Powstanie BMW R12, mniejsza wersja R18? "To logiczne następstwo"

BMW R12, mniejsza wersja cruisera R18, to logiczne następstwo rozwoju – twierdzi Markus Schramm, dyrektor generalny BMW Motorrad w rozmowie z dziennikarzem francuskiego portalu lerepairedesmotards.com.

BMW R18 fot. Jacek Hanusz
  • BMW R18 to pierwszy model z nowej linii cruiserów BMW.
  • BMW planuje kolejne modele z silnikiem 1800 cm3.
  • Producent nie wyklucza także cruiserów z mniejszymi silnikami.

REKLAMA

REKLAMA

Pokazany w ubiegłym roku R18 był sporym zaskoczeniem. Nie tylko stylowo nawiązywał do historii producenta, ale przede wszystkim szedł pod prąd aktualnych trendów. Był wielki i ciężki, miał wybitnie "niecruiserowy" silnik, nawet odkryty wał napędowy – to wszystko czyniło ten sprzęt irracjonalnym, czyli dokładnie takim, jaki powinien być motocykl.

Jak twierdzi Markus Schramm, jest oczywiste, że tak imponujący silnik, największy bokser w historii BMW, będzie wykorzystany nie tylko w dwóch zaprezentowanych dotąd wersjach R18. W planach jest na pewno także Transcontinental – bagger w amerykańskim stylu. Pojawiły się również plotki o możliwym zastosowaniu gigantycznego boksera w turystycznym enduro – R 1800 GS, ale tę informację traktuję z przymrużeniem oka.

Przeczytaj również: BMW R18 Transcontinental

Z całą pewnością BMW Motorrad będzie rozwijać klasę cruiserów. Jedną z dróg, którymi rozwój ten może przebiegać, jest mniejsza wersja R18, wykorzystująca na przykład istniejący silnik o pojemności 1200 cm3 z modelu R nine T lub 1250 cm3 z R 1250 GS. Technicznie nie ma żadnych przeszkód, by napęd taki znalazł się w cruiserze.

Nawet jeśli BMW zdecydowałoby się oprzeć mniejsze cruisery na konstrukcji R18, silnik z R nine T, z mocą 109 KM i maksymalnym momentem obrotowym 116 Nm bez problemu dałby sobie radę z ponadtrzystukilowym żelastwem. Jeszcze lepiej poradziłby sobie silnik z GS-a, który ma 136 KM, 143 Nm i zmienne fazy rozrządu.

Markus Schramm nie wyklucza, że cruiser z mniejszym silnikiem mógłby pojawić się w ofercie BMW. Jak twierdzi dyrektor generalny BMW, segment cruiserów jest dla producenta bardzo ważny. Z całą pewnością historia tego segmentu nie zakończy się na R18. – Mniejszy krążownik jest logicznym następstwem – twierdzi Schramm.

Zobacz również:
890 Duke Tech3 to unikalna, limitowana wersja nakeda KTM. Motocykl powstał jako symbol udanej współpracy austriackiej marki z zespołem wyścigowym Tech 3.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA