dodatkowo layout informacji i funkcji na wyświetlaczu TFT został zoptymalizowany, a inżynierowie dodali dwie nowe funkcje widoku – Info Mode oraz Track Evo z typowo wyścigową orientacją sugerowaną przez zawodników MotoGP (centralnym punktem jest obrotomierz oraz wskaźnik zapiętego biegu). W trybie Track Evo po prawej stronie ekranu pojawiają się kolorowe kontrolki systemów wspomagających (DTC, DWC, DSC, EBC), sygnalizujące działanie tych systemów w danej sytuacji i umożliwiające pracę nad swoim stylem jazdy na torze wyścigowym.

Wszystko to dopełnione jest opracowanym przez Ducati Centro Stile pakietem stylistycznym – logo Ducati na czerwonych owiewkach jest teraz w czarnym kolorze, siedzenie ma obicie z dwóch materiałów, a na kołach wersji S pojawiły się dodatkowe czerwone oznaczenia.

Produkcja Panigale V4 i bardziej wypasionej wersji S ma ruszyć już w grudniu tego roku. Ceny nie są jeszcze znane.

Ducati Panigale V4S 2022Ducati

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA