Nowy Triumph Speed Triple 1200 RS ma bardzo trudne zadanie. Z jednej strony zastępuje popularny model, z drugiej wkracza na rynek, gdzie trwa wyścig zbrojeń pomiędzy Ducati Streetfighterem V4, Aprilią Tuono 1100 V4 i KTM-em Super Duke 1290 R. Do walki dołączyć może wkrótce także Yamaha z tajemniczym modelem z turbodoładowaniem.
Przeczytaj również: Yamaha z turbo
Triumph przygotował się do starcia bardzo starannie. W ramie pracuje nowy trzycylindrowy silnik o pojemności 1160 cm3, rozwijający moc 180 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 125 Nm. Wszystko to przy masie wynoszącej 198 kg. Warto uświadomić sobie, że nowy Speed Triple ma 30 KM i 8 Nm więcej, z paliwem waży o 10 kg mniej.
Oszczędności uzyskano między innymi dzięki nowej konstrukcji ramy. Zdaniem producenta zmiany w obrębie tego elementu pozwoliły na obniżenie jego masy o 17 procent. W nowym Speed Triple 1200 RS popracowano nad centralizacją masy – środek ciężkości przesunięto nieco niżej i do przodu. Dla poprawy kontroli nad maszyną poszerzono o 13 mm kierownicę i podwyższono o 5 mm wysokość kanapy, która ma teraz 830 mm.
Triumph Speed Triple 1200 RS wykorzystuje sprzęgło poślizgowe (slipper clutch), zaś za zatrzymanie motocykla odpowiadają zaciski Brembo Stylema. Zawieszenie pochodzi od Öhlinsa – widelec NIX30 z pełną regulacją plus tylny amortyzator centralny TTX36.
Dumą modelu Speed Triple 1200 RS jest bogaty pakiet pokładowej elektroniki, sterowany, jakże by inaczej, sześcioosiowym modułem IMU. Znalazły się tutaj kontrola trakcji, obustronny quickshifter, działający w zakrętach ABS oraz cztery tryby jazdy: Rain, Road, Sport i Track. Można także przejść w tryb off", z wyłączoną kontrolą trakcji. Funkcję zegarów pełni 5-calowy ekran TFT, który można łatwo zintegrować z systemem Triumph Connectivity.
Speed Triple 1200 RS został zaprojektowany tak, by jednoznacznie kojarzył się z pozostałymi roadsterami Triumpha – przednie reflektory i ogólnu zarys sylwetki nawiązują do Street Triple'a, choć mocarny silnik nie pozostawia wątpliwości o którego członka rodziny chodzi. Wyróżnikiem wersji RS są felgi zaprojektowane specjalnie do tego motocykla.
Cena Triumpha Speed Triple RS wynosi 15 100 funtów, zatem spodziewamy się około 77 500 – 78 000 zł.
Dane techniczne Triumph Speed Triple 1200 RS |
|
Silnik: | Chłodzony cieczą, 12-zaworowy, DOHC, z 3 cylindrami w układzie rzędowym |
Przeniesienie napędu: | mechanicznie sterowane sprzęgło poślizgowe, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. |
Średnica cylindra x skok tłoka | 90 x 60,8 mm |
Pojemność skokowa | 1160 cm3 |
Moc maks. | 180 KM (132,4kW) przy 10 750 obr/min |
Maks. moment obr. | 125 Nm przy 9 000 obr/min |
Rama: | Aluminiowa rama typu Twin-Spar, przymocowana śrubami do tylnej aluminiowej ramy pomocniczej |
Zawieszenia: | przód: Öhlins 43 mm NIX30 z regulowanym napięciem wstępnym, tłumieniem odbicia i kompresji, tył: Öhlins TTX36 twin tube monoshock z regulowanym napięciem wstępnym, tłumieniem odbicia i kompresji |
Hamulce: | Brembo Stylema |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1445 mm |
Kąt główki ramy | 23,9 º |
Wyprzedzenie | 104,7 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 120/120 mm |
Wysokość kanapy | 830 mm |
Masa z paliwem | 198 kg |
Ładowność | |
Pojemność zbiornika paliwa | 15,5 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | bd |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd |
Elastyczność 60-100 km/h | bd |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |