REKLAMA

Systemy autonomicznej jazdy celem hakerów? Niepokojący raport ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa

Europejska Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) ostrzega: autonomiczne pojazdy mogą być podatne na ataki hakerów, a przez to posłużyć do przeprowadzania zamachów terrorystycznych.

autonomiczny motocykl BMW Motorrad
  • Europejska Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa opublikowała raport, z którego wynika, że systemy wspomagające autonomiczną jazdę mogą być podatne na ataki hakerów.
  • Zdaniem Agencji producenci powinni poświęcić więcej uwagi zabezpieczeniom.
  • Problem może dotyczyć także motocykli, w których coraz częściej stosowane są systemy wspomagające jazdę.

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój pojazdów autonomicznych w ostatnich latach może zdumiewać. Coś, co jeszcze niedawno wydawało się jedynie mrzonką, dziś traktowane jest już nie jako odległa przyszłość, a konkretny plan działania. Choć testy pojazdów poruszających się samodzielnie wciąż trwają, nie sposób nie uznać, że ich obecność na drogach stała się faktem.

Nowe zjawisko niesie jednak ze sobą nowe zagrożenia. Jak w swoim raporcie wskazuje Europejska Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), pojazdy autonomiczne narażone są na ryzyko „ataków zewnętrznych”. Zdaniem Agencji systemy odpowiedzialne za autonomię jazdy mogą zostać zhakowane, a w konsekwencji zagrozić ich zdolności do interpretowania sygnałów i zachowań innych pojazdów na drodze.

Konsekwencje takiego ataku łatwo przewidzieć – pojazd przejęty przez niepowołane osoby może z łatwością posłużyć do przeprowadzania ataku terrorystycznego. Zdaniem ENISA, producenci aut autonomicznych powinni nieustannie pracować nad poprawą zabezpieczeń na linii oprogramowanie-układ napędowy. Jak określił to Stephen Quest, dyrektor generalny Centrum Badawczego Komisji Europejskiej, ważne jest, aby europejskie regulacje dawały gwarancję, że korzyści płynące z autonomicznej jazdy nie są niweczone przez zagrożenia bezpieczeństwa.

Raport ENISA ma w założeniu stanowić kompendium wiedzy i wskazówek na temat technologii sztucznej inteligencji używanych przy projektowaniu pojazdów autonomicznych i związanych z nimi zagrożeń cyberbezpieczeństwa. Zagadnienie to może się wydawać odległe w odniesieniu do motocykli, ale tak nie jest.

Coraz więcej jednośladów wyposażanych jest w systemy, które mają możliwość integracji z zewnętrznym źródłem – na przykład smartfonem. Z kolei na pokładach motocykli pracują dziś układy ingerujące w napęd – jest tak na przykład w KTM, BMW, czy Ducati, gdzie zastosowano adaptacyjny tempomat. Technologie te z pewnością rozwijane będą także przez innych producentów, co doprowadzi do ich upowszechnienia także w tańszych markach i modelach.

Bez odpowiednich regulacji dotyczących cyberbezpieczeństwa może się pewnego dnia okazać, że motocykle także staną się celem hakerów. Między innymi przed takim scenariuszem ostrzega raport ENISA.

Przeczytaj także: autonomiczny motocykl BMW

Zobacz również:
Wyższe opłaty za starsze, mniej ekologiczne pojazdy, 75 procent rabatu dla hybryd i elektryków – to pomysł Rady UE na poprawę jakości powietrza. Szkoda, że tylko w okolicy autostrad.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA