Śmiertelne pułapki znikną z dróg Irlandii Północnej. W Polsce to wciąż stosowany standard

Władze Irlandii Północnej zdecydowały o rozpoczęciu procesu eliminowania barier linowych z dróg. Powodem stały się między innymi przekonujące argumenty motocyklowej organizacji MAG – Motocykle Action Group.

zapory linowe Unsplash
  • Coraz więcej krajów przebąkuje o konieczności likwidacji barier linowych, jako niebezpiecznych dla niechronionych uczestników ruchu drogowego.
  • Na taki krok zdecydowały się już między innymi Szwecja, Norwegia, Australia, a ostatnio też część Wielkiej Brytanii - Irlandia Północna.
  • W Polsce bariery linowe mają się dobrze i są chętnie stosowane.

REKLAMA

REKLAMA

Środowiska motocyklowe, ale także specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem w ruchu drogowym wskazują, że bariery linowe mogą stanowić dla niechronionych uczestników ruchu śmiertelne niebezpieczeństwo. Urzędy odpowiedzialne za projektowanie dróg i zarząd nad nimi dość opornie przyjmują jednak te sugestie do wiadomości i bazują na przepisach opracowywanych w czasach, kiedy ruch drogowy był minimalny, a kaski motocyklowe nie były wymagane.

Powoli jednak coś zaczyna się zmieniać. Wycofanie opcji użycia zapór linowych z warunków technicznych budowy dróg zapowiedziały już między innymi Norwegia, Szwecja i Australia. W tym roku podobny krok zadeklarowała także Irlandia Północna, której władze podjęły taką decyzję pod wpływem argumentów jednej z największych organizacji motocyklowych w Europie – Motorcycle Action Group.

Podstawowym argumentem były wyniki audytu dotyczącego bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Wynikało z nich, właściwości ochronne w przypadku barier linowych są co najmniej dyskusyjne, szczególnie jeśli chodzi o użytkowników jednośladów. Początkowo planowano doposażanie zapór w elementy redukujące ryzyko poważnych urazów, finalnie zdecydowano się na skorzystanie z nowych przepisów brytyjskiego ministerstwa transportu. Mówią one, że uszkodzone lub przestarzałe bariery energochłonne powinny być wymieniane na takie, których trwałość osiąga 50 lat.

Oznacza to, że każda bariera linowa, która ulegnie uszkodzeniu lub okaże się zużyta, będzie wymieniona na barierę sztywną, zaprojektowaną pod kątem interakcji z jednośladami. Nie jest to może spektakularna akcja polegająca na natychmiastowej likwidacji wszystkich gilotyn, ale też nikt nie łudził się, że władze będą gotowe ponieść tak ogromne koszty.

Niestety, cała sprawa dotyczy na razie tylko Irlandii Północnej, części Wielkiej Brytanii. W Polsce bariery linowe nadal cieszą się wśród projektantów dróg ogromnym powodzeniem. Norma PN-EN 1317-2, na podstawie której takie zabezpieczenia są stosowane w ogóle nie uwzględnia motocykli.

Jedynym w naszym kraju fragmentem drogi, w którym zarządca wziął pod uwagę bezpieczeństwo motocyklistów, jest odcinek autostrady A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie. Projektant nakazał użyć barier z pasem ochronnym dla motocyklistów i takie właśnie bariery postawiono.

Przeczytaj także: bariery energochłonne postrachem motocyklistów.

Zobacz również:
Po 200 zł i 5 punktów karnych dostali kierowcy, którzy filmowali telefonami miejsce wypadku ciężarówki na drodze krajowej nr 3 między Zieloną Górą i Sulechowem. Policja rzadko korzysta z prawa do karania za to wykroczenie, a szkoda.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA