Od kiedy pierwszeństwo pieszych wchodzących na przejście?

Posłowie zaakceptowali pakiet przepisów, który między innymi rozszerza pierwszeństwo pieszych. Projekt zmian wrócił jednak do Komisji Infrastruktury ze względu na zmianę ważnego zapisu – chodzi o termin wejścia przepisów w życie.

przejscie dla pieszych Unsplash

Pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście i kilka innych zagadnień, które znalazły się w nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, było procedowanych przez Sejm podczas ostatniego posiedzenia. Posłowie byli zgodni – przepisy powinny wejść w życie, ale z pewnym opóźnieniem – tzw. vacatio legis ma potrwać do końca maja 2021.

Przypomnijmy – pakiet nowych przepisów, zmieniających Prawo o ruchu drogowym obejmuje między innymi rozszerzenie pierwszeństwa pieszych także na sytuacje, w których wchodzą oni na przejście, zrównanie nocnego i dziennego limitu prędkości do 50 km/h, a także ustalenie minimalnych odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.

Przeczytaj również: co zmieni się w przepisach w 2021 r?

Podczas trwającego właśnie posiedzenia Sejmu, posłowie przyjęli sprawozdanie Komisji Infrastruktury, która rekomendowała wspomniany projekt zmian. Zaproponowano wydłużenie vacatio legis nowych przepisów. Miałyby one obowiązywać od 1 czerwca 2021 r., nie zaś, jak wcześniej proponowano 14 dni od opublikowania ustawy w Dzienniku Ustaw.

Zgłoszona poprawka oznacza, że projekt wraca do Komisji Infrastruktury, która będzie dziś nad nim debatować. W trakcie dyskusji nad zmianami przepisów, posłowie wysłuchali opinii ekspertów, które dotyczyły określeniu definicji pieszego wchodzącego na przejście oraz zagadnieniu pieszego korzystającego z telefonu lub innego urządzenia.

Wbrew przewidywaniom niektórych ekspertów, Sejm nie zajął się propozycją odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym. Zagadnienie to budziło wiele kontrowersji, zarówno w samorządach, które alarmowały, że nie są przygotowane na dodatkową pracę związaną z zatrzymywanymi dokumentami, jak i na szczeblu centralnym, gdzie pomysł ten wywołał konflikt resortów infrastruktury i sprawiedliwości.

Zobacz także: dlaczego wycofano się z projektu 50 plus poza terenem zabudowanym?

Zobacz również:
Po Austrii, teraz także Dania wprowadza drakoński przepis, który umożliwi konfiskatę pojazdu kierowcy przyłapanemu na rażącym przekroczeniu prędkości.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA