urządzeniami stosowanymi przez polską policję od zawsze jest problem. Z zamierzchłych czasów, w służbie pozostały rosyjskie Iskry-1, które wielokrotnie dyskredytowane były przez wyroki sądów jako niezgodne z polskimi przepisami metrologicznymi. Z tego powodu w ostatnich latach sądy wydawały wyroki uniewinniające kierowców od zarzutu przekroczenia prędkości. Dwa najgłośniejsze to ten z kwietnia 2013 r. wydany przez Sąd Rejonowy w Sierpcu, który stwierdził, że Iskra-1 nie może być używana w Polsce, drugi z Siemianowic Śląskich, w którym sąd uznał, że Iskra-1 nie spełnia wymogów metrologicznych.
Dz.U.2019.1081 Rozdział 2. § 9.
1. Przyrząd powinien rejestrować zmierzoną prędkość, datę i czas dokonania pomiaru oraz obraz lub sekwencję obrazów kontrolowanego pojazdu z jego numerami rejestracyjnymi. Czas dokonania pomiaru prędkości powinien być rejestrowany z rozdzielczością nie mniejszą niż 1 s.
W przypadku radarów Iskra-1 dochodziło nawet do sytuacji, w których sami policjanci odmawiali stosowania tych urządzeń – stało się tak między innymi w przypadku zakupionych kilka lat temu radiowozów Alfa Romeo 159, wyposażonych w Iskry. Podczas odbioru jeden z członków policyjnej komisji odmówił podpisania protokołu odbioru z powodu niezgodności z istotnymi warunkami zamówienia – chodziło o brak homologacji na zestaw radar Iskra-1 plus wideorejestrator.
Policja sukcesywnie wymienia feralne urządzenia na bardziej nowoczesne Ultralyte LTI 20-20 (które też nie są zgodne z wymienionym rozporządzeniem) i Ultralyte Trucam. Wciąż jednak, przy odrobinie szczęścia, można trafić na patrol z Iskrą.
Jak podaje portal autokult.pl, policja szykuje się do zakupu kolejnych laserowych radarów. Jak dotąd znamy tylko warunki techniczne, którym miałyby odpowiadać nowe urządzenia. Nowe mierniki powinny mieć możliwość zapisania do 2000 zdarzeń, posiadać rejestrator wideo, który mógłby udokumentować wykroczenia inne niż przekroczenie prędkości (na przykład wyprzedzanie na przejściu dla pieszych). Zakres pomiaru prędkości nowych radarów ma wynosić od 30 do 220 km/h, zaś odległość, z jakiej można dokonać pomiaru ma wynosić 1200 m.
Komentarze