REKLAMA

Yamaha Tracer 9 oraz Tracer 9 GT - nowości 2021

Yamaha Tracer 9 na sezon 2021 wzbogaciła się m.in. o nowy silnik, nową ramę, dwa kolorowe wyświetlacze TFT oraz półaktywne zawieszenie w wersji GT.

Yamaha Tracer 9 jest napędzana tym samym trzycylindrowym, rzędowym silnikiem, co naked MT-09. Jego pojemność skokowa wzrosła do 890 cm3 dzięki powiększonej o 3 mm średnicy cylindrów. Celem inżynierów było przystosowanie jednostki do normy Euro5. Przy okazji uzyskano niewielki wzrost mocy (o 4 KM do 119 KM) oraz zaoszczędzono na masie 1,7 kg.

Jednak na co dzień ważniejszy jest moment obrotowy - jego maksymalna wartość wynosi 93 Nm i jest osiągana o 1500 obr/min wcześniej. Yamaha poprawiła i tak już mocny środkowy zakres obrotów - świetne posunięcie w przypadku sportowo-turystycznego motocykla.

Zobacz również pozostałe nowości na sezon 2021

Modyfikacje silnika w połączeniu z całkowicie nowymi wtryskiwaczami pozwoliły na obniżenie spalania o 9% - a bardziej konkretnie Yamaha obiecuje zasięg ponad 350 km na jednym zbiorniku o pojemności 18 litrów, czyli 5,1 l/100 km.

Podobnie jak MT-09, również Tracer 9 otrzymał zupełnie nową aluminiową ramę typu deltabox, ale w Tracerze silnik jest zamontowany bardziej pionowo. Yamaha twierdzi, że to zapewni lepsze wyczucie przodu.

Aluminiowy wahacz jest o 60 mm dłuższy, ale przesunięto punkt łożyskowania, więc rozstaw osi pozostał bez zmian (1500 mm). Nowa rama jest sztywniejsza i jednocześnie lżejsza niż w poprzedniku, dlatego całkowita ładowność wzrosła do 193 kg (dla fanów procentów: wzrost o 7%). Jeśli zamierzałeś objuczyć Tracera 9 kuframi i pasażerem, to jest dobra wiadomość. 

Yamaha Tracer 9 - nowość 2021Yamaha
Yamaha Tracer 9 GT - nowość 2021Yamaha
Dwa kolorowe wyświetlacze TFT tworzą dość nietypowy kokpit. Na szczęście możesz go obsłużyć bez konieczności odrywania ręki od kierownicy.

Zmiany nie ominęły elektroniki. Największą zmianą jest zastosowanie sześcioosiowego IMU z nowego MT-09, który oferuje wiele ciekawych opcji. Nawiasem mówiąc niektóre z nich będą zupełnie zbędne dla przeciętnego użytkownika Tracera - mam tu na myśli kontrolę uślizgu tylnego koła (SCS) oraz kontrolę wheelie (LIFt). Oba systemy mają trzy stopnie regulacji i oba można zupełnie wyłączyć.

Bardziej się przyda system kontroli trakcji, tempomat w standardzie oraz 4 mapy silnika D-Mode (jedna więcej niż w poprzedniku). Tryby pracy silnika są dopasowane do typowych warunków jazdy motocyklem sportowo-turystycznym:

  • tryb 1 powoduje ostrzejsze i bardziej agresywne reakcje silnika,
  • tryb 2 to uniwersalne ustawienie pasujące do różnych sytuacji
  • tryb 3 zmienia charakter silnika na łagodny i jest przeznaczony do spokojnej jazdy
  • nowy tryb 4 sprawdzi się w czasie jazdy na mokrych i śliskich nawierzchniach

REKLAMA

Yamaha Tracer 9 GT - półaktywne zawieszenia

Yamaha Tracer 9 GT - nowość 2021Yamaha

Jeśli masz trochę więcej pieniędzy do wydania i oczekujesz większego komfortu w podróży to możesz wybrać Tracera 9 GT. W pakiecie otrzymasz wszystkie standardowe elementy, których można się spodziewać po motocyklu turystycznym:

  • podgrzewane manetki
  • ledowe światła doświetlające zakręty
  • boczne kufry w zestawie (w każdym z nich zmieścisz integralny kask)

Dodatkowym atutem jest oferowany w standardzie quickshifter góra/dół oraz nowe półaktywne zawieszenia KYB Actimatic Damper System (KADS). Zostały one opracowane wspólnie przez Yamahę i Kayabę. Sterownik zawieszenia (SCU) pobiera informacje z IMU i ECU, na bieżąco zmieniając ustawienia tłumienia w szerszym zakresie, niż można to osiągnąć w tradycyjnej konfiguracji. M

Zaletą układu elektromagnetycznego jest możliwość niezwykle szybkiego korygowania ustawień tłumienia niezależnie od zakresu koniecznej zmiany. Dzięki ustawicznemu analizowaniu i przeliczaniu danych z 6 osi ruchu, moduł IMU sygnalizuje modułowi SCU konieczność zmiany ustawień tłumienia w celu utrzymania stabilności podwozia przy każdej prędkości. W ten sposób półaktywne zawieszenie uzupełnia umiejętności kierowcy, tak aby jazda sprawiała jak najwięcej radości i przyjemności.

Do wyboru masz dwa tryby. A-1 to ustawienie sportowe, które służy do szybkiej jazdy po równych drogach. Po przełączeniu na tryb A-2 zawieszenie reaguje płynniej i łagodniej, umożliwiając bardziej komfortowe podróżowanie na nierównych nawierzchniach.

Yamaha Tracer 9 GT - nowość 2021Yamaha

Yamaha Tracer 9 oraz Tracer 9 GT trafi do salonów w marcu 2021 roku. Póki co nie znamy jeszcze cen, ale spodziewamy się, że zostaną one podane już niebawem - najpóźniej na początku 2021 roku.

Zobacz również: duży kontra mały, czyli Yamaha Tracer 900 GT vs Yamaha Tracer 700

zobacz galerię

Zobacz również:
Nie musisz wychodzić na zewnątrz, żeby zrobiło Ci się gorąco. Jeśli chcesz kupić motocykl BMW, to czytaj dalej.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA