Nowość 2023: Ducati Streetfighter V4 SP2

Ducati nie zwalnia tempa i prezentuje kolejną nowość na sezon 2023. Odświeżone Ducati Streetfigter V4 SP2 będzie miało karbonowe koła i sporo elementów aerodynamiki z włókna węglowego. Wraca też suche sprzęgło!

Streetfighter V4 i V4S

Streetfighter V4 już od premiery jest jednym z najlepszych sportowych nakedów na rynku, ale aby utrzymać ten stan rzeczy Ducati musi nieustannie go rozwijać, bowiem konkurencja w postaci BMW, Aprilii, MV Agusty czy Triumpha nie śpi. BMW pokazało właśnie pięknego potwora M 1000 R, który legitymuje się mocą 210 KM i mnóstwem nowych rozwiązań, które czynią zeń prawdziwą rakietę zarówno na drodze jak i na torze. Ktoś w Ducati najwyraźniej domyślił się, że nie można opuszczać gardy i dlatego Ducati opracowało wyjątkową wersję Streetfightera – SP2. Nie, SP2 nie będzie miał nowego silnika od Panigale R, rozwijającego blisko 240 KM dzięki specjalnemu olejowi wyścigowemu, ale tu też sporo się wydarzyło. Premiera SP2 wydarzyła się oczywiście równocześnie z premierą zliftingowanego Streetfightera V4 i wersji S, które otrzymały przede wszystkim poprawioną elektronikę i zoptymalizowany pakiet aerodynamiczny. Nowe w Streetfighterze będą mapy silnika (teraz takie jak w Panigale) z dodatkową opcją Wet Mode do jazdy w deszczowych warunkach, nowy prostszy wyświetlacza TFT z możliwością wyświetlania w stylu MotoGP, nowy system kontroli hamowania silnikiem EBC Evo 2, zestrojenie quickshiftera. Jak widać większość zmian dotyczy elektroniki ale nie są to jedyne zmiany, które objęły Streetfightera.

Ducati Streetfighter V4Ducati

Przekonstruowana została również szczątkowa rama przednia, delikatnie zmieniono geometrię i przeprojektowano zbiornik paliwa, który ma teraz dawać lepsze podparcie i mieścić 17 litrów paliwa, a na dodatek jest wykonany z aluminium. Popracowano też nad pozycją kierowcy, która ma być jeszcze bardziej ergonomiczna. Standardowa wersja jest wyposażona w zawieszenia Showa (widelec) i Sachs (amortyzator).

To z grubsza wszystkie poważniejsze zmiany w Streetfighterze V4 na przyszły sezon. Wersja S będzie dodatkowo dysponować kutymi aluminiowymi kołami (lżejsze), a w miejsce tradycyjnych zawieszeń pojawią się półaktywne zawiasy marki Ohlins (NIX-30 i TTX36).

Streetfighter V4 SP2

To już zdecydowanie bardziej wypasiona wersja Streetfigtera. Sporo elementów aerodynamiki i owiewek z karbonu (skrzydła, błotniki panele boczne), a także koła z włókna węglowego, dzięki którym znacznie spadnie masa nieresorowana (wg Ducati o około 1,4 kg względem kutych kół z wersji S i aż 3,4 kg względem wersji standardowej), a tym samym znacznie poprawi się poręczność i reaktywność na impulsy podczas szybkiego pokonywania zakrętów (w domyśle na torze wyścigowym). Dzięki zastosowaniu nowego, specjalnego oleju wyścigowego moc wzrośnie o kolejne 3 KM, a quickshifter DQS Evo jest tak zaprogramowany że na każdym biegu ma nieco inne zestrojenie. Jak to działa? Tego jeszcze nie wiadomo – musimy poczekać na pierwsze jazdy.

Największą zmianą, a właściwie prawdziwą gratką w SP2 jest pojawienie się wyścigowego suchego sprzęgła STM-EVO SBK, które ma dawać sporą przewagę na torze wyścigowym, lepsze hamowanie silnikiem i większą precyzję zmian biegów. Oprócz tego SP2 wyróżnia się pięknym malowaniem inspirowanym maszynami MotoGP i WSBK z testów przedsezonowych, odsłoniętym zbiornikiem ze szczotkowanego aluminium. Ma też sporo dodatkowych akcesoriów z katalogu Ducati. Zestrojenie zawieszeń i elektroniki w SP2 pochodzi bezpośrednio z Panigale V4.

Ducati Streetfighter V4 SP2Ducati

Pomijając drobniejsze szczegóły, to są główne zmiany w nowych Streetfigterach, które dzięki tej ewolucji będą jeszcze zwinniejsze i szybsze przede wszystkim na torze wyścigowym, głównie pod doświadczonymi riderami. Mniej doświadczeni raczej nie odczują wielkich różnic, ale tak to już jest w przypadku maszyn z najwyższej półki. Tu walka toczy się nie o komfort i duże zmiany, a raczej o każdy ułamek sekundy. Wyścig zbrojeń trwa.

Ducati Streetfighter V4 SP2Ducati
REKLAMA