Prototyp wyprawowej Ténéré 700 pojawił się na ostatnich targach EICMA. Dla zmyłki motocykl nazywano Raid, co uznaliśmy za spadek po ciągnącej się przez kilkanaście miesięcy akcji World Raid, podczas której wprowadzano Tenere 700 na rynek. Yamaha tymczasem zaskoczyła nas użyciem pełnej nazwy dla wyprawowej wersji Tenerki.
Zaprezentowany właśnie model Ténéré 700 World Raid niemal nie różni się od prototypu – także w produkcyjnej wersji znalazło się wiele elementów niezbędnych w dalekich podróżach po najdalszych zakątkach świata. 23-litrowy zbiornik paliwa składa się z dwóch osobnych komór umieszczonych po bokach motocykla. Producent chwali się, że zapewnia on zasięg nawet 500 km. Jednocześnie, dzięki przemyślanej konstrukcji, takiej jak utrzymanie środka ciężkości na tej samej wysokości co w standardowej wersji, wersja World Raid prowadzi się równie dobrze jak zwykła.
Yamaha
Zmiana kształtu zbiornika paliwa związana jest również z modyfikacją kształtu kanapy, która jest w tej wersji nieco bardziej "motocrossowa", przez co przypomina siedzenie pierwszej Tenery. Pozwala to kierującemu na łatwiejszy balans ciałem, szczególnie w płaszczyźnie przód-tył. Podnóżki w tej wersji zostały powiększone i wyposażone w ząbki dla lepszego trzymania buta. Zapewne ze względu na koszty, producent zrezygnował tutaj z zawiasu Öhlins, w standardzie znalazł się za to amortyzator skrętu tej marki.
Yamaha
Widelec pochodzi od Kayaby i ma 43 mm średnicę goleni oraz 230 mm skoku – o 20 mm więcej niż w standardowej Ténéré 700. Można w nim regulować napięcie wstępne sprężyny, a także regulację siły tłumienia odbicia i dobicia. Jest tutaj również śruba odpowietrzająca. Z tyłu znalazł się nowy aluminiowy amortyzator centralny z zasobnikiem (piggyback). Podobnie jak przód, także tył ma skok większy o 20 mm i jest regulowany pod kątem napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia.
Yamaha
Z dodatkowych elementów mamy tutaj jeszcze wyższą o 15 mm szybę przednią z demontowalnymi deflektorami bocznymi, kierunkowskazy LED, przednie panele z włókna szklanego, 3-częściową aluminiową osłonę silnika oraz osłonę chłodnicy. W kwestii elektroniki nowością jest 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z łącznością bezprzewodową oraz 3-trybowy ABS na różne nawierzchnie. Na stronie producenta nie ma jak dotąd ceny wersji Ténéré 700 World Raid, obstawiamy jednak, że wyniesie ona co najmniej 56 tys. zł.
Yamaha
Yamaha Ténéré 700 World Raid - cechy
- 23-litrowy podwójny zbiornik paliwa zamocowany po bokach
- 2-częściowa kanapa inspirowana konstrukcją Flat Rally
- 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z łącznością mobilną i opcją powiadomień
- USB typu A
- 3-trybowy układ ABS z możliwością przełączania
- Przedni widelec KYB o średnicy lag 43 mm i doskonałej specyfikacji, o skoku 230 mm
- Regulowany amortyzator skrętu Öhlins
- Aluminiowy tylny amortyzator typu piggyback, skok wynoszący 220 mm
- Wysoka szyba przednia, łatwe do demontażu deflektory boczne i kierunkowskazy LED
- Całkowicie nowy obszar kokpitu i nowa przednia osłona
- Nowe, większe podnóżki z łatwymi do wyjęcia gumowymi wkładkami
- Nowa 3-częściowa aluminiowa osłona silnika
- Nowa aluminiowa podpora silnika, odlewana ciśnieniowo
- Nowa osłona chłodnicy
Przeczytaj także: Yamaha Tenere World Raid - test na 4 kontynentach.