Spektakularny spadek liczby wypadków i ofiar na polskich drogach. Nowe przepisy działają

Aż o jedną trzecią spadła liczba wypadków na polskich drogach. Zdaniem resortu infrastruktury powodów tak spektakularnego sukcesu należy upatrywać w kampaniach społecznych, zmienionych przepisach i zaostrzonych karach za wykroczenia.

motocykl zakret Unsplash

Jak ostatnio informowaliśmy, Polska z ostatniego, 31. miejsca w rankingu bezpieczeństwa drogowego w Europie, w ciągu 11 lat zdołała trafić na 26. pozycję. Wynik nie wydaje się spektakularny, ale za taki właśnie należy go uznać, bo awans o pięć pozycji wymagał gigantycznej pracy, zarówno po stronie infrastruktury, jak i świadomości kierowców. Nawet jeśli wciąż daleko nam do Norwegii, czy Szwecji, z pewnością jesteśmy na dobrej drodze.

Tezę tę potwierdziło na dzisiejszej konferencji Ministerstwo Infrastruktury. Jak przekazał sekretarz stanu w MI Rafał Weber, w okresie od 1 stycznia do 26 października tego roku odnotowano bardzo wyraźny spadek liczby wypadków drogowych, w tym także zabitych i rannych w tych zdarzeniach – o 27,6 procent spadła liczba wypadków, o 34,7 procent liczba zabitych, natomiast rannych w tych zdarzeniach było o 28,9 procent mniej. Co ciekawe spadek taki odnosi się nie do roku 2021, ani nawet 2020, kiedy wypadków było znacznie mniej ze względu na obostrzenia covidowe, ale do roku 2019, który był ostatnim przed wprowadzeniem obostrzeń.

konferencja MIMinisterstwo Infrastruktury

Zdaniem wiceministra Webera poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach nie byłaby możliwa bez licznych inwestycji w infrastrukturę drogową, w ogromnej liczbie dofinansowywanych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Nie bez znaczenia są też zmiany w wysokości mandatów i kwot punktów karnych za najgroźniejsze wykroczenia w ruchu drogowym. Jako jedną z najważniejszych zmian wskazano także poprawę ochrony pieszych poprzez wprowadzenie pierwszeństwa już w trakcie wchodzenia na przejście.

Podczas konferencji zwrócono także uwagę, że dzięki intensyfikacji działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, spadła liczba praw jazdy zatrzymanych za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym. O ile w badanym okresie roku 2019 było takich przypadków ponad 38 tys., o tyle w analogicznym okresie roku 2022 odnotowano ich nieco ponad 23 tys.

konferencja MIMinisterstwo Infrastruktury

Przeczytaj także: bezpieczniej na polskich drogach.

Zobacz również:
REKLAMA