Nowy typ dróg w Polsce. 50 km/h, piesi i rowerzyści z pierwszeństwem

Nowy rodzaj dróg ma szansę pojawić się już wkrótce w polskim krajobrazie. Będą to tzw. drogi 2-1, uwzględniające potrzeby pieszych, rowerzystów i użytkowników UTO.

Droga 2-1 Unsplash

Pojęcie drogi "2-1" pojawiło się w znowelizowanym Prawie o ruchu drogowym, na co zwrócił uwagę kanał Youtube Usuń Znak. Chodzi o mniej uczęszczane, wąskie drogi na obszarach wiejskich. Resort infrastruktury chciałby wykorzystać rozwiązania stosowane od dawna w Szwecji, czy Holandii, by poprawić bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Zasada organizacji drogi "2-1" jest bardzo prosta, a jej stworzenie nie wymaga wielkich nakładów – wystarczy w określony sposób namalować na niej linie. A te mają tutaj znaczenie kluczowe – jezdnia podzielona jest na trzy części: najszersza, środkowa, przeznaczona jest dla ruchu pojazdów (oprócz rowerów, hulajnóg i UTO), dwie boczne służą do ruchu pieszych, rowerów, hulajnóg i urządzeń transportu osobistego.

Środkowy pas obsługiwać będzie ruch w obu kierunkach. W przypadku spotkania dwóch samochodów jadących w przeciwnych kierunkach, kierowcy, aby się wyminąć, będą mogli wjechać na skrajne pasy, przeznaczone dla ruchu pieszych i rowerów. Powstaje tutaj wszak problem – co zrobić, gdy na skrajnym pasie znajduje się rowerzysta, hulajnogista lub pieszy? W Szwecji i Holandii działa to tak, że kierowca po prostu "chowa się" za nim i wymija się z drugim pojazdem przy minimalnej prędkości albo zatrzymuje się. Jak będzie to rozwiązane w Polsce – jeszcze nie wiadomo, nie ma bowiem jeszcze przepisów wykonawczych.

Na pierwszy rzut oka wydaje się to dość chaotyczne, jednak działa zaskakująco dobrze, głównie ze względu na fakt, że drogi "2-1" można spotkać tylko na obszarach, gdzie występuje niewielkie natężenie ruchu. Dodatkowo – na drogach takich maksymalna dopuszczalna prędkość wynosić będzie 50 km/h, niezależnie od tego, czy będą one przebiegać przez obszar zabudowany, czy też nie.

Póki co na przeszkodzie w powstaniu dróg "2-1" stoją zapisy Prawa o ruchu drogowym. Jak zauważa twórca kanału "Usuń Znak", nie wiadomo czy boczne pasy na takiej drodze traktowane będą jak element jezdni czy jak pobocze. W pierwszym przypadku piesi będą musieli ustępować pierwszeństwa pojazdom, w drugim nie będą mogli poruszać się po nich hulajnogiści.

Przeczytaj także: polskie drogi coraz bezpieczniejsze.

Zobacz również:
REKLAMA