[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
5.0

Powrównanie KTM 790 Adventure i Yamaha Ténéré 700, czyli powrót na pustynię

Historia obu tych maszyn jest związana z Saharą i rajdem Dakar. tyle Tylko, że KTM postawił na moc i elektronikę, a Yamaha na maksymalną prostotę. Która z tych koncepcji jest lepsza?

Należysz do grupy tych, którym nie daje spać po nocach kwestia: KTM 790 Adventure, czy Yamaha Ténéré 700? Wybór faktycznie nie jest prostą sprawą. Obie maszyny mocno eksponują off-roadowe geny, ale też obie mają zapewnić komfort na asfalcie – to je łączy. Wspólne są także ich podstawowe założenia konstrukcyjne: stalowa rama, lekki i zwarty silnik (rzędowy twin), szprychowane koła (przednie o średnicy 21 cali, tylne – 18 cali) oraz zawieszenia o dużym skoku.

Oczywiście nie brakuje różnic, bo obaj producenci ewidentnie zmierzają do tego samego celu różnymi drogami. Goście z KTM-a ani na chwilę nie zapominają o obowiązującej w firmie zasadzie „Ready to race”. W zapanowaniu nad mocą 790 Adventure’a (95 KM) ma pomóc rozbudowany pakiet elektroniki. Z kolei Japończycy postawili na niezbyt wysilony (73 KM), ale trwały i sprawdzony silnik o znakomitych manierach i maksymalnie uprościli całość, rezygnując z elektroniki. Co więcej, zatrudnili lepszych moim zdaniem stylistów – Ténéré 700 wygląda jakby dopiero co zjechała z trasy Rajdu Dakar. Podobne skojarzenia budzi KTM szczególnie w wersji R.

 

Ledowa lampa KTM-a nawiązuje kształtem do turystycznych enduro z serii Super Adventure. Jeśli będzie działać tak jak tam, to nie mamy pytań.
Nieczęsto się zdarza, że seryjna maszyna jest tak podobna do prototypu, jak Ténéré 700 do T7. Cztery LED-owe soczewki robią robotę!

 

Zobacz również: Tym dwóm maszynom rośnie konkurencja w postaci nowego Triumpha Tigera 900. Oto zapowiedź nowego modelu.  

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Powrót do korzeni

W sumie to nic dziwnego, bo przecież przodkowie obu testowanych maszyn mieli za zadanie wygrywać na największej pustyni globu – Saharze. W przypadku KTM-a chodzi o model 950 Adventure. Na sportowej wersji tej maszyny Fabrizio Meoni w 2001 roku wygrał Rajd Faraonów, a rok później zwyciężył w Rajdzie Paryż – Dakar. Nowy KTM 790 Adventure to powrót do korzeni. Mimo że w ramie umieszczono rzędowego twina, a nie V-dwójkę, gang silnika mocno nawiązuje do poprzednika. Dzięki przestawieniu czopów wału korbowego o 75O gra on tak jak stary dobry LC8. Przy czym jest od niego nieco słabszy (o 3 KM i 7 Nm), ale ma też mniejszą masę do napędzenia – 790 Adventure jest o 9 kg lżejszy od „950”.

W przypadku Ténéré 700 nazwa to mała zmyłka, bo przodkiem wydaje się bardziej napędzana rzędowym twinem XTZ 750 Super Ténéré niż XT 600 czy 660 Ténéré. Sportowa wersja XTZ 750 Super Ténéré jest mocno utytułowana – siedem zwycięstw w Dakarze! Ténéré 700 ma większy rozstaw osi od przodka (1590 : 1505 mm), identyczny prześwit (240 mm), mniejszą masę (ok. 204 : 236 kg z paliwem) i zbliżoną moc (73 : 70 KM). Hamulce i zawieszenia na bank są dużo lepsze niż w staruszku. W przypadku tych drugich można ponadto liczyć na lepsze zestrojenie.

 

Rzędowy twin jest niewiele szerszy, wyższy i cięższy od singla napędzającego 690 Enduro. Wąska talia i szeroka kierownica, a także nisko położony środek ciężkości mają ułatwić jazdę w terenie. plastikowy zbiornik paliwa KTM-a ma nietypowy kształt. Pomarańczowi twierdzą, że przetrwa każdą glebę. Oby!

 

Zobacz również: a może wybierasz coś bardziej hardkorowego? Oto test maszyn enduro 350.  

 

REKLAMA

 

Silnik rzędowy x 2

Silnik napędzający Ténéré 700 jest znakomicie znany – od 2014 roku mają go maszyny z serii MT-07. Ta jednostka napędowa charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i bezawaryjnością (rozebrany na części silnik MT-07 z przebiegiem 50 000 km można było poskładać i jeździć dalej; patrz: „Motocykl” nr 4/2017). Ważne są również spory moment obrotowy na niskich obrotach, lekko pracująca klamka sprzęgła oraz precyzyjna skrzynia biegów. Wisienkę na tym torcie stanowi bardzo rozsądne zużycie paliwa – przy spokojnej jeździe silnik potrafi zejść ze spalaniem poniżej 4 l/100 km. Dzięki temu zbiornik paliwa ma pojemność tylko 16 litrów. Oczywiście przy okazji nieco zaoszczędzono na masie. KTM ma zbiornik o pojemności 20 litrów, ale niewiele większy zasięg.

Moc silnika Ténéré 700 minimalnie obniżono w stosunku do MT-07 – rozwija on 73 KM, czyli o 2 KM mniej. Czopy wału korbowego przesunięto o 270O (podobnie jak w TRX-ie z 1996 r.; wcześniej Super Ténéré miała czopy przesunięte o 180O), dzięki czemu praca silnika „700” przypomina V-twina z cylindrami rozchylonymi pod kątem 90O.

 

Silnik Yamahy MT-07 łączy dobre maniery z przyzwoitymi osiągami oraz niezniszczalnością. Kokpit nie poraża wyglądem. Natomiast cieszy umieszczona nad nim poprzeczka, bo umożliwia zamocowanie GPS-u czy roadbooka. Stalowa rama ma dokręcane podciągi, do których jest mocowana osłona silnika. Yamaha zapowiada bogatą listę akcesoriów.

 

Elektronika łagodzi obyczaje

KTM swoją przygodę z rzędowymi dwucylindrowcami rozpoczął w zeszłym roku. Pierwszy w historii marki silnik tego typu dostał 790 Duke. Teraz, w ramach przystosowania go do wymagań turystycznego enduro, o 10 KM obniżono moc oraz nieco poprawiono osiągi w niskim i średnim zakresie obrotów. Co nie mniej ważne, łagodniejsze wałki rozrządu wraz ze zmianami w elektronice mają złagodzić reakcje na gaz i zapewnić pełną przewidywalność sprzęta.

Do dyspozycji masz kilka trybów jazdy (m.in. Off-Road, który minimalizuje interwencje kontroli trakcji, co umożliwia przejechanie zakrętu bokiem; nie działa wtedy system anty wheelie). ABS na zakręty można całkowicie wyłączyć lub przełączyć w tryb Off-Road, który umożliwia zablokowanie tylnego koła, a z przodu interweniuje maksymalnie późno. Również kontrolę trakcji (MTC) można całkowicie wyłączyć.

Yamaha poszła inną drogą: z bajerów jest tylko ABS, który w razie potrzeby (np. w terenie) można całkowicie wyłączyć. Stało się tak, bo Japończycy uznali, że łagodny z założenia silnik umożliwia rezygnację z elektroniki. A to z kolei powinno wpłynąć na mniejszą awaryjność motocykla, a przede wszystkim zapewnić możliwość skorzystania z serwisu w dowolnym zakątku globu. 

 

Zobacz również: W narożnikach ringu stoją dwie beemki R 1200 GS: nowa, chłodzona cieczą i jej poprzedniczka. Kto padnie na deski?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

KTM 790 Adventure

Masz do wyboru dwie wersje: bardziej drogową i bardziej off-roadową – R. Według Austriaków zaawansowanej elektroniki nigdy dość. Bo przecież tryby jazdy czy ABS na zakręty będą jak znalazł, gdy zdarzy się powrót do domu w deszczu na zjechanych kostkowych oponach.

Yamaha Ténéré 700

Yamaha kazała długo czekać na powrót Tenerki, ale było warto. Motocykl groźnie wygląda i nie ukrywa ­off-roadowych genów. Według Japończyków wysoka moc i zaawansowana elektronika nie są najistotniejsze w bezludnych zakamarkach świata.

 

 

Wykres mocy i momentu obrotowego

Zielona krzywa dotyczy 790 Duke’a, czerwona – MT-07. Zakładamy, że bardzo podobną charakterystykę będzie miała Ténéré 700. W jej silniku, oprócz nieco niższej mocy maksymalnej (73 zamiast 75 KM, co wynika z różnic w kolektorach ssących i wydechowych), nic się nie zmieniło. Zielona krzywa należy do 790 Duke’a, a niebieska przedstawia charakterystykę silnika 790 Adventure’a. Jego głowica otrzymała łagodniejsze wałki rozrządu. Dzięki temu moc maksymalna spadła o 10 KM, a w zamian za to poprawiły się osiągi w środkowym zakresie obrotów. Z powodu braku własnego pomiaru możemy podać tylko przewidywany przebieg krzywej momentu obrotowego.

 

KTM 790 Adventure R

 

 

Bardziej niż asfalt kręci cię off-road? Pomarańczowi mają na taką okazję 790 Adventure’a R.
Na pierwszy rzut oka tę wersję można rozpoznać po podniesionym przednim błotniku, jednoczęściowej kanapie, niskiej, zintegrowanej z owiewką szybie, a przede wszystkim po kostkowych oponach Metzeler Karoo 3. Do tego dochodzą lepsze zawieszenia. Golenie widelca upside-down mają tu średnicę 48 mm (zamiast 43 mm, jak w podstawowej wersji). Większe są również skoki zawieszeń – po 240 mm (zamiast po 200 mm). Warto dodać, że oba zawiasy dysponują pełną regulacją. Prześwit wzrósł do 263 mm, a wysokość kanapy zrównała się z Yamahą Ténéré 700 i wynosi 880 mm.

Jednak coś za coś – erka jest o 4199 zł droższa od wersji podstawowej, tzn. kosztuje 56 199 zł.
Stalowa rama ma dokręcane podciągi, do których jest mocowana osłona silnika. KTM zapowiada bogatą listę akcesoriów.

 

REKLAMA

 

Kto się ich boi?

Zarówno KTM, jak i Yamaha mają spore szanse, żeby namieszać na rynku turystycznych enduro. Sporo niższa masa od konkurencji to ukłon w stronę fanów off-roadu. Różnice między Yamahą i KTM-em są na tyle duże, że każdy z tych sprzętów trafi do trochę innej grupy odbiorców. A jeśli wziąć pod uwagę cenę, można się spodziewać, że konkurencja dla Yamahy będzie nieco inna niż dla KTM-a. Niemniej obie maszyny mają szansę zagarnąć niezły kawałek rynkowego tortu, czyli rywale nie mogą spać spokojnie. Tym bardziej że według zapewnień fabryki Ténéré 700  waży ok. 204 kg z paliwem. Pod tym względem 210-kilogramowy (również z płynami) KTM 790 Adventure niewiele od niej odstaje. Z kolei najlżejszy przedstawiciel konkurencji, czyli Suzuki V-Strom 650 XT, waży 216 kg. Inni rywale są wyraźnie ciężsi: Triumph Tiger 800 – 222 kg, BMW F 850 GS – 239 kg, Honda Africa Twin – 232 kg.

A cenowo? V-Strom na szprychowanych kołach (19 cali przód, 17 cali tył) kosztuje 35 000 zł. Reszta to poziom KTM-a. Teoretycznie najtańsze jest BMW F 850 GS, ale wystarczy dobrać do niego kilka pakietów wyposażenia i np. wyświetlacz TFT, żeby złamać barierę 60 000 zł. Niewiele mniej zapłacisz za Afrikę Twin – tegoroczne ceny zaczynają się od 57 700 zł (Black). Cenowo najbliżej 790 Adventure’a jest... 1090 Adventure – 51 990 zł : 54 990 zł. 1090 waży nieco więcej (228 kg), ale też ma wyższą moc (125 KM, 109 Nm). Do tej grupy cenowej należy też dysponujący umiarkowanym wyposażeniem Triumph Tiger 800 XCx, który kosztuje 55 500 zł. XCa – najbogatsza wersja Triumpha Tigera 800 – to wydatek 61 500 zł.

 

BMW F 850 GS/Adventure


Silnik dwucylindrowy, rzędowy, pojemność 853 cm3, moc 95 KM, masa 229 kg, wysokość kanapy 860 mm, śr. spalanie 4 l/100 km, ceny od 49 100 zł

Triumph Tiger 800 XCX/XCA


Silnik trzycylindrowy, rzędowy, pojemność 800 cm3, moc 95 KM, masa 222 kg, wysokość kanapy 840–860 mm, śr. spalanie 4,7 l/100 km, ceny od 53 400 zł (model 2018)

Honda Africa Twin/Adventure Sports


Silnik dwucylindrowy, rzędowy, pojemność 998 cm3, moc 95 KM, masa 232 kg, wysokość kanapy 870 mm, śr. spalanie 4,6 l/100 km, ceny od 57 700 zł

 

Dane techniczne 

  KTM 790 Adventure Yamaha Ténéré 700
Silnik    
Budowa dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Przygotowanie mieszanki wtrysk, średnica gardzieli 2 x 42 mm wtrysk, średnica gardzieli 2 x 38 mm
Sprzęgło wielotarczowe, mokre z antyhoppingiem wielotarczowe, mokre
Średnica cylindra x skok tłoka 88 x 65,7 mm 80 x 68, mm
Pojemność  skokowa 799 cm3 689 cm3
Stopień sprężania 10,6:1 12,9:1
Moc maks. 95 KM (70 kW) przy 8000 obr/min 73 KM (54 kW) przy 9000 obr/min
Maks. moment obrotowy 88 Nm przy 6600 obr/min 68 Nm przy 6500 obr/min
Podwozie    
Rama grzbietowa ze stali, silnik jako element nośny podwójna, kołyskowa, ze stali
Widelec upside-down, średnica goleni 43 mm upside-down, średnica goleni 43 mm
Śr. tarcz hamulcowych p/t 320/260 mm 282/245 mm
Systemy wspomagające ABS, kontrola trakcji ABS
Rozmiary felg p/t 2,50 x 21 / 4,50 x 18 2,50 x 21 / 4,50 x 18
Rozmiary opon p/t 90/90-21 / 150/70-18 90/90-21 / 150/70-18
Wymiary i masy    
Rozstaw osi 1509 mm 1590 mm
Kąt główki ramy 61,4° 64,1°
Wyprzedzenie 107,8  mm b.d. 
Skoki zawieszeń p/t 200/200 mm 210/200  mm
Wysokość kanapy 830–850 mm 880 mm
Masa z paliwem 210 kg ok. 204 kg
Dopuszczalna masa całkowita  450 b.d.
Pojemność zbiornika paliwa  20 l 16 l
Przeglądy co 10 000 km 10 000 km
Cena  51 999 zł 42 000 zł

 

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Już w przyszłym roku, w salonie Seata oprócz samochodów zobaczycie również jednoślad - Seat e-Scooter.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA