Nowość 2023: Suzuki V-Strom 800 DE

V-Strom 800 DE to nowy członek rodziny V-Strom od Suzuki. Jego sercem wciąż jest dwucylindrowiec, ale tym razem w układzie rzędowym. Ten nowy silnik to nowa baza dla kilku motocykli Suzuki.

Suzuki V-Strom 800 DE Suzuki
Suzuki V-Strom 800 DE

Na pierwszy rzut oka V-Strom 800 DE wyglada jeszcze nowocześniej niż DL-650, ale nie jesteśmy pewni czy ten kierunek design to coś co przypadnie do gustu miłośnikom tego modelu. Wydaje się że poprzedni kierunek stylistyczny nawiązujący do historycznego modelu DR-800 był kierunkiem bardziej spójnym. Wiemy już też jakim silnikiem będzie zasilany V-Strom 800 DE oraz nowy GSX-8S. Potwierdziły się nasze przypuszczenia i plotki krążące w branży i teraz V-Strom przesiada się na dwucylindrowy silnik rzędowy, który zastąpi wysłużoną, choć wciąż cenioną i lubianą jednostkę V2.

R2 zamiast V2 w V-Stromie

W nowej stalowej ramie zaprojektowanej jako nowa platforma dla przyszłych modeli Suzuki osadzony jest zupełnie nowy, rzędowy dwucylindrowiec chłodzony cieczą, który przewijał się na zdjęciach szpiegowskich i w zakulisowych ploteczkach. Będzie miał pojemność 773 cm3, moc 84 KM osiąganą przy 8500 obr/min oraz moment obrotowy 78 Nm osiąganych przy 6800 obr/min. Widać więc znaczącą poprawę w kwestii osiągów. Wał korbowy będzie oczywiście, wzorem konkurencji wykorbiony co 270o aby zapewnić charakterystykę pracy łączącą zalety V2 i rzędowej dwócylindrówki. Silnik dodatkowo będzie wyposażony w dwa wałki wyrównoważające odpowiadające za poprawę kultury pracy oraz redukcję wibracji. To rozwiązanie w Suzuki nazwane jest Suzuki Cross Balancer.

Silnik spełnia oczywiście normę emisji spalin Euro5.

Suzuki V-Strom 800 DESuzuki
Suzuki V-Strom 800 DE

Elektronika w służbie człowieka

Na pokładzie nowego modelu nie mogło oczywiście zabraknąć pakietu elektroniki. V-Strom 800 DE wyposażony jest oczywiście w elektronicznie sterowaną przepustnicę Ride-by-wire, pełne oświetlenie w systemie LED, 5-calowy wyświetlacz kolorowy TFT oraz pakiet wsparcia SIRS: zmienne tryby jazdy SDMS, kontrola trakcji z dodatkowym trybem szutrowym (gravel), system Easy Start, asystenta ruszania a nawet dwukierunkowy quickshifter!

Podwozie i zawieszenia

Siedzenie V-Stroma 800 DE ustawione jest na wysokości 855 mm (podobnie jak w Hondzie XL 750 Transalp), a prześwit wynosi 220 mm. Suzuki postawione jest na widelcu upside-down oraz amortyzator centralny – oba o tajemniczej nazwie Hitachi Astemo (produkcji Showy). Koła mają rozmiar 21 cali z przodu i 17 z tyłu, a naciągnięte na nie zostały opony Dunlop Trailmax Mixtour. Zbiornik paliwa ma pojemność 20 litrów co przy oszczędnym charakterze tego motocykla może pozwolić na przejechanie około 400 km na jednym tankowaniu. W ofercie Suzuki nie zabraknie również pakietu akcesoriów w które ubrać będzie można V-Stroma by nadać mu bardziej wyprawowego charakteru.

Suzuki V-Strom 800 DESuzuki
Suzuki V-Strom 800 DE

Ceny

Ciekawostką jest fakt, że już w dzień premiery znamy cenę nowego modelu i tu niestety trzeba przełknąć bolesną podwyżkę w stosunku do modelu V-Strom 650. Oczywiście podniesienie ceny jest uzasadnione choćby bogatym wyposażeniem, ale cena 54 900 zł to więcej niż trzeba było zapłacić w ubiegłym roku za V-Stroma 1050.

Dane techniczne:

Dane techniczne Suzuki V-Strom 800 DE
Typ silnika:  4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC
Układ chłodzenia:  chłodzony cieczą
Pojemność skokowa:  776 cm3
Średnica x skok:  84 x 70 mm
Maksymalna moc:  84 KM/62 kW/przy 8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  78 Nm/6800 obr./min
Stopień sprężania:  12,8 : 1
Układ paliwowy:  wtrysk benzyny
Układ zapłonowy:  elektroniczny (tranzystorowy)
Rozrusznik: elektryczny
System smarowania:  mokra miska olejowa
Skrzynia biegów:  6-stopniowa
Pojemność układu smarowania:  3,9 l
Długość całkowita:  2345 mm
Szerokość całkowita:  975 mm 
Całkowita wysokość:  1310 mm
Rozstaw osi:  1570 mm
Prześwit  220 mm
Wysokość siedziska  855 mm 
Masa własna:  230 kg gotowy do jazdy
Zawieszenie przednie:  widelec upside-down Showa
Zawieszenie tylne:  pojedynczy element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni:  podwójny, tarczowy 310 mm
Hamulec tylny:  pojedynczy, tarczowy 260 mm
Opony:  przód 90/90-21M/C 54H, tył 150/70R17M/C 69H
Pojemność zbiornika paliwa:  20 l
Zużycie paliwa:  4,4 l/100 km (22,7 km/l) wg WMTC
Emisja CO2:  104 g/km
Cena: 54 900 zł

Suzuki V-Strom 800 DESuzuki
Suzuki V-Strom 800 DE
Zobacz również:
REKLAMA