Suzuki Hayabusa 2021 - dane techniczne, systemy, nowe technologie, cena, moc, prędkość maksymalna

Oto nowe Suzuki Hayabusa! Tak, sokół wędrowny powrócił w wielkim stylu. Tu znajdziesz wszystkie informacje, dane techniczne, nowe technologie oraz zdjęcia i osiągi nowej Hayabusy.

Na ten moment z pewnością czekało wielu fanów tego legendarnego motocykla. Wreszcie ta chwila nadeszła – Suzuki właśnie zaprezentowało najnowsze wcielenie kultowej Hayabusy – pierwszego seryjnego motocykla, który oficjalnie przekroczył barierę 300 km/h. Od zakończenia produkcji ostatniej generacji Hayabusy upłynęło już trochę wody w Wiśle i poza pojawiającymi się tu i tam plotkami niewiele wskazywało na to by nowa Hayabusa miała się w ogóle pojawić. Na szczęście Suzuki nie pogrzebało tego legendarnego motocykla i dało mu nowe życie. Zupełnie nowe życie. Ale do rzeczy.

Hayabusa – motocykl przyszłości

Od premiery poprzedniej wersji minęło 13 lat i w technologi produkcji motocykli wiele się od tego czasu zmieniło. Siłą rzeczy nowa Hayabusa musiała zostać dostosowana do współczesnych standardów – na pokładzie znajdziesz przede wszystkim kompletny pakiet elektroniki. Począwszy od kolorowego ekranu TFT zgrabnie wpasowanego pomiędzy dwa wielkie, typowe dla Hayabusy, analogowe zegary obrotomierza i prędkościomierza. Wyświetlacz pokaże wszystkie dane, ustawienia i tryby systemów elektronicznych. A jest ich tu całkiem sporo, począwszy od sześciu trybów jazdy systemu SDMS-alpha (trzy fabryczne i trzy ustawiane przez użytkownika) definiujących działanie elektroniki, 10 poziomów działania kontroli trakcji, 3 trybów mocy silnika, działającego w obu kierunkach quickshiftera, regulacji siły hamowania silnikiem, systemów zapobiegających podnoszeniu się przedniego (przy przyspieszaniu – anti-wheelie), lub tylnego (przy hamowaniu podczas zjazdu z góry), tempomatu z ogranicznikiem prędkości czy ABS-u działającego w zakrętach.
Większością tych systemów, podobnie jak asystentem ruszania pod górę, czy systemem Launch Control  steruje zupełnie nowy 32-bitowy dwurdzeniowy procesor połączony z szeregiem czujników w tym 6-osiowym sensorem IMU mierzącym każdy ruch, pochylenie czy też odchylenie motocykla. To naprawdę potężny pakiet elektroniki, o której właściciele poprzedniej Hayabusy mogli co najwyżej pomarzyć. Wszystko to właśnie po to by jazda Hayabusą była na maksa przyjemna i odbywała się pod pełną kontrolą.

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki

Lista elektroniki nowej Hayabusy:


Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) – System wspomagania jazdy
Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) – Przełącznik trybu jazdy - wybór jednego z trzech fabrycznych lub trzech indywidualnie ustawianych trybów jazdy.
Motion Track Traction Control System - System kontroli trakcji - (10 trybów + możliwość wyłączenia)
Power Mode Selector - Przełącznik trybu mocy silnika - (3 tryby)
Dwukierunkowy quickshifter (2 tryby pracy + możliwość wyłączenia)
Anti-lift Control System - System przeciwdziałania podnoszenia przedniego koła - (10 trybów + możliwość wyłączenia)
Engine Brake Control System - System kontroli hamowania silnikiem - (3 tryby + możliwość wyłączenia)
Active Speed Limiter - Ogranicznik prędkości
Launch Control System – Asystent startu (3 tryby)
Emergency Stop Signal – Sygnalizacja hamowania awaryjnego
Suzuki Easy Start System – System łatwego rozruchu
Low RPM Assist – asystent ruszania
Cruise Control System - Tempomat
Combined Brake System – zintegrowany układ hamulcowy
Motion Track Brake System – System kontroli hamowania
Slope Dependent Control System – System kontrolowania jazdy po pochyłości
Hill Hold Control System – Asystent ruszania pod górę

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki

 

Najważniejsze pytanie – moc Hayabusy

Oprócz ogromnego pakietu elektroniki nowa Hayabusa doczekała się też dużej ilości zmian w silniku i innych podzespołach. Co ciekawe, bazą silnika jest piec poprzedniej wersji  rzędowego, 16-zaworowego czterocylindrowca o pojemności 1340 cm3, jednak w jego wnętrzu zmieniło się niemal wszystko, sprawiając że stary silnik jest tylko skorupą dla nowych podzespołów. Nowe są tłoki, korbowody i sworznie (lżejsze, bardziej wytrzymałe i bardziej dopracowane), wał korbowy (nowe kanały olejowe poprawiające sparowanie), wałki rozrządu i sprężyny zaworowe, magneto, cały układ sprzęgła, łożyska i krzywki skrzyni biegów, układ wydechowy i wiele innych. Nowy jest też układ wtryskowy z dodatkową dyszą umieszczoną w kanale dolotowym – teraz wszystko sterowane przez ride-by-wire i połączone z elektroniką sterującą, sztywniejsza i dopracowana rama, kanały dolotowe SRAD oraz obudowa filtra powietrza, bardziej wydajna chłodnica, nowy lżejszy układ wydechowy, lżejsze i bardziej dopracowane siedmioszprychowe koła.

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki


Wszystkie zabiegi pieczołowicie popełnione w silniku miały na celu wydobycie jeszcze większego potencjału ze sprawdzonego i trwałego, piekielnie mocnego pieca Hayabusy, przede wszystkim w niskim i średnim zakresie obrotów. To nie wszystko bo osiągi te mają być podawane kierowcy jak na tacy – łagodnie, z gracją i przewidywalnie, a przy tym mają wyrywać z butów. Jeśli interesuje cię ile mocy ma nowa Hayabusa… uzbrój się w cierpliwość. Przedstawione powyżej założenia powiodły się, bowiem Hayabusa według wykresów mocy i momentu obrotowego jest wyraźnie silniejsza w niskim i średnim zakresie, ale ci którzy oczekiwali wartości mocy grubo powyżej 200 KM poczują lekkie ukłucie. Nowa Hayabusa ma 190 KM i 150 Nm maksymalnego momentu obrotowego – to o 7 KM i 5 Nm mniej niż poprzednie wcielenie! Mimo to Suzuki deklaruje, że nowa Hayabusa, legitymuje się podobnym czasem na ¼ mili, przyspiesza lepiej do 100 oraz 200 km/h oraz bez trudu osiąga maksymalną, ograniczoną elektronicznie prędkość 299 km/h. Na dodatek zmiany w silniku mają znacznie podnieść trwałość i niezawodność i tak bezawaryjnego silnika, zmniejszyć wewnętrzne wibracje i oczywiście pomóc spełnić restrykcyjną normę emisji spalin Euro5. Warto o tym wspomnieć choćby ze względu na to, że poprzednią wersję zabiła norma Euro4.

Zobacz pełną galerię zdjęć nowej Suzuki Hayabusy 2021!

Porównaj nową Hayabusę do poprzedniej generacji

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki


REKLAMA

Elegancka, stylowa i bardzo aerodynamiczna

Nowa Hayabusa ma pełen pakiet najnowszych systemów elektronicznych.

Oprócz technicznych wodotrysków, których w Hayabusie nie brakuje są też oczywiście zmiany wizualne – zupełnie nowe owiewki, mocno nawiązujące do kultowego wyglądu Hayabusy, ale nowocześniejsze i ostrzejsze, a przy tym wciąż bardzo aerodynamiczne i opływowe. Cieszy też, że Hayabusa wyposażona jest w pełne oświetlenie LED – reflektor przedni, tylne, zintegrowane z kierunkowskazami światła stopu, a nawet zupełna nowość – przednie światła pozycyjne zintegrowane z kierunkowskazami. O zatrzymanie dba nie tylko nowoczesny ABS działający w zakrętach, ale przede wszystkim najwyższa półka zacisków hamulcowych Brembo – Stylema oraz większe o 10 mm tarcze z przodu, połączonych w jeden system z tylnym zaciskiem Nissin (połączone hamulce) – naciśnięcie klamki uruchamia zarówno przedni jak i tylny hamulec. Bardzo cieszy też dopracowanie i spora dbałość o nawet najdrobniejsze szczegóły – wszechobecne kultowe logo Hayabusy, akcenty nawiązujące do sokoła wędrownego, czy ukłony w kierunku legendarnych poprzedników z 1999 i 2008 roku. Stonowane malowania z kontrastującymi elementami również wpisują się w dziedzictwo Hayabusy, która nigdy nie była motocyklem kolorystycznie krzykliwym. Nie musiała być kolorową papugą, a jej argumenty przemawiały za nią. Dostępna będzie w trzech wariantach kolorystycznych:Glass Sparkle Black / Candy Burnt Gold (głęboka czerń ze złotymi akcentami), Mettalic Mat Sword Silver / Candy Daring Red (Matowe srebro z czerwonymi akcentami), Pearl Brilliant White / Metallic Mat Stellar Blue (perłowa biel z matowymi niebieskimi akcentami).

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki


Ile kosztuje nowa Hayabusa?

Całe wyposażenie, elektronika i nowinki techniczne zastosowane w Hayabusie, połączone z jej legendą wskazywałyby na to, że aby stać się jej właścicielem trzeba będzie wyłożyć co najmniej siedmiocyfrową kwotę. Ku naszemu zaskoczeniu nowa Hayabusa będzie kosztować 84 900 zł, co plasuje ją pośrodku, a nawet w dolnej półce cenowej motocykli sportowych na rynku. Oczywiście, wielu powie że to raczej motocykl sportowo-turystyczny, ale jak wiele motocykli sportowo-turystycznych ma 190 KM, pełną sportową elektronikę i może pojechać 299 km/h?

My nie możemy się już doczekać kiedy będziemy mogli wskoczyć na siodło nowej Hayabusy, a stanie się to najprawdopodobniej nie wcześniej niż w kwietniu, kiedy pierwsze sztuki trafią do naszego pięknego kraju. Będziemy was informować.

Poniżej znajdziecie pełne dane techniczne  a tu: pełną galerię zdjęć nowej Hayabusy

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki


Dane techniczne Suzuki Hayabusa (2021)
Typ silnika 4-suwowy, chłodzony cieczą, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, rozrząd sterowany łancuchem
Średnica i skok tłoka 81 mm x 65 mm
Pojemność silnika 1340 cm3 
Moc maks.  190 KM (140 kW) / 9700 obr./min.
Maks. moment obr. 150 Nm/7000 obr./min.
Stopień sprężania 12.5:1
Zasilanie w paliwo Wtrysk paliwa
Rozrusznik Elektryczny
System smarowania Mokra miska olejowa
Skrzynia biegów 6-biegowa, dwukierunkowy quickshifter, sprzęgło antyhoppingowe
Rama grzbietowa z aluminium
Zawieszenie P/T przód: Odwrócowny widelec teleskopowy KYB o śr 43 mm, pełna regulacja, tył Amortyzator centralny z systemem dźwigni KYB, pełna regulacja
Hamulce P/T przód: 2x Brembo Stylema®, 4-tłoczkowe, dwiet tarcze o śr. 320 mm, ABS, tył: Nissin, 1-tłoczkowy, 1 tarcza, ABS
Opony P/T 120/70ZR17M/C  (58W) / 190/50ZR17M/C  (73W) Bridgestone Hypersport S22
Kąt główki ramy /wyprzedzenie 67° 00’ / 90 mm
Długość całkowita 2180 mm
Szerokość całkowita 735 mm
Wysokość całkowita 1165 mm
Rozstaw osi 1480 mm
Prześwit 125 mm
Wysokość siedzenia 800 mm
Masa własna 264 kg
Pojemność zbiornika paliwa 20 l
Przyspieszenie 0-100km/h (s)  3,2
Czas 0-200 m (s)* 6,8
Prędkość maks. (km/h) 299

Suzuki Hayabusa 2021Suzuki

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Nowy Transalp, mimo silnika o zbliżonej pojemności, nie będzie oparty na konstrukcji NC 750. Pod tym względem będzie mu bliżej do CRF 1100 L Africa Twin.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA