Oto nowa Yamaha MT-10. Szybsza, mocniejsza i lepiej wyposażona

Potężny, pochodzący z modelu R1 silnik obudowany motocyklem - tak najkrócej można opisać jeden z najmocniejszych nakedów na rynku - Yamahę MT-10. Właśnie pojawiła się nowa odsłona tego motocykla. 

Wywodzący się z modelu R1 silnik CP4 o wysokim momencie obrotowym jest najbardziej niezwykłą jednostką napędową, jaką Yamaha kiedykolwiek zamontowała w motocyklu klasy Naked. Ultra-agresywny styl Naked nadaje motocyklowi MT-10 charakterystyczny i złowrogi wygląd.

Lekka, aluminiowa rama zapewnia najlepszy w tej klasie poziom zwinności i stabilności, dzięki czemu jest to jeden najbardziej ekscytujących i satysfakcjonujących motocykli, jakie kiedykolwiek zbudowano. Teraz przyszedł czas na nowe wcielenie MT-10.

Ma więcej mocy, zapewnia większą kontrola i więcej adrenaliny — nowy Hyper Naked wywołuje nieznane dotąd emocje i umacnia reputację MT-10 jako niekwestionowanego „Mistrza momentu obrotowego”.

Historia MT

Gdy w 2007 roku Yamaha wprowadziła na rynek model MT-01, nikt nie mógł przewidzieć, jak bardzo ta wyjątkowa maszyna zmieni oblicze rynku motocyklowego w Europie. Nadwozie w stylu Naked, silnik o wysokim momencie obrotowym i charakterystyczny wygląd wyróżniały go spośród innych. Był to początek nowej ery w świecie motocykli, która na dobre rozpędziła się wraz z wprowadzeniem na rynek rewelacyjnego MT-09 w 2013 roku.

Europejscy kierowcy pokochali nowy sportowy motocykl typu Naked o wyjątkowym charakterze, który zapewniał im moment obrotowy, zwinność i wyczucie, o jakich marzyli.

Yamaha MT-10 2022Yamaha

Dzięki technologii silnika opartej o koncepcję z krzyżowym wałem korbowym, agresywnej stylistyce i minimalistycznej konstrukcji nadwozia, linia MT Hyper Naked stała się najbardziej udaną serią motocykli Yamaha.

W Europie sprzedano już ponad 290 000 egzemplarzy motocykli z serii MT, które dały kierowcom nieznane im dotąd emocje, a modele z silnikami o mniejszej pojemności przyciągnęły do świata jednośladów nowe pokolenie.

Od nowego modelu MT-10 aż po MT-125 — linia Hyper Naked Yamahy została pomyślana w taki sposób, aby każdy kierowca mógł uczestniczyć w jednym z najciekawszych i najbardziej dostępnych motocyklowych fenomenów na rynku europejskim.

Nowy MT-10: Więcej mocy. Więcej kontroli. Więcej adrenaliny

Najnowszy MT-10 jest wyposażony w udoskonaloną wersję legendarnego, chłodzonego cieczą silnika CP4, który jest blisko spokrewniony z kultowym modelem R1. Większa moc i silniejsze odczucie momentu obrotowego sprawiają, że jest to najmocniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie silnik, jaki kiedykolwiek znalazł się w motocyklu Yamahy z segmentu Hyper Naked.

Ulepszona konstrukcja w modelu 2022 opiera się na lekkich, kutych tłokach z aluminium, przesuniętych względem osi wału korbowodach i bezpośrednio platerowanych cylindrach, w celu zapewnienia maksymalnej wydajności. Motocykl ma również szereg nowych i specyficznych dla tego modelu cech, które mają zwiększać odczucie momentu obrotowego.

Aby zwiększyć użyteczną na drodze moc w średnim zakresie obrotów, zamiast tytanowych elementów stosowanych w serii R1, zastosowano stalowe korbowody i zwiększono moment bezwładności wału korbowego.

Yamaha MT-10 2022Yamaha

Zmieniono także konfigurację wtrysku paliwa, co pozwoliło jeszcze bardziej poprawić liniowość momentu obrotowego w zakresie od 4000 do 8000 obr./min. Zmodyfikowano też konstrukcję układu dolotowego i wydechowego, by MT-10 zyskał bardziej porywający i niepowtarzalny charakter „360° Torque Emotion”. Zmniejszono zużycie paliwa, obniżono poziom emisji CO2, a mocniejszy silnik spełnia wymagania normy EURO 5.

Brzmienie każdego motocykla —zarówno jego układu dolotowego, jak i wydechowego — jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech. Projektując całkowicie nowy układ dolotowy w modelu MT-10, inżynierowie Yamahy zadbali o to, by jego dźwięk był tak wyjątkowy, jak charakter całego motocykla.

Dzięki asymetrycznemu schematowi zapłonu (270°-180°-90°-180°) zamontowany w MT-10 silnik CP4 emituje charakterystyczny dźwięk z dolotu i wydechu, wyróżniający się dudniącym warkotem przy niskich obrotach i głośnym rykiem przy wysokich obrotach.

Dzięki zamontowaniu nowej osłony obudowy filtra powietrza wyposażonej w trzy kanały dolotowe o różnej długości i przekroju, układ dolotowy w modelu 2022 brzmi absolutnie wyjątkowo.

Każdy kanał ma inną częstotliwość brzmienia i harmonijnie rezonuje z pozostałymi przy różnych prędkościach obrotowych silnika, generując unikalny syk wlotu, który dodatkowo potęguje ogólne doznania podczas jazdy.

Zwłaszcza specjalnie zestrojony układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by rezonować w zakresie od 4000 do 8000 obr./min, co wzmacnia poczucie ogromnego momentu obrotowego MT-10 podczas mocnego przyspieszania i wychodzenia z zakrętów.

Wrażenie dużego momentu obrotowego jest potęgowane przez nowe kratki wzmacniające akustykę, umieszczone z przodu po obu stronach 17-litrowego zbiornika paliwa. Dzięki nim dźwięk układu dolotowego dociera bezpośrednio do uszu kierowcy, a wibracje samych kratek przyprawiają o gęsią skórkę i wywołują zastrzyk adrenaliny przy każdym otwarciu przepustnicy.

Tytanowy układ wydechowy

W modelu MT-10 zastosowano nowy układ wydechowych z lekkiego tytanu, wyposażony w zaprojektowane od nowa tytanowe rury dolne i tłumik. Podobnie jak nowy, specjalnie zestrojony układ dolotowy, również wydech zaprojektowano tak, by emitował głęboki i charakterystyczny dźwięk, zwracający uwagę na wyjątkową sekwencję zapłonu.

Yamaha MT-10 2022Yamaha

Przy niższych prędkościach obrotowych dominuje dźwięk wydechu, podczas gdy syk zestrojonego dolotu zaczyna dominować w zakresach średnich i wysokich. Powstająca dzięki temu ściana dźwięku pobudza zmysły i potęguje ekscytujące wrażenie przyspieszenia i wysokiego momentu obrotowego mocniejszego silnika, zamontowanego w modelu 2022.

Nowa, kompaktowa i minimalistyczna stylistyka nadwozia

Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego modelu MT-10, ten flagowy Hyper Naked zachował swój charakterystyczny styl i zyskał reputację jednego z najbardziej złowrogo wyglądających motocykli w tej kategorii. Najnowszy MT-10 kontynuuje tę tradycję i swoim władczym, dostojnym wyglądem podkreśla jego dynamiczny i onieśmielający charakter. Udało się to osiągnąć poprzez usunięcie wszelkich zbędnych elementów nadwozia i podkreślenie mechanicznego piękna tego wyjątkowego motocykla.

„Twarz” każdego motocykla stanowi o jego niepowtarzalności i decyduje o tym, jak jest postrzegany. Jest również powodem do dumy dla właściciela i podnosi przyjemność z jazdy.
Nowy MT-10 ma zupełnie nowy, bardziej zintegrowany, minimalistyczny wygląd, który sprawia, że maszyna prezentuje się jeszcze bardziej imponująco.

Nowe, kompaktowe światła soczewkowe LED z oddzielnymi modułami świateł drogowych i mijania zapewniają doskonałe oświetlenie drogi mocną i równomierną wiązką oraz łagodniejszą poświatę po bokach. Nad światłami głównymi znajdują się światła pozycyjne LED, a nowy układ przodu motocykla nadaje temu flagowemu modelowi nowy, jeszcze bardziej wyrafinowany i władczy wygląd.

Zamontowane na panelach, po obu stronach zbiornika paliwa, powiększone kanały powietrzne zwiększają wydajność układu dolotowego i w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększenia mocy silnika w modelu 2022. Oprócz funkcji mechanicznej, jaką jest dostarczanie chłodnego powietrza do układu wtrysku paliwa, kanały dolotowe wizualnie podkreślają również wyjątkową moc silnika o pojemności 998 cm3 i stanowią integralną część nowego charakteru motocykla.

W połączeniu z kratkami wzmacniającymi akustykę, umieszczonymi w przednich panelach zbiornika paliwa, dwa kanały powietrzne emitują porywający dźwięk układu dolotowego silnika CP4 o wysokim momencie obrotowym, co daje kierowcy dodatkową przyjemność podczas jazdy.

Przednie światła wystają minimalnie poza nadwozie, a tylne światło LED jest bardziej kompaktowe — a w połączeniu z nowym, kompaktowym przodem motocykla i powiększonymi wlotami powietrza, scentralizowana pod względem masy konstrukcja MT-10 została doprowadzona do skrajności, czego efektem jest brutalny i zwarty profil boczny, który nie pozostawia wątpliwości — król serii MT może być tylko jeden.

Yamaha MT-10 2022Yamaha

Wszechstronność na drodze, z której słynie motocykl MT-10 — od miejskich ulic przez kręte drogi i dalekie podróże, po okazjonalny dzień na torze — uczyniła go jednym z najbardziej kompetentnych i pożądanych motocykli Hyper Naked. Aby zapewnić kierowcom dodatkowy komfort oraz większą swobodę w wyborze różnych stylów jazdy, w modelu 2022 poprawiono tzw. „trójkąt kierowcy” — odległości pomiędzy manetkami, podnóżkami i siedziskiem.

Panele zbiornika paliwa są gładsze, co poprawia wyczucie motocykla, kiedy kierowca chwyta go kolanami w trakcie hamowania i przyspieszania. Pozwalają mu też na większą swobodę ruchów podczas przenoszenia ciężaru na zakrętach. Dodatkowo zmodyfikowano twardość i stylistykę siedziska, które jest teraz wygodniejsze.

Znakomity, przedni układ hamulcowy MT-10 jest wyposażony w dwie pływające tarcze o średnicy 320 mm z 4-tłoczkowymi, mocowanymi radialnie zaciskami — identyczny jak w R1.
W modelu 2022 zastosowano nową, radialną pompę hamulcową Brembo, która zapewnia lepsze wyczucie dźwigni hamowania i zwiększa kontrolę.

Yamaha Variable Speed Limiter

Kluczową cechą nowego MT-10 jest system Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL), za pomocą którego kierowca może ustawić górny limit prędkości w zależności od konkretnych warunków jazdy. System ułatwia przestrzegani ograniczeń prędkości na drogach publicznych, ale
może być również przydatny podczas jazdy w nieznanym terenie lub w niesprzyjających
warunkach.

System quickshifter (QSS)

Wcześniej dostępny jako wyposażenie dodatkowe, system quickshifter (QSS) jest teraz montowany standardowo w modelu MT-10 2022. Umożliwia on płynną, bezsprzęgłową zmianę biegów i sprawia, że pełne przyspieszenie jest jeszcze bardziej ekscytujące; redukowanie biegów jest również płynniejsze i szybsze.

Nowy, 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT

Nowe wersje motocykli MT-10 są wyposażone w kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala, który zapewnia wyraźny i czytelny obraz wszystkich kluczowych informacji.
Przełącznik „Menu” na prawej manetce pozwala wybrać wyświetlane informacje, a przełącznik „Mode/Select” po lewej stronie służy do konfiguracji elektronicznych systemów wspomagania kierowcy lub ich całkowitego wyłączenia.

Przepustnica ride-by-wire APSG z czterema trybami oddawania mocy (PWR)

Nowy moduł manetki z czujnikiem położenia akceleratora (APSG) ride-by-wire współpracuje z przepustnicą Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), by dać kierowcy większą kontrolę podczas przyspieszania. Zaawansowany system dostarcza optymalną ilość zasysanego powietrza do komory spalania, co zapewnia płynną charakterystykę momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów silnika MT-10.

Kierowca może również ustawić czułość przepustnicy za pomocą przełącznika PWR (tryb oddawania mocy). Tryb PWR-1 jest odpowiedni do agresywnej jazdy na torze; tryby PWR-2 i PWR-3
zmniejszają czułość przepustnicy i pozwalają poczuć liniowy moment obrotowy motocykla, a tryb PWR-4 sprawdza się najlepiej na mokrej lub śliskiej nawierzchni.

6-osiowy moduł bezwładnościowy z systemiami wspomagania kierowcy

Nowy MT-10 jest teraz wyposażony w najnowocześniejszy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU), opracowany wyjściowo z myślą o modelu R1, został teraz przekształcony w mniejszą i lżejszą jednostkę. IMU ma dwa 3-osiowe czujniki do pomiaru prędkości kątowej na wektorach nachylenia, przechylenia i odchylenia oraz przyspieszenia na wektorach przód/tył, góra/dół oraz lewo/prawo. Te dane są następnie przekazywane do modułu ECU, który aktywuje elektroniczny system wspomagania kierowcy, zapewniający niesłychany poziom kontroli nad maszyną zapobiegając blokowaniu się kół, utracie przyczepności lub unoszeniu przedniego koła.

System kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla

W MT-10 zastosowano jeden z najbardziej zaawansowanych systemów kontroli trakcji, jakie kiedykolwiek znalazły się w motocyklu Hyper Naked. Czujniki wykrywają względną prędkość przednich i tylnych kół, a gdy zostanie wykryta utrata przyczepności tylnego koła, moduł ECU chwilowo odcina napęd, by zachować trakcję i stabilność.

Wykorzystując dane z 6-osiowego modułu bezwładnościowego, nowy system kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla dynamicznie dostosowuje stopień interwencji do kąta przechylenia, przy czym siła reakcji wzrasta gdy przechylenie maleje.
Dostępnych jest w sumie pięć poziomów interwencji.

Układ sterowania uślizgiem (SCS)

Aby zapewnić większą kontrolę i pewność na zakrętach, w motocyklu MT-10 zamontowano najnowszy system kontroli uślizgu (SCS). Kiedy system przewiduje uślizg tylnego koła, moduł ECU redukuje jego napęd, aż motocykl odzyska stabilność. System ma fabrycznie zaprogramowane poziomy interwencji, ale kierowca może je dostosować lub wyłączyć system.

System kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt)

Gdy moduł bezwładności, na podstawie danych z czujników, stwierdzi, że może dojść do podniesienia przedniego koła, moduł ECU odcina jego napęd do czasu, aż motocykl odzyska stabilność. Podobnie jak w niektórych innych systemach wspomagania kierowcy, poziomy interwencji są ustawione fabrycznie, ale można je dostosować lub wyłączyć system.

Kontrola hamowania silnikiem (EBM)

System EBM kontroluje siłę hamowania silnikiem podczas zwalniania i pozwala wybrać jeden z dwóch poziomów. Poziom 1 zapewnia wysoką siłę hamowania silnikiem, a poziom 2 ogranicza ją do minimum, co umożliwia kierowcy wybór najodpowiedniejszego ustawienia do warunków panujących na drodze. Tryby są ustawione fabrycznie, ale można je dostosować lub wyłączyć.

System kontroli hamowania (BC)

System kontroli hamowania (BC) daje większą kontrolę nad motocyklem w zakręcie niezależnie modulując i kontrolując siłę hamulca przedniego i tylnego. Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów: BC1 jest standardowym trybem aktywnym działajacym z ABS, a BC2 jest przeznaczony do awaryjnego hamowania podczas pokonywania zakrętu.

Yamaha Ride Control (YRC)

Podczas gdy wszystkie elektroniczne systemy wspomagania kierowcy można regulować niezależnie, Yamaha Ride Control (YRC) pozwala wprowadzić ustawienia kompleksowo,
jednocześnie sterując układami TC, SCS, QSS, LIF, EBM i BC. YRC może działać w czterech różnych trybach, które zostały zaprojektowane odpowiednio do różnych warunków jazdy.
Tryb A jest przeznaczony do jazdy sportowej; Tryb B jest przeznaczony do warunków ogólnych;
Tryb C jest dostosowany do jazdy po mieście a Tryb D jest przeznaczony do jazdy w deszczu i w niekorzystnych warunkach.

Cztery tryby YRC są wstępnie skonfigurowane, ale kierowca może zmieniać ich ustawienia odpowiednio do własnych preferencji.

Lekka rama Deltabox

Aluminiowa rama Deltabox, zaczerpnięta z wiodącego w klasie modelu R1 jest jedną z najlżejszych, najmocniejszych i najostrzejszych pod względem prowadzenia konstrukcji w każdej kategorii. Została opracowana z myślą o motocyklach z silnikami o mocy 200 KM, a w modelu MT-10 wykorzystuje silnik CP4 i utrzymuje masę na poziomie absolutnego minimum.
Wyposażona w długi, aluminiowy wahacz rama Deltabox charakteryzuje się małym rozstawem osi 1405 mm, zapewniającym stabilne, lekkie i zwinne prowadzenie w różnych warunkach jazdy, z niską i wysoką prędkością.

Zoptymalizowane przednie i tylne zawieszenie

Zaawansowany system zawieszenia MT-10 wykorzystuje zoptymalizowaną konfigurację dostosowaną do tego modelu, która ma zapewnić precyzyjne prowadzenie i dobrą przyczepność zarówno na zatłoczonych ulicach miast, jak i na krętych górskich serpentynach. W pełni regulowany przedni widelec KYB z goleniami o średnicy 43 mm i skoku 120 mm można dopasować do własnego stylu jazdy. Jest on uzupełniony o regulowany tylny amortyzator KYB, który można dopasować do różnych obciążeń i preferencji.

Opony Bridgestone Battlax S22

Lekkie, aluminiowe, 17-calowe, 5-ramienne obręcze kół w modelu MT-10 mają najnowsze ogumienie Bridgestone Battlax Hypersport S22. Opony 120/70-ZR17 z przodu i 190/55-ZR17 z tyłu zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne, a wraz z zaawansowanymi, elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy, zapewniają doskonałe prowadzenie i niezwykły stopień kontroli w różnych warunkach jazdy.

Główne cechy modelu MT-10

  • Mocniejszy silnik o pojemności 998 cm3 zgodny z normą EURO 5
  • Piękne brzmienie układu dolotowego
  • Tytanowy układ wydechowy
  • Nowa, kompaktowa i funkcjonalna stylistyka nadwozia
  • Udoskonalona ergonomia
  • Radialna pompa hamulcowa Brembo
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • System quickshifter (QSS)
  • Sprzęgło A&S
  • Nowy, 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT
  • Przepustnica ride-by-wire APSG z czterema trybami oddawania mocy (PWR)
  • 6-osiowy moduł bezwładnościowy
  • System kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla
  • Układ sterowania uślizgiem (SCS)
  • System kontroli wzniosu przedniego koła (LIF)
  • Kontrola hamowania silnikiem (EBM)
  • System kontroli hamowania (BC)
  • System Yamaha Ride Control (YRC)
  • Aluminiowa rama Deltabox zaczerpnięta z modelu R1
  • Długi aluminiowy wahacz
  • Mały rozstaw osi 1405 mm
  • W pełni regulowany przedni widelec KYB o średnicy goleni 43 mm
  • W pełni regulowany tylny amortyzator KYB
  • Opony Bridgestone Battlax Hypersport S22

Kolory, dostępność i cena modelu MT-10

Yamaha będzie oferować nowy model MT-10 w trzech wersjach kolorystycznych. Cyan Storm kontynuuje tradycję DSOJ i rozwija ją w nowym, ekscytującym kierunku, kładąc nacisk na świeże i modne kolory techniczne. Icon Blue to nowy, dynamiczny schemat kolorystyczny inspirowany fabrycznymi motocyklami wyścigowymi Yamahy; wyróżnia się niebieskim kolorem paneli nadwozia i niebieskimi obręczami kół. Tech Black to czarne nadwozie z czarnymi obręczami kół.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w lutym 2022 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z biurem importera Yamahy.

Oryginalne akcesoria Yamahy i odzież Hyper Naked

Yamaha opracowała gamę zestawów i oryginalnych akcesoriów do personalizacji motocykli MT za pomocą wysokiej jakości części, które zawsze idealnie pasują i zapewniają najwyższej jakości wykończenie.

Klienci mogą zamówić zestawy i akcesoria jeszcze przed odbiorem swojego nowego motocykla, a następnie zamontować je u dealera Yamahy. Wszystkie elementy zestawów są również dostępne do kupienia osobno, a w katalogu części oryginalnych można znaleźć wszystko, od układów wydechowych Akrapovic i dźwigni, po grzane manetki i końcówki kierownicy.

Bogata oferta odzieży MT Yamahy obejmuje męskie i damskie kurtki oraz spodnie, a także bluzy z kapturem, t-shirty, rękawice i odzież motocyklową opatrzoną znakiem CE.
Kolekcja MT jest stale rozwijana, a nowe produkty są dodawane przez cały rok.

Aplikacja MyGarage

Aplikacja Yamaha MyGarage to szybki i łatwy sposób na stworzenie wirtualnej wersji dowolnego modelu MT z gamą oryginalnych akcesoriów — możesz tego dokonać nie ruszając się z wygodnego fotela za pośrednictwem smartfona, tabletu lub laptopa. Bezpłatna aplikacja pozwala użytkownikom dodawać i usuwać akcesoria, aby stworzyć swój idealny model MT, a efekt końcowy oglądać w 3D pod każdym kątem.

Aplikacja MyGarage eliminuje zgadywanie jak dane akcesoria będą wyglądać na motocyklu, a stworzony własnoręcznie projekt można wysłać e-mailem do wybranego dealera Yamahy, który zgodnie z nim skonfiguruje prawdziwy motocykl z serii MT.

Aby uzyskać pełne informacje na temat oryginalnych akcesoriów i odzieży Yamahy lub aplikacji MyGarage, odwiedź stronę www.yamaha-motor.eu

MyRide

Bezpłatna aplikacja MyRide firmy Yamaha daje posiadaczom motocykli MT szansę na czerpanie większej przyjemności i dostępu do informacji z każdej jazdy. Aplikacja dostępna na urządzenia z systemem iOS i Android śledzi i zapisuje każdą przebytą trasę, a także umożliwia użytkownikom tworzenie własnych historii i dodawanie zdjęć, które można udostępniać w mediach społecznościowych.

Aplikacja MyRide umożliwia także użytkownikom przeglądanie wszystkich statystyk jazdy, w tym całkowitego dystansu, wysokości n.p.m., maksymalnej prędkości, średniej prędkości, przyspieszenia i kąta przechylenia w złożeniu, w celu porównania z innymi użytkownikami.

zobacz galerię

Zobacz również:
Honda zaprezentowała model CRF 1100 L Africa Twin na rok 2022. Zasadnicza konstrukcja pozostała ta sama, ale liczba zmian sprawia, że można mówić o czymś więcej niż tylko zwykły lifting.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA