Znaków drogowych ma być mniej. GDDKiA powołuje forum ekspertów

Znaki drogowe ustawiane są chaotycznie, niezgodnie z zasadami ruchu i jest ich za dużo. Do takich wniosków doszła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Powołano komisję, która ma zająć się zredukowaniem liczby znaków drogowych.

ograniczenie 30 kmh Shutterstock

Polscy kierowcy tłumaczą się często, że nie przestrzegają przepisów ruchu drogowych, ponieważ nie mają zaufania do znaków drogowych. Często są one ich zdaniem rozmieszczane bez sensu – w miejscach gdzie panuje znikomy ruch pieszych stoi ograniczenie do 40 km/h, a tam, gdzie rzeczywiście bywa niebezpiecznie znaków brakuje. Jeszcze gorzej jest w miastach, gdzie natłok znaków często uniemożliwia prawidłową ich interpretację, a często nawet dostrzeżenie.

Co ciekawe powszechne wśród kierowców opinie z grubsza zgadzają się z tym, co mówią na temat znaków eksperci. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad doskonale zna ten problem, choć do tej pory walka z nim ograniczała się niestety jedynie do znajomości tematu. Teraz GDDKiA postanowiła zrobić coś z problemem nadmiaru znaków na polskich drogach.

Jak informuje portal brd24.pl, Generalna Dyrekcja powołała forum ekspertów, które ma zająć się pracami zmierzającymi do uporządkowania oznakowania na drogach. W skład forum weszli przedstawiciele między innymi policji, GITD, ITS, instytutów branżowych, inżynierowie z politechnik i inni specjaliści zajmujący się ruchem drogowym.

Celem powołanego forum jest przygotowanie rekomendacji dla Ministra Infrastruktury w zakresie rozwiązań i wzorów znaków drogowych, a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i systemów zarządzania ruchem. GDDKiA chce przy tym położyć szczególny nacisk na redukcję liczby znaków drogowych do niezbędnego minimum.

Kolejną sprawą, nad jaką pracować będą eksperci zaproszeni przez GDDKiA, jest rozpowszechnienie znaków zmiennej treści. To rozwiązanie jest nieocenione w okresowym regulowaniu ruchu, na przykład podczas weekendowych powrotów do dużych miast. Dzięki użyciu takich znaków możliwe jest płynne regulowanie ruchu, na przykład poprzez okresową zmianę kierunku jazdy na poszczególnych pasach.

Mamy nadzieję, że ciało doradcze zajmie się też patologiami w postaci barier linowych, które, ze względu na brak wytycznych dotyczących motocykli, wciąż ochoczo stosowane są na nowo budowanych trasach. Pierwsze rekomendacje forum ekspertów mają zostać przedstawione w przyszłym roku.

Przeczytaj także: polskie drogi będą budowane z destruktu.

Zobacz również:
REKLAMA