REKLAMA

Od kiedy pierwszeństwo pieszych wchodzących na przejście?

Posłowie zaakceptowali pakiet przepisów, który między innymi rozszerza pierwszeństwo pieszych. Projekt zmian wrócił jednak do Komisji Infrastruktury ze względu na zmianę ważnego zapisu – chodzi o termin wejścia przepisów w życie.

przejscie dla pieszych Unsplash

Pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście i kilka innych zagadnień, które znalazły się w nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, było procedowanych przez Sejm podczas ostatniego posiedzenia. Posłowie byli zgodni – przepisy powinny wejść w życie, ale z pewnym opóźnieniem – tzw. vacatio legis ma potrwać do końca maja 2021.

Przypomnijmy – pakiet nowych przepisów, zmieniających Prawo o ruchu drogowym obejmuje między innymi rozszerzenie pierwszeństwa pieszych także na sytuacje, w których wchodzą oni na przejście, zrównanie nocnego i dziennego limitu prędkości do 50 km/h, a także ustalenie minimalnych odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.

Przeczytaj również: co zmieni się w przepisach w 2021 r?

Podczas trwającego właśnie posiedzenia Sejmu, posłowie przyjęli sprawozdanie Komisji Infrastruktury, która rekomendowała wspomniany projekt zmian. Zaproponowano wydłużenie vacatio legis nowych przepisów. Miałyby one obowiązywać od 1 czerwca 2021 r., nie zaś, jak wcześniej proponowano 14 dni od opublikowania ustawy w Dzienniku Ustaw.

Zgłoszona poprawka oznacza, że projekt wraca do Komisji Infrastruktury, która będzie dziś nad nim debatować. W trakcie dyskusji nad zmianami przepisów, posłowie wysłuchali opinii ekspertów, które dotyczyły określeniu definicji pieszego wchodzącego na przejście oraz zagadnieniu pieszego korzystającego z telefonu lub innego urządzenia.

Wbrew przewidywaniom niektórych ekspertów, Sejm nie zajął się propozycją odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym. Zagadnienie to budziło wiele kontrowersji, zarówno w samorządach, które alarmowały, że nie są przygotowane na dodatkową pracę związaną z zatrzymywanymi dokumentami, jak i na szczeblu centralnym, gdzie pomysł ten wywołał konflikt resortów infrastruktury i sprawiedliwości.

Zobacz także: dlaczego wycofano się z projektu 50 plus poza terenem zabudowanym?

Zobacz również:
Strefy czystego transportu, z zakazem wjazdu dla pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, powstaną w 37 największych polskich miastach. Żaden z samorządów nie wniósł sprzeciwu wobec planów rządu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA