REKLAMA

Strefy czystego transportu w Polsce. Gdzie i kiedy powstaną, kto będzie mógł wjechać [MIASTA]

Strefy czystego transportu, z zakazem wjazdu dla pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, powstaną w 37 największych polskich miastach. Żaden z samorządów nie wniósł sprzeciwu wobec planów rządu.

strefa czystego transportu Unsplash

Strefa czystego transportu to obszar, w którym ograniczono ruch pojazdów wysokoemisyjnych, czyli, innymi słowy, napędzanych tradycyjnymi paliwami, takimi jak benzyna, czy diesel. Możliwość wprowadzenia takich stref przewiduje Ustawa o elektromobilności, uchwalona 11 stycznia 2018 r..

Art. 39 Ustawy daje dziś samorządom prawo wprowadzenia strefy czystego transportu na terenie zwartej zabudowy z koncentracją budynków użyteczności publicznej. Na obszarze takiej strefy możliwy jest wyłącznie ruch pojazdów napędzanych energią elektryczną, wodorem lub gazem ziemnym. Zapisy ustawy dopuszczają także ruch innych pojazdów – należących do mieszkańców, wojska, policji i rządu, a także autobusy szkolne.

Strefa czystego transportu dla największych miast

Już wkrótce jednak miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, a jest ich w Polsce 37, będą miały obowiązek utworzenia strefy czystego transportu. Zakończyły się konsultacje, które rząd prowadził z samorządami największych miast. Żadne z nich nie sprzeciwiło się planom utworzenia strefy, co oznacza, że prawdopodobnie od 1 stycznia 2030, obszary z ograniczeniami ruchu pojawią się w każdym z największych miast.

Przepisy wymienionej ustawy będą jednak najprawdopodobniej złagodzone. Oprócz pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem ziemnym, prawo do wjazdu na teren strefy czystego transportu uzyskają także te napędzane LPG. Dodatkowo, w latach 2021 — 2025, na terenie stref możliwy będzie ruch pojazdów spełniających normę euro 4, w latach 2026 — 2030 normę euro 5, a w latach 2031 — 2035 normę euro 6.

Zobacz również: znaki określające strefę czystego transportu

Porażka krakowskiej strefy czystego transportu

Jako pierwsze miasto w Polsce, strefę czystego transportu wprowadził Kraków na terenie zabytkowej dzielnicy Kazimierz, 5 stycznia 2019 roku. Niezbyt przemyślana decyzja od samego początku powodowała gigantyczny sprzeciw – zarówno mieszkańców, jak i przedsiębiorców z Kazimierza. Najpierw spadł ruch turystyczny, który jest podstawą egzystencji tej części miasta, następnie okazało się, że dostawcy jedzenia nie mogą legalnie pracować, w godzinach 9-17, w końcu ucierpieli także niektórzy mieszkańcy – szczególnie osoby starsze i niepełnosprawne, którym nowe przepisy odcięły możliwość wsparcia ze strony bliskich.

strefa czystego transportuR. Betnarski

Finalnie, po gigantycznym sprzeciwie mieszkańców i przedsiębiorców, w tym zaskarżeniu decyzji krakowskich radnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego, rada miasta usunęła większość ograniczeń strefy czystego transportu.

Wprowadzenie stref czystego transportu oznaczałoby w praktyce, że do najbardziej atrakcyjnych części miast nie można by wjechać także na motocyklu. Podobny przepis obowiązuje w wielu miastach w Europie, ale w takiej na przykład Szwecji motocykliści wywalczyli dla siebie zwolnienie z zakazu.

W których miastach powstaną strefy czystego transportu

  • Białystok
  • Bielsko-Biała
  • Bydgoszcz
  • Bytom
  • Chorzów
  • Częstochowa
  • Dąbrowa Górnicza
  • Elbląg
  • Gdańsk
  • Gdynia
  • Gliwice
  • Gorzów Wielkopolski
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Koszalin
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Płock
  • Poznań
  • Ruda Śląska
  • Rybnik
  • Rzeszów
  • Sosnowiec
  • Szczecin
  • Tarnów
  • Toruń
  • Tychy
  • Wałbrzych
  • Warszawa
  • Włocławek
  • Wrocław
  • Zabrze
  • Zielona Góra
Zobacz również:
Utrata prawa jazdy za 50 plus poza terenem zabudowanym nie przeszła. Ale czy to dobrze skoro liczba praw jazdy zatrzymywanych w miastach rośnie? Ministrowie wydają się nie przejmować problemem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA