Skrzynia biegów seamless z Ducati Desmosedici GP trafi do motocykli cywilnych

Ducati pracuje nad skrzynią typu seamless przeznaczoną do motocykli szosowych. Skrzynia taka od dawna stosowana jest w motocyklach Desmosedici GP.

Ducati Corse
MotoGP 2017: Ducati wygrywa w Katalonii.
  • Skrzynia seamless pozwala bezstratnie przekazywać napęd na tylne koło i zapobiega utracie stabilności.
  • Rozwiązanie to stosowane jest w MotoGP od 2010 roku, po praz pierwszy użyła go Honda.
  • Przekładnię tego typu w motocyklach cywilnych opatentowała jako pierwsza Yamaha, ale nie wdrożyła jej do produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia seamless (ang. bezszwowa) pojawiła się pierwszy raz w MotoGP w roku 2010 i wkrótce stała się niezbędnym akcesorium w motocyklach ścigających się w klasie królewskiej. Jako pierwsza tę technologię przeniosła na grunt motocyklowy Honda, adaptując ją z bolidów F1.

Wydaje się co najmniej zaskakujące, że pomysł zastosowania skrzyni seamless także w motocyklach cywilnych pojawił się stosunkowo niedawno – w końcu wiele technologii z wyścigów już dawno znalazło zastosowanie na drogach, ot choćby quickshifter. Pierwsze próby stworzenia cywilnej wersji podejmowała jeszcze w 2018 roku Yamaha, ale skończyło się na patencie.

Portal Visordown informuje, że to być może Ducati stanie się tym, kto po raz pierwszy umieści tego typu przekładnię w motocyklach. Jako pierwszy otrzyma to rozwiązanie model Panigale. Szkice patentowe pokazują skrzynię seamless, ale w wersji odmiennej niż ta, stosowana w MotoGP – wymiary i konstrukcja sugerują, że pasuje ona do standardowego motocykla.

Jaka jest zasadność zastosowania przekładni z MotoGP w motocyklu cywilnym? Podstawową korzyścią jest możliwość eliminowania niestabilności, które pojawiają się podczas zmiany biegu w zakręcie przy obciążonym silniku. Quickshifter może zaburzyć równowagę motocykla, co podczas pokonywania zakrętu odczuwane jest jako drgania przechodzące przez motocykl.

Skrzynia seamless pozwala bezstratnie przenieść moment obrotowy nawet podczas zmiany biegu. W rozwiązaniu Ducati zastosowano pojedyncze sprzęgło. Przekazuje ono moment na wałek skrzyni biegów, który złożony jest z dwóch części włączanych samoblokującymi łożyskami tocznymi. Pierwszy, trzeci i piąty bieg znajdują się na części wałka oddalonej od sprzęgła, zaś drugi, czwarty i szósty bieg zamocowane są na części umieszczonej w pobliżu sprzęgła.

Pod wpływem siły odśrodkowej łożysko uruchamia niepracującą dotychczas część wałka skrzyni biegów z wybranym przełożeniem. Po załączeniu napędu, dotychczas używany wałek z biegiem zostaje rozłączony. Przez ułamek sekundy napęd jest zatem przekazywany poprzez obydwa biegi, ale moment obrotowy docierający na tylne koło jest dzięki temu oddawany bez przerwy.

Przekładnia seamless jest w stu procentach mechaniczny, ma tradycyjne sprzęgło i nożną dźwignię.

Przeczytaj także: skrzynie biegów w motocyklach.

Zobacz również:
"Masz nie oplacony mandat karny. W dniu 31.03.2021 twoj mandat zostanie przekazany do komornika z tytulu zaleglosci 10.00 PLN. Oplac teraz" (pisownia oryginalna) – SMS-y takiej treści pojawiły się u niektórych odbiorców. Policja i KNF ostrzegają: to oszustwo.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA