Royal Enfield w Brazylii!

Ponad 15 000 kilometrów od głównej fabryki Royala Enfielda znajdującej się w indyjskim Chennai, otwarty został nowy zakład produkcyjny tej marki. Kultowe motocykle zjeżdżają teraz z linii montażowych znajdujących się w brazylijskim Manaus.

Motor Presse Polska

W maju ubiegłego roku (2022) Royal Enfield ogłosił, że w brazylijskim Manaus zbuduje nową fabrykę motocykli. Po nieco ponad pół roku dotarła do nas informacja o uruchomieniu linii montażowej pozwalającą produkować 15 000 Enfieldów rocznie. Skąd wybór tak odległego miejsca? Powodów jest kilka.  

Do tej pory motocykle Royala Enfielda były produkowane wyłącznie w Indiach i eksportowane do Brazylii poprzez USA. Tak skomplikowana operacja powodowała, że producent musiał płacić cła za transport gotowych motocykli. Ponieważ nikt nie lubi płacić podatków, w fabryce w Indiach pojawił się pomysł, by w brazylijskim Manaus otworzyć linię montażową pozwalającą montować motocykle w systemie CKD. Przypomina to trochę budowę z klocków Lego, a podzespoły (np. gotowe silniki, pospawane ramy, kompletne wiązki elektryczne) są przywożone na linię bezpośrednio z fabryki. W ten sposób udaje się zaoszczędzić sporo kasy. A to tylko jeden z elementów decydujących o wyborze tego miejsca. 

 

Fabryka Royal Enfield

 

Musisz pamiętać, że Royal Enfield jest młodą marką na brazylijskim rynku i sprzedaje tam swoje motocykle od 2017 roku. W pierwszym roku nowych właścicieli znalazło zaledwie 317 maszyn, ale niecałe pięć lat później, pod koniec 2022 roku liczba sprzedanych motocykli wzrosła do 8545 sztuk! Tym samym Royal Enfield zanotował 6-procentowy udział w rynku i z wspomnianym wyżej  wynikiem stał się drugim, po Indiach, największym rynkiem zbytu dla tej marki. Obecnie 21 dealerów sprzedaje w Brazylii modele Royal Enfield z serii 350, 411 i 650.

Firma Eicher Motors zainwestowała 1,2 miliona dolarów w linię montażową, na której początkowo będą budowane motocykle z silnikami o pojemności 650 cm3. Docelowo, Hindusi chcą jednak zbudować własną fabrykę w Brazylii. Po Tajlandii, Kolumbii i Argentynie, Brazylia jest więc czwartym krajem, w którym są montowane motocykle Royala Enfielda.

 

Fabryka Royal Enfield

 

Budowa linii montażowej nie była by możliwa gdyby nie wparcie Dafry, firmy która nie kojarzy się Europejczykom z motocyklami. Ten brazylijski gigant ma swoją fabrykę w Manaus i może w niej wyprodukować ponad 200 000 sztuk jednośladów rocznie. Obecnie powstają tam produkty takich marek jak Sym i TVS sprzedawanych na brazylijskim rynku. To jednak nie wszystko. Już w 2009 roku Dafra stała się partnerem BMW Motorrad podczas produkcji F 650. Od 2012 roku firma współpracuje także z Ducati i KTM-em. W grudniu 2022 również Bajaj poinformował o nawiązaniu współpracy z firmą Dafra. Wszystko wskazuje więc na to, że brazylijskie Manaus stanie się miejscem, w którym powstawać będą motocykle, w tym także tych renomowanych marek. Stąd już tylko niewielki krok dzieli fabrykę od produkcji maszyn na pozostałe rynki Ameryki Południowej. Musicie pamiętać, że na tym kontynencie mieszka około 600 milionów ludzi! Gdyby choć co czwarty kupił po jednym motocyklu...

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA