[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ

Yamaha YZF-R6 2017: Rewolucja październikowa

Czekałeś na nową Yamahę YZF-R6 jak dziecko na prezent? Ja tak, ale gdy już się pojawiła, mam mieszane uczucia... Tak jakbym w liście do mikołaja poprosił o Batmana, a w paczce znalazł Spidermana.

Yamaha YZF-R6 2017 Yamaha YZF-R6 2017

Od premiery w 1998 roku pierwszej Yamahy R6 sprzęt ten stał się bronią masowej zagłady – przez kolejnych kilkanaście lat był najbardziej bezkompromisowym motocyklem sportowym tej klasy. Błyskawicznie wkręcający się na obroty silnik i jego wściekła charakterystyka oraz świetne zawieszenia były zabójcze na torze wyścigowym.

Oczywiście konkurencja zaraz zaczęła nadrabiać straty i projektować coraz lepsze „600”. Wtedy Yamaha zadała kolejny cios: w 2007 r. pojawiła się najbardziej radykalna i najostrzejsza wersja RJ15, która została na dłużej. Potem skończył się wyścig zbrojeń, więc R-szóstka była poddawana tylko niewielkim liftingom i poprawkom. Rywale z Suzuki, Hondy czy Kawasaki też nie szaleli z nowinkami.

REKLAMA

Dzięki ostremu, ale i ponadczasowemu designowi R-szóstka nie starzała się, niemniej jej popularność mocno spadła. W 2015 r. w Europie sprzedano ich tylko 120, a bikerzy coraz głośniej zaczęli upominać się o nową wersję R-szóstki.  

Oczekiwanie

Spekulacje o tym, że R-szóstka może być napędzana 3-cylindrowym, nieco większym niż 600 cm3 silnikiem (podobnie jak MT-09 lub Triumph Daytona 675) rozpaliły ciekawość do czerwoności. Inne plotki mówiły o silniku Crossplane, działającym podobnie jak ten w YZF-R1. Istne szaleństwo! Przyznaję, że i ja mu uległem (czyt.: liczyłem, że nowa R-szóstka będzie miała silnik, który będzie szokiem). I nagle bum! Wygląd rodem z MotoGP (kształt owiewki niemal identyczny) albo z R1 (światła LED zadupek, zbiornik paliwa) – genialne! Ale co pod owiewkami?

Yamaha YZF-R6 2017

LED-owe światła pozycyjne i wlot powietrza przypominający M1, czyli maszynę z GP. Nieźle!

Szok i niedowierzanie

Pod owiewkami jest ten sam silnik, który napędzał poprzednią wersję YZF-R6. Więcej – osadzono go w tej samej ramie. Czy to możliwe, żeby konstrukcja sprzed 10 lat była na tyle dopracowana, że nie ma w niej nic do poprawienia? Na razie musimy w to wierzyć.

REKLAMA

REKLAMA

Na szczęście Yamaha dała coś na osłodę. Nowe zawieszenia i pakiet elektroniki to jest to, co czyni z R6 zupełnie nowy motocykl, nawet jeśli serce pozostało bez zmian. R-szóstka dostała bowiem zawieszenia z najnowszej R-jedynki: widelec upside-down o średnicy 43 mm i amortyzator – oba KYB i oba z pełną regulacją. Do tego hamulce rodem z R1: radialnie montowane 4-tłoczkowe zaciski, wgryzające się w większe o 10 mm niż poprzednio przednie tarcze (320 mm). Pakiet elektroniki to 6-stopniowa kontrola trakcji TCS (niestety bez systemu żyroskopów i IMU), seryjny ABS i trzy mapy silnika znane z MT-09: A, B i STD (Standard).

REKLAMA

Yamaha YZF-R6 2017

Spory wyświetlacz LCD pokazuje wszystko, co trzeba. Aż dziw, że to jeszcze nie TFT.

R6 ma teraz nowy zestaw zegarów (duży elektroniczny wyświetlacz z analogowym obrotomierzem) i sprzęgło antyhoppingowe oraz znane z poprzedniej wersji systemy YCC-T (ride-by-wire) i YCC-I (zmienna długość kanałów dolotowych). Co do quickshiftera, to z jednej strony słychać, że ma być w serii, z innej – że za dopłatą. Za sprawą centralki sterującej ABS-em i TCS-em motocykl przytył, więc Yamaha musiała gdzieś poszukać oszczędności na masie. Stąd aluminiowy zbiornik paliwa i magnezowy tylny stelaż ramy z węższym miejscem dla jeźdźca i mocno ażurowym zadupkiem (tak jak w R1). Nowe owiewki to zabieg stylistyczny, który ma też techniczne uzasadnienie, bowiem zapewniają one o 8% lepszą aerodynamikę. I to w zasadzie tyle.

Wątpliwość

Jest jeszcze sprawa ceny. Na razie nie wiadomo, jaka będzie w Polsce, natomiast Amerykanie już ją podali: 12 199 dolarów. To oznacza, że za lżejszą, lepiej wyposażoną (układ kontroli trakcji i ABS) oraz z lepszymi zawieszeniami R-szóstkę zapłacą raptem o 200 dolców więcej niż za poprzednią.

Yamaha YZF-R6 2017

Ażurowy zadupek wygląda fajnie i przypomina ten z YZF-R1. Łatwo będzie je pomylić.

Amerykańska cena pozwala szacować, że w Polsce motocykl będzie kosztował jakieś 50–55 tys. zł. Nieźle, bo 3 lata temu za tyle sprzedawano „1000”. Mimo to nie mogę pozbyć się wątpliwości. Bo po tylu spekulacjach i podkręcaniu atmosfery spodziewałem się otwarcia bram piekieł, istnej rewolucji październikowej. Zamiast tego przyszedł skok – co prawda pokaźny, ale ewolucyjny, a nie rewolucyjny. Czy to nie za mało?

Dane techniczne Yamaha YZF-R6 2017
SILNIK  
Budowa: chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder,  wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu: wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch.
Śr. cylindra x skok tłoka 67 x 42,5 mm
Pojemność skokowa 599 cm3
Moc maks. b.d.
Maks. moment obrotowy b.d.
Systemy wspomagające ABS, kontrola trakcji TCS, YCC-T, 
  YCC-I, quickshifter, tryby jazdy D-Mode
   
Podwozie  
Rama: deltabox – grzbietowa z aluminium, tylny stelaż ze stopów magnezu. 
Zawieszenia: przód – widelec upside-down KYB, śr. goleni 43 mm, tył – centralny amortyzator KYB; oba z pełną regulacją.
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 320 mm, radialnie montowane zaciski czterotłoczowe, tył – jedna tarcza, śr. 220 mm, zacisk dwutłoczkowy.
Rozmiary opon p/t 120/70-17 / 180/55-17
   
WYMIARY I MASY  
Dł./szer./wys. 2040/695/1150 mm
Rozstaw osi 1375 mm 
Wysokość kanapy 850 mm
Masa z paliwem 190 kg
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Cena jeszcze nieustalona

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij