Yamaha wycofuje się z rajdu Dakar

Klamka zapadła - Yamaha wycofała się z rajdu Dakar oraz z całego cyklu Mistrzostw Świata FIM Cross-Country.

Dakar 2022 - 10. etap Florent Gooden DPPI

44. rajd Dakar, który zakończył się w połowie stycznia był ostatnim dla fabrycznego teamu Yamahy w kategorii motocykli. Yamaha wycofuje się z tej imprezy, a także z całego cyklu Mistrzostw Świata FIM Cross-Country.

Przypomnijmy, że Adrien Van Beveren z fabrycznego teamu Monster Energy Yamaha Rally Team otarł się o podium zajmując 4. miejsce w klasyfikacji generalnej ze stratą do zwycięzcy wynoszącą zaledwie 18 minut i 14 sekund, a do trzeciego Matthiasa Walknera stracił niespełna 12 minut. Drugi z fabrycznych zawodników Yamahy - Andrew Short - zajął 8. miejsce.

Yamaha nie będzie już rozwijać modelu WR 450 F Rally, ale w rajdzie Dakar nadal będzie obecna w kategorii SSV, wspierając załogi ścigąjące się YXZ-em 1000 R, który w dwóch ostatnich edycjach Rajdu Dakar 2021 i 2022 zajął 2 i 6 miejsce.

Yamaha była obecna w każdym z 44. edycji rajdu - od samego początku. Francuz Cyril Neveu zwyciężył na Yamasze XT 500 w pierwszej edycji w 1979 roku, a rok później powtórzył ten sukces. Legenda Dakaru Stéphane Peterhansel ustanowił rekord sześciokrotnie zwyciężając dla japońskiej w latach 90., a Włoch - Edi Orioli dołożył zwycięstwo w edycji z 1996 roku. Tak, czy siak motocykl z trzema skrzyżowanymi kamertonami nie wygrał najtrudniejszego rajdu świata od 1998 roku.

Eric de Seynes - prezes i dyrektor generalny Yamaha Motor Europe - twierdzi, że jeśli chodzi o motocykle, to firma skupi się na promowaniu aktywności związanych z modelem Ténéré 700 World Raid. Podziękował on również wszystkim zaangażowanym w organizację startu w rajdzie Dakar: zespołowi, zawodnikom i sponsorom, którzy współpracowali z producentem przez ostatnie cztery dekady i przynieśli tyle sukcesów i wiele emocji. 

Yamaha ma długą i bogatą historię w rajdzie Dakar, począwszy od pierwszej edycji w 1979 roku aż do teraz. Jednak świat się zmienia, a nasi klienci off-roadowi mają teraz inne oczekiwania i szukają innych produktów, a my musimy sprostać temu zadaniu. Z tego powodu postanowiliśmy zakończyć naszą długą motocyklową historię związaną z rajdem Dakar i Mistrzostwami Świata FIM Cross-Country Rally, jednocześnie wzmacniając nasze zaangażowanie w ściganie się w Dakarze na czterech kołach z modelem YXZ 1000 R - powiedział de Seynes.

Jednak zaangażowanie Yamahy w wyścigi Rally Raid z motocyklami nie skończyło się, ale musi mieć ono bliższy związek z naszymi klientami i ich aspiracjami, rozwijając potencjał Ténéré 700 w kierunku, który umożliwi im ponowne odkrycie bardziej ryzykownej strony rajdów - dodał prezes Yamaha Motor Europe.

Zobacz również: budowa motocykla rajdowego, czyi dakarówka bez tajemnic

Dakar 2022 - 2. etapF. Gooden DPPI

Zobacz również:
REKLAMA