Mimo wcześniejszych głosów, że Inteligentny Asystent Prędkości (ISA) będzie rozwiązaniem przewidzianym tylko dla samochodów, europosłowie, w uchwalonej niedawno rezolucji, domagają się wprowadzenia tego rozwiązania także w motocyklach. Pomysł budzi obawy Federacji Europejskich Stowarzyszeń Motocyklowych (FEMA).
Co to jest ISA
ISA, czyli Inteligentny Asystent Prędkości, to system coraz powszechniej stosowany w nowych samochodach. Jego działanie polega na szeroko rozumianym wspomaganiu kierowcy podczas jazdy. Przede wszystkim system ostrzega kierującego o przekroczeniu przez niego limitu prędkości na danej drodze. Może to robić sygnałem dźwiękowym lub wyświetlając ostrzeżenie w kokpicie.
Tak wygląda to dzisiaj. Jednak na etapie projektowania przepisów o wprowadzeniu ISA jako systemu obowiązkowego w nowych pojazdach, opisano trzy możliwe do zastosowania jego warianty:
– otwarty ISA, czyli mniej więcej taki, który stosowany jest dziś w nowych samochodach – funkcja informacyjna bez możliwości ingerowania w systemu pojazdu;
– półotwarty ISA, który, w przypadku stwierdzenia przekroczenia prędkości zwiększa opór pedału gazu, utrudniając kierowcy przyspieszanie;
– zamknięty ISA, który w przypadku stwierdzenia przekroczenia prędkości przejmuje kontrolę nad przepustnicą uniemożliwiając w ten sposób kierowcy zwiększanie prędkości.
Jak zatem jasno wynika z unijnych dokumentów, podczas prac nad projektem przepisów brano pod uwagę system, który bez kontroli kierowcy sterowałby przyspieszeniem pojazdu. Jak tragiczne miałoby to skutki na drodze nie trzeba raczej nikogo przekonywać.
Ostatecznie zdecydowano o wprowadzeniu pierwszej opcji, otwartego ISA, choć Róża Thun, sprawozdawczyni wprowadzającego ten przepis rozporządzenia, w oświadczeniu niechcący wspomniała o tym, że ISA może informować kierowcę nie tylko poprzez wyświetlenie ostrzeżenia lub sygnał dźwiękowy:
- Kierowca będzie skutecznie poinformowany (poprzez pedał gazu lub w inny skuteczny sposób) o tym, że przekracza prędkość (...).
To nic innego jak otwarcie furtki do półotwartego systemu ISA, który częściowo ingerować będzie w systemu pojazdu.