REKLAMA

Zgrabne chińskie adventure Zongshen RX6 Cyclone, czyli Norton Atlas po taniości

Norton, przed spektakularną klapą w 2020 r., sprzedał Chińczykom licencję na dwucylindrowy silnik, który miał trafić do modelu Atlas. W odróżnieniu od Brytyjczyków, azjaci zrobili z tej konstrukcji niezły użytek.

Zongshen RX6 Cyclone Zongshen
  • Norton przed upadkiem sprzedał licencję na silnik 650 cm3 Chińczykom.
  • Norton upadł, a Chińczycy trzymają się mocno i prezentują nowe adventure, konkurenta Suzuki V-Stroma 650.
  • RX6 Cyclone ma być sprzedawany na całym świecie.

REKLAMA

REKLAMA

Nie jestem pewien czy ktoś z was pamięta jeszcze ostatni z modeli Nortona przed spektakularnym upadkiem firmy na początku 2020 roku. Mowa o Atlasie, który został zaprezentowany pod koniec roku 2018. Producent wiązał z tym motocyklem wielkie nadzieje – miał to być pierwszy model Nortona dostępny dla szerokiego grona odbiorców. No, powiedzmy szerszego niż w przypadku pozostałych modeli.

Pokazano wówczas dwie wersje Atlasa – Ranger utrzymany był w stylistyce scramblera, zaś Nomad miał nieco bardziej turystyczny charakter. Obie wersje napędzane były dwucylindrową rzędówką o pojemności 650 cm3, mocy 84 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 64 Nm.

Silnik wywodził się się z V4 1200 cm3 montowanego w superbike'u V4RR i pierwotnie miał występować w trzech formach – podstawowej, 84-konnej, 105-konnej dla modelu Superlight i doładowanej, 170-konnej dla Superlight SS.

Ambitne plany spaliły na panewce, kiedy okazało się że właściciel marki, Stuart Garner, zdefraudował nie tylko ogromne dotacje otrzymane od brytyjskiego rządu, ale także pieniądze klientów. Koniec końców firma została wykupiona indyjski koncern TVS Motor.

W 2017 roku, jeszcze zanim silnik 650 cm3 został ukończony, Norton udzielił licencji na jego podstawową wersję chińskiej firmie Zongshen, która szukała nowoczesnego napędu do przygotowywanego motocykla adventure – Cyclone RX6. Firmę Zongshen w Polsce możecie znać z oferowanych do niedawna przez Rometa motocykli ADV 250, które, pod różnymi nazwami sprzedawane są niemal na całym świecie, w tym także w Stanach Zjednoczonych jako RX3 Cyclone.

Zongshen RX6 CycloneZongshen

REKLAMA

 

Prace nad RX6 Cyclone poszły Chińczykom bardzo sprawnie, uzyskano już nawet homologację umożliwiającą masową produkcję. Motocykl ma być oferowany w dwóch wersjach, jednej przeznaczonej na drogi asfaltowe, drugiej zorientowanej nieco bardziej terenowo. Konstrukcyjnie będzie to jednak dokładnie ten sam sprzęt.

RX6 Cyclone zostanie wyposażony w kolorowy wyświetlacz pełniący funkcję kokpitu i elektronikę Bosch – ABS działający w zakrętach i kontrolę trakcji. Hamulce pochodzić będą od Nissina. Silnik zostanie zmodyfikowany w stosunku do pierwowzoru – przede wszystkim pod względem mocy. W RX6 będzie to 70 KM zamiast 84 KM, ale redukcja mocy oznacza lepszy przebieg momentu obrotowego w średnim i niskim zakresie obrotów, co wpłynie na przyjemność z jazdy.

Zongshen planuje sprzedaż modelu RX6 Cyclone na całym świecie. Podobnie stało się z mniejszym RX3 Cyclone – niewielkim, ale dzielnym adventure o pojemności 250 cm3, które trafiło między innymi do chińskich i białoruskich służb, ale sprzedawane było również w Stanach Zjednoczonych.

Przeczytaj także: Norton sprzedany do Indii!

Zobacz również:
Już jutro, 19 stycznia, Harley-Davidson zaprezentuje motocykle na sezon 2021, w tym jeden z najbardziej oczekiwanych – pierwsze historii firmy turystyczne enduro Pan America. Aby wziąć udział w prezentacji, trzeba zarejestrować się na stronie producenta.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA