REKLAMA

Wspomaganie kierownicy w Gold Wingu? Honda patentuje ciekawe rozwiązanie

Elektryczny siłownik zamiast amortyzatora przedniego – oto patent Hondy na system wspomagający kierowcę w kryzysowych sytuacjach. Rozwiązanie to znajdzie się w przyszłych Gold Wingach.

  • Honda złożyła dokumentację patentową na system wspomagania kierownicy w Gold Wingu.
  • Rozwiązanie przyda się szczególnie w kryzysowych sytuacjach.
  • To nie pierwszy krok Hondy w stronę autonomicznej jazdy motocyklem - wystarczy wspomnieć Ride Assist.

REKLAMA

REKLAMA

Pomysł Hondy to nie pierwsza próba ułatwienia życia kierowcom. Z pewnością pamiętacie eksperyment z systemem Riding Assist, który umożliwiał poruszanie się motocykla bez udziału kierowcy i, co ciekawe, żyroskopu. Funkcję stabilizatora pełniły minimalne ruchy kierownicą – podobne wykonujemy my sami podczas bardzo wolnej jazdy. Takie systemy opracowuje zresztą nie tylko Honda – nad automatyzacją jazdy pracuje także Yamaha, BMW, zapewne również inni producenci.

Najnowszy, ujawniony niedawno patent Hondy pokazuje, że koncepcja Riding Assist nie była tylko manifestem technologicznym, oderwanym od produkcyjnej rzeczywistości. Japończycy pracują nad aktywnym wspomaganiem kierownicy, współpracującym z zawieszeniem wielowahaczowym.

System ten może okazać się pomocny w sytuacjach awaryjnych, ale pomoże także kierowcy w codziennej jeździe ciężkim motocyklem – układ opracowano z myślą o modelu Gold Wing, gdzie zastosowano wielowahaczowe zawieszenie z przodu. Elementem systemu wspomagania będzie zastosowany zamiast amortyzatora regulowany siłownik elektryczny, pełniący rolę serwa. Podczas normalnego użytkowania motocykla serwo nie będzie wpływać na ruchy kierownicy i przedniego koła, co więcej – może nawet wspomagać ich funkcjonowanie.

Siłownik sterowany jest z czujnika IMU i centralnej jednostki sterującej, co oznacza, że na bieżąco otrzymuje dane dotyczące zmian kąta pochylenia, kierunku, czy prędkości kół. Mając te informacje może zareagować w sytuacji, gdy motocykl na przykład wpadnie w niepożądane wibracje przy dużej prędkości, pojawi się uślizg tylnego koła lub gwałtownie zadziała ABS.

Siłownik stabilizuje w takiej sytuacji kierownicę i staje się kolejnym czujnikiem, który wpływa na działanie innych systemów bezpieczeństwa - hamulców, przepustnicy, czy aktywnego zawieszenia. Spodziewamy się, że w przyszłości będzie mógł także zadziałać autonomicznie, wyręczając kierowcę opanowaniu trudnej sytuacji.

Przeczytaj także: elektroniczne systemy przyszłości w motocyklach

zobacz galerię

Zobacz również:
Suzuki GSX-S300, czyli, technicznie, Haojue DR300, to kolejny motocykl z Państwa Środka, który może skutecznie konkurować z europejskimi jednośladami. Pytanie tylko kiedy będziemy mogli zaspokoić tą ćwiartką pragnienie?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA