[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Rewolucja za trzy lata!

Nadchodzi rewolucja! KTM zapowiada wprowadzenie w swoich motocyklach dwóch całkiem nowych systemów podnoszących bezpieczeństwo jazdy - aktywnego tempomatu i czujników monitorujących martwe pole wokół motocykla. 

Opracowane przez Austriaków systemy oparte są na czujnikach, które monitorują przestrzeń wokół maszyny i wykrywają pojazdy znajdujące się obok, przed, lub za motocyklem. Jak zapowiadają inżynierowie odpowiedzialni za to rozwiązanie - już za 3 lata systemy te pojawią się jako wyposażenie seryjnych motocykli. 

Adaptive Cruise Control (ACC) – aktywny tempomat - różni się od zwykłego tym, że utrzymuje motocykl w bezpiecznej odległości od jadącego przed nim pojazdu. Czujnik zamontowany z przodu maszyny wykrywa obiekt, wysyła sygnał do komputera, ten zaś elektronicznie domyka przepustnice i dopasowując prędkość jazdy. W sytuacjach gdy to nie wystarcza, aby nie doprowadzić do wypadku, system dohamowuje motocykl przednim hamulcem.

REKLAMA

Podobny system działa od dawna w samochodach i poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. Pytanie tylko, czy w motocyklach sprawdzi się równie dobrze? Co dwa koła, to nie cztery…

Niekontrolowane hamowanie może przecież zaburzyć równowagę kierowcy. Działanie tego systemu (patrz film poniżej) na własnej skórze przetestował wiceprezes ds. badań i rozwoju KTM - Gerald Matschl. Udowodnił on, że system działa poprawnie nawet gdy motocyklista trzyma kierownice tylko jedną ręką i ma tylko jedną nogę na podnóżku. 

Blind Spot Detection (BSD) – czujnik martwego pola – to drugi z systemów i ma na celu wykrycie pojazdu, który nie jest w zasięgu twojego wzroku (nie widzisz go ani kątem oka, ani w lusterku). Rozwiązanie to przydaje się szczególnie podczas nagłej zmiany pasa ruchu. Asystent martwego pola też jest dobrze znany ze współczesnych samochodów. BSD zaprojektowany przez KTM-a ma działać w podobny sposób. Diody LED wbudowane w lusterko, informują o tym czy inny pojazd znajduje się w martwym polu, czy też nie. Ostrzeżenie wspomaga również sygnał dźwiękowy oraz komunikat na wyświetlaczu TFT.

Pierwsze KTM-y wyposażone w ACC i BSD mają zjechać z austriackiej taśmy produkcyjnej w 2021 roku.

My jesteśmy na tak, a wy? 

Jak to działa? Zobacz filmik:

zobacz galerię

Zobacz również:
Best Bikes to plebiscyt, w którym jurorami nie są dziennikarze, ale wy nasi czytelnicy! W tym roku ponad 4500 czytelników naszego magazynu wybrało najlepsze maszyny nadchodzącego sezonu. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij